B. Ecclestone‘as: jauni fanai F-1 nereikalingi

B. Ecclestone‘as: jauni fanai F-1 nereikalingi
logo 2014 Lapkričio 15 d. 06:55, Getty Images
Labai atvirame ir išsamiame interviu „Formulės-1“ komercinių teisių valdytojas Bernie Ecclestone‘as svarstė apie F-1 vystymąsi, televizijos reitingų, komandų finansines problemas ir pan.
- Ko jūs norėjote pasiekti, atėjęs dirbti į „Formulę-1“?
- Aš dalyvavau lenktynėse nuo 16 metų. Aš visą gyvenimą užsiiminėjau motociklų arba automobilių sportu. Vėliau tapau komandos vadovu ir savininku, o po to pradėjau užsiiminėti tuo, ką veikiu ir šiandien. Aš pradėjau F-1 čempionatus organizuoti aštuntojo dešimtmečio pabaigoje ir skirtingai nuo daugelio kitų verslininkų, kurie nori galvoti, jog jie yra genijai, aš galvoju, kad man paprasčiausiai pasisekė atsidurti reikiamu laiku reikiamoje vietoje.
Aš pasinaudojau man suteiktu šansu ir galimybėmis – skirtingai nuo kitų žmonių, kurie tuomet nuo to atsisakė, bet vėliau sakė „Aš irgi taip galėčiau“. Tas , kuris yra sėkmingas verslininkas, mato savo šansą ir nepaleidžia jo. Aš niekada nepretendavau į savo verslo globalumą, bet taip jau išėjo. Viskas susiklostė savaime.
Aš seniai supratau, kad televizijų transliacijų vaidmuo su laiku tik didės, todėl savo kontrolei iš karto paėmiau čempionato televizijų transliacijas ir labai rimtai pakeičiau santykius su TV kompanijomis, iš esmės su europietiškomis ir Azijos, kur kas mažesne dalimi su amerikietiškomis. Aš viską pradėjau griežtai kontroliuoti todėl, kad tai buvo labai svarbu.
- Kas stovi už prekinio ženklo „Formulė-1“?
- Į šį klausimą labai nepaprasta atsakyti. Manau, kad tai yra vienas iš populiariausių sportų, o sportas daugeliu atveju yra šou verslas. Kartais pramoginė pusė pradeda kentėti, kadangi į pirmąjį planą iškyla „Formulės-1“ techniniai aspektai, o man tai nepatinka. Mes turime labai daug sudėtingos technikos, taip ir turi būti, bet man norėtųsi, jog akcentai būtų dedami į pramoginę pusę. Paprastai šie du aspektai vienas kitą atsveria. Taip turės būti ir šį kartą, kadangi mes dabar esame ypatingoje vystymosi fazėje, bet kuomet ji praeis, viskas atsistos į savo vėžes. Suprantama, kad marketingo žmonių požiūriu, mes turime globalią auditoriją, be to, ją galima laikyti elitinę. Mūsų sirgaliai skiriasi nuo futbolo fanų. Aš nenoriu nieko blogo pasakyti apie futbolą, o atvirkščiai, futbolo auditorija yra milžiniška, bet, manau, kad ten yra kitas žiūrovo tipas.
- Kokiu būdu „Formulėje-1“ būtų galima sustiprinti pramoginį aspektą?
- Pramogos – tai yra tai, ko žiūrovas nori. Jei man kas nors pasiūlytų nueiti į baletą, aš pasakyčiau, jog tai yra šaunu, bet tai yra skirta ne man. Suprantama, kad baletas kažkam patinka, bet man tokia pramoga netinka. Jei aš paklausčiau tų, kas mėgsta baletą, ar jie nori aplankyti „Formulės-1“ varžybas, vargu ar jie norės tai padaryti. Mes tiksliai nežinome, kas žmonėms patinka, o kas – ne. Gali visai būti, kad jei aš pradėčiau žiūrėti baletą, jis man gal ir patiktų. Bet aš, pavyzdžiui, negaliu suprasti, kodėl ten merginos šokia pasistiebusios ant pirštų galiukų? O gal geriau pakviesti šokti aukštesnes merginas, kurioms nereikės stiebtis? Taip būtų kur kas paprasčiau.
Šiandien egzistuoja daug labai skirtingų pramogų rūšių. Gali būti, jog tai kenkia „Formulei-1“, nes anksčiau jų būdavo kur kas mažiau. Žmonės paprasčiausiai neturėdavo didelio pasirinkimo, o dabar jis yra labai įvairus. Žodžiu, konkurencija smarkiai išaugusi.
- Ar „Formulė-1“ dabar yra krizėje?
