A. Newey: „Formulėje-1“ visada buvo arši konkurencija

A. Newey: „Formulėje-1“ visada buvo arši konkurencija
logo 2016 Sausio 06 d. 06:55, Red Bull/Getty Images
Savo interviu „The National“ Adrianas Newey pasakojo apie savo karjerą, dabartinę situaciją „Formulėje-1“ ir apie pataisas reglamente nuo 2017 metų...
- Kai vaikystėje mes su tėvu atėjome į kartingus, jis man pasakė, jog daugelis vaikų jais važinėja vie todėl, kad to nori jų tėvai. Ir jei aš tikrai noriu užsiimti kartingais, tai turiu įrodyti ir savarankiškai užsidirbti – prie kievieno mano uždirbto svaro jis pridės dar vieną. Todėl jau tada aš ploviau mašinas ir pjoviau žolę. Greitai man pavyko sukaupti sumą naudotui kartui, aš jį pats pradėjau techniškai tobulinti ir taip palaipsniui įsivėliau į inžinierinius reikalus.

- Ką jūs galvojate apie F-1 reglamento pakeitimus nuo 2017 metų?
- Man visuomet patiko permainos taisyklėse – jos leidžia pasiekti kažko naujo ir geresnio. Bet dabar ribojimai būna vis griežtesni. Jei, tarkime, 1970 ir 1980 metais mašinos labai skyrėsi viena nuo kitos net ir išore, nes reglamentas buvo kur kas laisvesnis. 2017 m. permainų bus ne tiek jau ir daug. Padangos bus platesnės, kažkiek pasikeis reglamentas aerodinamikai, bet jokių esminių permainų nebus.
- Ar jus liūdina „Mercedes“, na gal ir „Ferrari“ dominavimas?
- Mane liūdina tai, kad viską lemia jėgos agregatai. Reglamentas važiuoklei yra smarkiai apribotas, o varikliams – pakankamai laisvas. Be to, „Mercedes“ ir „Ferrari“ klientai gauna visai ne tas jėgaines, kokias naudoja gamyklinės ekipos. Esminis skirtumas – programinėje įrangoje, kuri dabar turi didelės įtakos.
„Mercedes“ turi labai gerą jėgos agregatą, bet pas jų kilentus jis veikia ne taip efektyviai, dėl to galiausiai jie neturi jokių šansų kovoti su gamykline komanda. „Ferrari“ jėgainė nėra tiek efektyvi, bet ji taip pat labai gera, o situacija su klientais lygiai tokia pat. „Tuo tarpu „Renault“ bei „Honda“ yra smarkiai atsilikę.
Rezultatas – tik gamyklinės „Mercedes“ bei „Ferrari“ gali kovoti dėl pergalių vien dėl geresnių jėgainių. Aš manau, kad tai yra neteisinga, kai tik dvi komandos gali nugalėti. Gali būti, jog prie jų greitai prisjungs dar ir „Honda“. Bet tai – ir viskas.
- Kokios yra pagrindinės šiuolaikinės „Formulės-1“ problemos?
- Pagrindinė problema, kuri turi būti išspręsta labai skubiai, ta, kad dvi ekipos – „Mercedes“ ir „Ferrari“ vienos nekontroliuotų šio sporto. Sprendimų prėmimo sistema čia gana demokratiška, bet „Mercedes“ bei „Ferrari“ klientai visada balsuoja taip, kaip jiems liepia variklių tiekėjai, net jei tai ir prieštarauja jų interesams. Manau, kad FIA turėtų paimti viską savo kontrolei. Svarbu, kad visos komandos turėtų priėjimą prie bet kokių gerų jėgainių, tik tada atsiras konkurencija.
Aš manau, kad jėgainės, degalai ir programinė įranga turi būti vienoda tiek pas gamyklines komandas, tiek ir pas jų klientus – tam reikia atitinkamai pakeisti reglamentą.
