Analizė: „Formulė-1“ išlieka santykinai saugus sportas

Analizė: „Formulė-1“ išlieka santykinai saugus sportas
logo 2016 Rugpjūčio 06 d. 06:55, Paul Gilham/Getty Images
Kompanijos „Hintsa Performance“ medicinos ir sporto direktorius Lucy Bennettas yra vienas iš įdomiausių žmonių „Formulės-1“ užkulisiuose. „Mercedes“ ir „McLaren“ komandų gydytojas, lenktynininkų fizioterapeutų konsultantas – iš viso jis per lenktynių savaitgalį turi apie 350 pacientų. Pokalbyje su britų ekspertu Jamesu Allenu L. Bennettas papasakojo apie pilotų traukų statistiką ir apie jų ypatumus.
Sekmadienį, prieš lenktynių Vokietijoje startą, mes kalbėjomes su Lucy apie incidentus šiuolaikinėse F-1 lenktynėse ir apie aplinkybes, kada sportininkai gauna traumas.
Praėjusį savaitgalį Hockenheime vyko jau 50 etapas, kai įsigaliojo hibridinių jėgainių era, o Bennettas nutarė sugrįžti į praeitį ir įvertinti faktorius, kurie tuo metu privesdavo prie avarijų, po kurių pilotai atsidurdavo medicininiame centre. Rezultatai pasirodė visai ne tokie, kokių įprastai galima laukti.
L. Bennettas: „FIA puikiai susitvarko su savo užduotimis avarijų trasose metu, aiškinantis incidentų priežastis ir jų pasekmes, o tam labai padeda techninės naujovės – greitaeigės vaizdo kameros ir perkrovų jutikliai. Kaip komandos gydytojas, aš atsakau už pilotų atsistatymą ir jų sugrąžinimą į darbą, bet dabar norėčiau kiek plačiau apsistoti ties incidentais šiuolaikinėje „Formulėje-1“.
Per pastaruosius tris sezonus aš dalyvavau tiriant 23 incidentus, kuriuose dalyvavo 24 pilotai. Tokiu atveju „medicininis incidentas“ – tai situacija, kuri atveda pilotą į medicinos centrą esant traumai, ar kai jutiklis parodo perkrovą didesnę nei 15G.
Štai ką ištyrė L. Bennetas:
- didžioji dauguma medicininių incidentų (87 proc.) įvyko ant sausos trasos lenktynių metu – 65 proc. Tik 30 proc. incidentų įvyko per treniruotes arba kvalifikaciją, nežiūrint į tai, kiek ilgai jos tęsiasi. O per 48 bandymų dienas įvyko tik vienas rimtas incidentas – Fernando Alonso avarija Barselonoje, kur reikėjo medikų įsikišimo, nors anksčiau pilotai gaudavo labai rimtas ir net mirtinas traumas per bandymus.
- septyniuose incidentuose (30 proc., viskas – per lenktynes) dalyvavo po dvi mašinas, bet tik vienu atveju abiems sportininkams prireikė medikų įvertinimo. Dažniausiai tokiais atvejais nukentėdavo tik po vieną pilotą.
- nuo 2014 metų penkis kartus mašinos vertėsi ir tik vieną kartą pilotas buvo traumuotas.
- incidentai vyko 11-koje trasų, šešiose iš jų – daugiau nei viena.
- Keturi incidentai privertė sportininkus praleisti bent po vieną etapą. Du kartus tai teko padaryti F. Alonso, o vienas iš jų nebuvo susijęs su avarija, kai Valterri Bottas praleido lenktynes dėl nugaros skausmų 2015 m. Melburne.

Jei palyginsime šią statistiką su futbolu ar regbiu, tai ten gautos traumos priverčia praleisti sportininkus vienas ar dvejas varžybas. „Formulėje-1“ pilotas praleisdavo daugiau nei vienerias lenktynes tik keturiais atvejais iš 50 GP etapų.
Kaklo traumos, nežiūrint į tai, jos vyksta prie milžiniškų greičių, F-1 yra labai retos – šiuo atveju padeda HANS sistema ir gerai ištreniruoti pilotų kaklo raumenys.
„Turint galvoje visus šiuos incidentus, įskaitant ir tuos, kurie įvyko WEC serijose, galima tvirtinti, kad traumos šiais laikais dažniausiai yra gaunamos ant sausos trasose esant labai dideliam greičiui, taip pat esant didelėms perkrovoms (ypač tais atvejais, kai jos viršija 40G), esant šoninėms ar sukinio sąlygoms, – tęsė Bennettas. – Galvos ir smegenų traumos, įskaitant ir smegenų sutrenkimą ir nuo lengvų iki sunkių krūtinės ląstos traumos yra dažniausios priežastys, kodėl pilotai praleidžia lenktynes“.
Kitais metais reglamento permainos bolidus padarys dar greitesnius, teoriniais skaičiavimais – iki 5 sek kiekviename rate. Ar tai padidins galvos traumų riziką?
„Aš kalbėjau tik apie savo pastebėjimus, o šiuo metu aš neturiu pakankamai duomenų tokiai analizei, – kalbėjo L. Bennettas. – Bet išvada, kurią mes galime padaryti, yra ta, kad „Formulė-1“ iš esmės yra gana saugus sportas, nežiūrint ir į baisią Jules Bianchi tragediją. Net ir pačios rimčiausios avarijos prie didelių greičių turi gana švelnias pasekmes“.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. Tadux15 565
2. ramasgo 556
3. Dainius Bendikas 556
4. mantioras 554
5. Kęstutis Šimkus 553