- Ne. Gerai ar blogai, bet aš labai seniai užsiiminėju F-1 reikalais ir esu matęs visko. Anksčiau aš irgi turėjau nuosavą komandą, aš jai vadovavau 18 metų ir per tą laiką iškovojau 3 čempiono titulus. Visuomet bus žmonių, kuriems nepavyks sėkmingai sukti savo verslo. Jie išleidžia daugiau nei uždirba. Taip būdavo anksčiau, taip bus ir ateityje. Manau, kad pradedant 1960 metais „Formulėje-1“ buvo net 60 įvairių komandų, taigi žmonės ateina ir išeina. Nemažai kas ateina į „Formulę-1“, neturėdami jokio supratimo apie ją. Bet norint būti konkurencingu, būtina pasiekti kitų komandų lygį, o tam būtina investuoti pinigus, patinka jums tai ar ne. Pigiai pergalės nėra pasiekiamos. Jei komanda neturi pakankamo biudžeto, galiausiai jie išeina iš mūsų čempionato. Čia kaip pokeryje: jei neturite pakankamai pinigų, o prie stalo sėdi stambūs žaidėjai, tai lošti ir neapsimoka. Problema ta, jog daugelis laukia kažkokio stebuklo, kad jiems būtinai pasiseks. Bet taip nebūna.
- Ar jus jaudina kai kurių komandų finansinės problemos? Kaip tai atsilieps „Formulei-1“ apskritai?
- Visiškai nejaudina. Niekas negailės tų dviejų komandų, juk jos neįėjo į lyderių grupę. Žmonės atkreipdavo dėmesį į šių komandų pavadinimus tik tuomet, kai prasidėjo jų problemos. Mums reikia „Ferrari“ lygio komandų. Kur jūs neatsidursite, pasakykite „Ferrari“ ir visi supras, apie ką eina kalba. O jei jūs pasakysite „Marussia“, niekas nesupras. Būtent tokia yra realybė. Daug ką lemia prekinio ženklo patrauklumas, sutinkate? „Ferrari“ yra pasaulinio lygio prekinis ženklas, konkrečiai susijęs su konkrečiu produktu, apie kurį žino visas pasaulis.
- Ar „Formulė-1“ tapo per daug brangiu sportu?
- Paprasčiausiai komandoms nereikia tiek daug išlaidauti. Jos privalo nuolat galvoti, kiek joms tai kainuos. Pavyzdžiui, imkime „Williams“. Savo laiku Frenkas Williamsas turėjo labai kuklų biudžetą ir paprastai jis turėdavo daug problemų. Antra vertus, jis visuomet grąžindavo skolas iki paskutinio dolerio. Komandos išlaidos visuomet būdavo jų finansinių galimybių lygyje. Tuomet jis nesiruošė stoti į lygią kovą su „Ferrari“, bet laikui bėgant viskas išsisprendė ir mes matome tai, ką matome. F Williamsas taip sutvarkė savo verslą ir jis šiandien yra čempionato viršuje. Bet juk gyvenime būtent taip viskas surėdyta, ar ne logiška? Su moterimis ir kreditinėmis kortelėmis yra ta pati problema.
- Kada jūs pamatėte Azijos rinkos potencialą?
- Kai man visi sakė, kad būtina vystytis tik į Vakarus. Aš tokį sprendimą priėmiau prieš 20 metų, kai supratu, kad Vakarai yra išsikvėpę, todėl reikia vystytis į Rytus. Man buvo nesunku priimti tokį sprendimą ir aš jį priėmiau. Azijoje dabar vyksta globalios permainos. Pavyzdžiui, Kinija yra geras pavyzdys. Kai aš pradėjau lankytis šioje šalyje, visi dar važinėjo dviračiais, o dabar visi jau turi automobilius. Manau, kad kuomet eini į kitas šalis su visai kitokia kultūra, reikia būti atsargiam. Reikia gerbti tos šalies įstatymus, tos šalies žmonių gyvenimo būdą. Todėl manau, kad tokia organizacija kaip Europos Sąjunga neturi perspektyvos, nes į ją įeina labai daug skirtingų valstybių, kurie turi savo idėjas, kalbas, maistą ir net religiją.
- „Ar „Formulė-1“ Azijoje turi labai didelę auditoriją?
- Viskas priklauso nuo televizijos transliacijų. Jei transliacijos laikas parinktas blogai, tai tampa problema. Pavyzdžiui, Kinija yra labai didelė šalis. Ir ten anksčiau niekas nežiūrėjo F-1, nes jiems niekas neatvėrė akių. Mes išsiaiškinome, kad domėjimasis čempionatu smarkiai išauga, kai mes pradedame rengti etapus tose šalyse. Dabar mes organizuojame lenktynes Šanchajuje ir tai pritraukia labai daug žmonių prie ekrano. Bet problema dar ir ta, kiek kompanijos yra suinteresuotos transliuoti F-1 lenktynes. Dažniausiai kontraktai su televizijomis pasirašomi 5 metams. Viskas priklauso nuo konkretaus transliuotojo ir pajamų, kurias jos sugebės uždirbti per 5 metų perspektyvą. Aš stengiuosi sudaryti ilgalaikes sutartis.