Antra problema – naujų automobilių gamintojų pritraukimas į F-1 pasaulio čempionatą, nes tam dabar labai trukdo miližiniški biudžetai – po 300 mln. eurų per metus. Tai per daug.
FIA siūlo alternatyvių variklių idėją, su kuriais nedidelės privačios komandos galėtų būti konkurencingos. Man patinka ši idėja, bet hibridinių jėgainių gamintojai jos napalaiko – aplink juos ir sukasi visas šis sportas.
- Kaip jūs vertinate tą laikotarpį, kai čempionate kurį laiką dominavo „Red Bull“ komanda?
- Pagrindas buvo padėtas 2009 metais, kai buvo pakeistas reglamentas ir mes nelaimėjome vien todėl, kad neturėjome dvigubo difuzoriaus. Iš pradžių mums pasakė, kad toks sprendimas neatitinka taisykių, o vėliau netikėtai jį įteisino.
Beje, tais metais mes dar nebuvome pasiruošę pergalėms. Komanda buvo labai jauna, Sebastianas Vettelis tik antrą sezoną važiavo „Formulėje-1“ ir darė nemažai klaidų. 2009 metais mes padėjome pagrindą būsimoms pergalėms.
Mums tikrai pavyko sukurti labai gerą bolidą, kurį mes vėliau palaipsniu vystėme ir tobulinome. Iš dalies – naujai sukurtos išmetimo sistemos dėka, kuri leido gerokai padidinti mašinos galo prispaudžiamąją jėgą, nes mes glaudžiai bendradarbiavome su „Renault“ kuriant variklio programinę įrangą. Variklis buvo labai patikimas ir nors pagal galią kažkiek nusileido „Mercedes“, dėl kitų efektyvesnių sprendimų mes įgavome pranašumą.
Jei taisyklės nesikeičia ir jums pavyksta išsaugoti pranašumą prieš varžovus, būna dominavimo periodai. Dabar tai vyksta su „Mercedes“ – jie turi dabar puikų bolidą, efektyvią jėgainę, kiekvienais metais jie tobuliną techniką ir išlieka priekyje.
- Kokie yra jūsų ateities planai?
- Aš kažkiek atsitraukiau nuo „Formulės-1“ reikalų. Aš esu patenkintas savo karjera ir noriu užsiimti kažkuo kitu, prieš išeidamas iš F-1. Viena iš mano projektų yra susjęs su serijiniu automobiliu, kitas – su jachta, skirta Amerikos taurei. Reikia naujų iššūkių, kad galėtum išlaikyti motyvaciją. Turiu pripažinti, kad laikotarpis nuo 2010 iki 2013 metų mane labai išsekino.
„Formulėje-1“ konkurencija ir spaudimas visada labai didelis, tai jaučiama metai iš metų, o tai atima daug jėgų. Aš supratau, kad man reikia kažkokios pauzės, todėl nutolau nuo F-1 reikalų. Bet aš vis tiek dar dalyvauju kuriant naują bolidą, nors kiek ir nuošalyje.

- Kokį iš savo sukurtų bolidų jūs laikote pačiu geriausiu?
- Aš labai šiltai prisimenu savo pirmąją mašiną – „Leyon House March 881“ 1988 metais. Ji nelaimėjo lenktynių, bet buvo sukurta nedidelio kolektyvo tomis dienomis, kai tarpusavyje varžėsi turbininiai varikliai su V8 3,5 litro motorais. Galios trūkumą mes bandėme kompensuoti geresne aerodinamika ir mūsų bolidas, turint galvoje jo galią, buvo labai greitas – mes dažnai pirmavome lenktynėse ir kilome ant podiumų. Be šios mašinos aš nebūčiau gavęs šanso ir galimybių kurti tai, ką padariau vėliau.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 816
2. Giriby 812
3. mantioras 805
4. Gudas 796
5. Kęstutis Šimkus 794