- O kas vyksta lenktynių rėmėjų pasaulyje?
- Kompanijos turi labai didelį pasirinkimą, kur įdėti savo pinigus, kuriuos jos gali išleisti rėmimui. Kodėl? Todėl, kad dabar per TV rodo labai daug skirtingų varžybų. Kai kurie prekiniai ženklai, pastebiu, kad pakeitė savo požiūrį. Jie išleidžia po nedaug daugelyje skirtingų vietų, o tai neduoda grąžos efekto. O „Formulė-1“ kas dvi savaites surenka milžinišką globalią auditoriją. Palyginimui, tieki žmonių gali surinkti tik Olimpiada bei Pasaulio futbolo čempionatas, bet jie vyksta tik kas ketverius metus. Manau, kad tie verslininkai paprasčiausiai nepasidarė rimtų tyrimų, kad suprastų, kur geriau rėmimo pinigus išleisti ir kokį rezultatą galima gauti.
- Kiek pačios komandos priklauso nuo rėmėjų?
- Priklausomybė yra labai rimta, bet ji skirtinga skirtingose komandose. Daugumoje sėkmingų komandų rėmėjų pinigai sudaro apie 50 proc. visų lėšų, o komandose, užimančioje paskutines vietas, rėmėjų pinigų reikia 70-80 proc.
- O kiek rėmėjų pinigų reikalauja pati „Formulė-1“, kaip šios pajamos susijusios su pinigais, kuriuos jūs gaunate iš TV transliacijų ir su pinigais, kuriuose sumoka etapų regėjai?
- Mums tai nėra gyvenimo ir mirties klausimas. Mums moka trasų savininkai, kurie rengia lenktynes, o taip pat teikia paslaugas TV kompanijoms. Žinoma, jei rėmėjai išeitų iš čempionato, tai būtų mums skausminga finansiniu požiūriu, bet žala nebus tokia didelė, kaip lenktyninių komandų atvejais, nes mes galime gana smarkiai susimažinti savo išlaidas.
- Ar „Formulė-1“ gali vykdyti kur kas agresyvesnę marketingo politiką?
- Ką mes galime pasiūlyti žmonėms? Visiškai aišku, kokį produktą mes „gaminame“ ir ką mes veikiame. Žmonėms tai arba patinka, tada jie tą prekę perka, arba – ne. Mane pastaruoju metu smarkiai kritikuoja, nes televizijų transliacijų auditorija mažėja. Bet mes matėme beveik visų sporto šakų reitingų mažėjimą. Bet aš abejoju, kad žiūrovų tapo mažiau. Paprasčiausiai auditorija persiskirstė, nes šiandien žmonės TV jau gali žiūrėti per planšetes, kompiuterius ir net mobilius telefonus. Bet tik dabar mes pradedame suprasti, kad jei mes prarandame 10 proc. bendrai prieinamų TV kanalų auditorijos, tai lygiai tieki pat žmonių mes gauname per kitas sritis įvairiausių prietaisų pagalba.
- Ar gali „Formulė-1“ dar labiau padidinti savo auditoriją, jei remtųsi ne vien TV transliacijomis?
- Man nepatinka nei Twitter, nei Facebook ar dar kaip ten vadinasi. Aš bandžiau visa tai išsiaiškinti, bet aš esu senamadiškas. Aš tame nematau jokių vertybių. Ir aš nežinau, ko iš tikrųjų nori vadinamoji „jaunoji karta“? Paklauskite 15 ar 16 metų jaunuolių, ko jis nori? Jie patys nežino.
- Ar manote, kad plėsti auditoriją jaunimo sąskaita yra ekonomiškai nepagrįsta?
- Jei jūs norite savo prekės ženklą parodyti auditorijai, kuri yra skaičiuojama keliais šimtais milijonų, tai aš tai galiu lengvai padaryti televizijos pagalba. Dabar jūs man sakote, kad reikia surasti būdą, kad būtų galima priversti „Formulę-1“ žiūrėti 15-mečius todėl, kad kas nors iš verslo nori parodyti savo produktą būtent šiai publikai. Bet juk jiems bus visai neįdomu.
Mat jaunimas, pamatęs „Rolex“ reklamą, tikrai nebėgs į parduotuvę pirkti šio laikrodžio. Jie negali sau to leisti. Kitas mūsų rėmėjas yra UBS bankas, bet paaugliams nerūpi bankai, nes jie vis tiek neturi pinigų. Tai toks mano situacijos supratimas. Aš nežinau, kodėl kiti žmonės nori gauta tą „jaunimo kartą“. Kam jos reikia? Kad ką nors jiems parduoti? Bet dauguma paauglių visai neturi pinigų. Man kur kas svarbiau būtų pritraukti F-1 žiūrėti 70-mečius džentelmenus, kurie turi krūvą pinigų. Nėra tikslo vaikytis paskui jaunimą, nes jis vis tiek nenupirks nieko iš to, ką mes siūlome, o jei marketingo specialistai susikoncentravę ties tuo, tai jiems, manau, savo reklamą reikia skelbti „Disney“ kompanijos filmuose.
- Bet juk socialiniai tinklai gali leisti nustatyti kur kas glaudesnius ryšius su sirgaliais?
- Kokiu būdu jūs rengiatės organizuoti pilotų susitikimus su žiūrovais, jei pilotai nenori per lenktynių metą bendrauti su savo žmonomis bei draugėmis. Sutinku, kad mes turime panaudoti socialinius tinklus „Formulės-1“ populiarinimui. Bet aš nežinau, kaip tai konkrečiai padaryti. Sakoma, kad paaugliai nuolat kažką žiūri savo planšetėse ir telefonuose, bet tai nereiškia, kad jie žiūri būtent „Formulę-1“ O jei iš žiūri, ar jie ją žiūrės, kai jiems bus po 40 metų. Pasaulis smarkiai pasikeitė per paskutinius keletą metų ir aš abejoju, kad šitas procesas kada nors sustos. Bet prie visų modernių technologijų yra tam tikra riba, ką mes galime daryti. Apribotas ir laikas, kuri žmonės gali praleisti ką nors žiūrėdami. Jau greitai tokios kompanijos kaip Twitter pradės imti pinigus už viską, kas tik primena reklamą. Priešingu atveju jie negalės išlikti šiame biznyje. Neseniai jų akcijų vertė smarkiai nukrito – dėl to, kad vis mažiau žmonių ima naudoti Twitter.
- Kaip „Formulė-1“ vystysis toliau?
- Manau, kad reikia šiek tiek palaukti – tegul viskas nurimsta. Tikiuosi, kad situacija pasikeis į gerąją pusę ir mes sugebėsime išsaugoti savo ištikimą auditoriją. Bet ji jau nebus didesnė. Vienintelis sportas, kieno rodikliai dar didėja, yra futbolas. Ir tai daroma ne marketingo, o didesnio prieinamumo dėka. Jūs įsijungiate televizorių ir bet kokiu momentu galite pamatyti kokias nors futbolo rungtynes – tai gali būti Anglijos, Vokietijos čempionatai, ar net kažkokios varžybos Azijoje. Ir rodoma ne tiesioginė transliacija, bet ji vis tiek surenka reikiamą auditoriją, kuri futbolą žiūri.
- Kas jus veda į priekį? Ir ką jūs norite atsakyti savo kritikams?
- Aš kiekvieną dieną dirbu, prabundu ryte ir visai nežinau, kas įvyks. Mano darbas yra panašus į gaisrų gesintojo. Jei kur nors prasideda gaisras, aš turiu jį užgesinti, o gaisrai vyksta nuolat. Kritikams aš nieko nesakau, kadangi dauguma iš jų visiškai nesupranta apie tai, apie ką jie kalba. Jiems tereikia užpildyti vietą laikraščiuose, o jei tai, ką jie pasako, būna tiesa, vadinasi, jiems labai pasisekė. Jie kuria tokias istorijas, kurios, jų manymu, patiks publikai, bet juk niekas nenori skaityti gerų žinių. Kiekvienas turi savų problemų ir žmogus džiaugiasi, kad kiti irgi turi sunkumų. Geros žinios niekada nebus parduodamos. Taigi, aš stengiuosi apskritai nesusidėti su jokias kritikais.
Apie mane yra parašyta knyga pavadinimu „Ne Angelas“ („No Angel“), kuri labai gerai parduodama ir buvo išversta į daugelį kalbų. Vaikinas, ją parašęs, Tomas Baueris, sugadino nuotaiką labai svarbioms personoms, politikams, stambiems biznierias. Dar iki to, kol jis pradėjo rašyti tą knygą, aš jam pasakiau: „Aš nepulsiu jūsų įtikinėti rašyti tiesą, bet pasakysiu vieną: „aš nesu angelas“. Jis iškėlė šiuos žodžius į pavadinimą ir pasistengė surinkti daug faktų. Bet tai jam nebuvo sunkus darbas ir štai kodėl: aš iš tiesų nesu angelas.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. Tadux15 565
2. ramasgo 556
3. Dainius Bendikas 556
4. mantioras 554
5. Kęstutis Šimkus 553