C. Whitingas: man labai pasisekė su darbu

C. Whitingas: man labai pasisekė su darbu
logo 2015 Rugsėjo 01 d. 06:55, Midland F1
1988 metais Charlie Whitingas, ilgus metus iki tol dirbęs „Brabham“ komandos inžinieriumi, kuri kažkada priklausė Bernie Ecclestone, perėjo dirbti į FIA techninį departamentą. Dar po 9 metų jis gavo „Formulės-1“ lenktynių direktoriaus pareigas, kurias užima iki šios dienos. Interviu olandų „GPUpdate“ C. Whitingas papasakojo apie savo darbo ypatumus F-1 lenktynių savaitgalių metu...
- Ką jūs galite papasakoti apie savo darbą lenktynių savaitgalio metu. Ką jūs veikiate nuo ketvirtadienio iki sekmadienio?
- Labai daug kas priklauso nuo trasos ypatumų. Tokiuose autodromuose kaip Silverstounas, Spa ar Monza, kur lenktynės vyksta jau daugelį metų, mes organizatoriams esame suteikę tam tikrą pasitikėjimo limitą, tuo tarpu kai daugelyje naujų trasų man reikia atlikti daug patikrinimų ir dirbti kitokius darbus, kadangi tai, kas jau yra atidirbta vienose trasose, nebūtinai tai turi kitos trasos. Paprastai aš į trasą prieš lenktynes atvažiuoju trečiadienį ir susitinku su aukščiausiais autodromų vadovais, norėdamas įsitikinti, ar iš jų pusės viskas yra padaryta. Po to mes atliekame visą aibę patikrinimų, norėdami įsitikinti, kad viskas yra paruošta.
Ketvirtadienį susitinkame su komandomis ir atliekame galutinę trasų inspekciją. Paprastai mes veikiame standartiškai, bet vienose trasose būna vienokių sunkumų, kitose – kitokių. Pavyzdžiui, aš turiu maždaug 50 punktų sąrašą, kuriuos aš tikrinu kartu su autodromo šeimininkais. Kadangi aš dirbu jau daugiau nei 20 metų, yra daug dalykų, kuriems man nereikia skirti daug dėmesio.
Penktadienį, visų pirma, mes vėl atliekame trasos inspekciją, tikriname, ar visi teisėjai yra savo vietose, ar pasiruošę visi evakuatoriai, visi gelbėtojai ir visos greitosios pagalbos mašinos – ar viskas paruošta pirmai treniruotei. Aš jau nekalbu apie tokius dalykus kaip starto šviesoforo šviesos, šviesoforas išvažiuojant iš boksų, laiko skaičiavimo sistemos ir greičio kontrolė techninio aptarnavimo juostoje. Viskas turi būti savo vietose.
Tą patį mes darome ir šeštadienį. Atliekame patikrinimus, prieš kiekvieną sesiją nuvažiuojame patikrinimo ratą, norėdami įsitikinti, ar pavyzdžiui, neatsirado naujų reklaminių iškabų. Visa likusioji dalis, kaip sakoma, labai paprasta.
- Spaudos konferencijos su pilotais, kurios vyksta penktadieniais – esminė kiekvieno savaitgalio dalis. Ar galite smulkiau papasakoti, kaip jos vyksta? Pastaruoju metu vis dažniau kalbama, ar yra būtinos oficialios konferencijos su pilotais?
- Ketvirtadienį aš pilotams išsiunčiu 3-4 puslapių dokumentą ir aptariu jį su komandų vadybininkais. Tokiu būdu nėra jokios būtinybės dar rengti atskirų konferencijų su pilotais.
Penktadieniais mes susitinkame vien dėl to, kad pilotai turėtų galimybę išsakyti savo įspūdžius apie trasą ir išklausyti jų komentarų. Paprastai tokiame briefinge, kurį mes vadiname „susitikimu“, aptariamos problemos, kurios buvo iškilusios prieš tai buvusiame etape. Po to pilotai gali pasisakyti apie tai, ką neįprasto jie pastebėjo per pirmąsias dvi treniruotes. Po to viskas apibendrinama, kurie yra sulyginami su praėjusias metais. Žodžiui, viskas vyksta maždaug taip.
- Ar yra pilotų, kurie pasireškia kur kas daugiau ir emocionaliau nei kiti?
- Visada yra nedidelė grupelė lenktynininkų, kurie kažką sako. Kai kurie pilotai niekada nieko nesako. Žinote, jei ką nors pasako Kimis Raikkonenas, tai būna labai svarbu, kadangi įprastai šis pilotas nieko nekalba. Bet jeigu jis jaučia, kad ką nors privalo pranešti kitiems, tai jis pasisakys ir jo verta pasiklausyti, kadangi jis visada sako tai, ką galvoja. Man patinka Kimis – jis yra tikra sporto žvaigždė.
- Daugeliui startas yra pati įdomiausia lenktynių dalis. Ar galite paaiškinti, kaip vyksta ši procedūra?
- Mes turime specialų skydelį, kuriame programuojame laiką ir žalio šviesoforo šviesą išvažiuojant iš techninio aptarnavimo juostos. Pavyzdžiui, žalios šviesos įsižiebia 13.30 val., o 13.45 jos pakeičiamos raudonomis. Raudoni šviesoforai išsijungia automatiniu režimu, po to būna 15 sek. pertraukos signalas ir užsidega žalios šviesos, kurios duoda apšilimo rato startą.
Apšilimo rato pabaigoje aš stebiu, ar visi pilotai užima savo pozicijas. Po to, kai visi pilotai būna išsirikiavę, aš įjungiu raudonas šviesas, kurios užsidega po vieną. Jei jos neįsijungė, aš žiūriu, ar nėra jokių problemų ir jei man atrodo, kad viskas tvarkoje, aš nuspaudžiu mygtuką ir šviesos užgęsta. Visa tai atliekama rankiniu režimu.
Jei atsiranda kokia nors problema, aš nutraukiu starto procedūrą, užsidega šviesos, kurios informuoja apie tai ir pilotai važiuoja papildomą apšilimo ratą. Falšstartai yra fiksuojami specialiais jutikliais trasoje, kurie yra sumontuoti kiekvienoje startinėje vietoje. Transponderis, kuris perduoda informaciją apie chronometražą, fiksuoja tam tikros linijos pažeidimą.
- Ar galite papasakoti, ką jūs prieš save matote per lenktynes ir kokie žmonės kartu su jumis dirba?
- Lenktynių direkcijos patalpoje yra nuo 30 iki 40 įvairiausių ekranų, kuriuose vyksta transliacija iš visų trasos vietų, saugos zonų ir pan. Ir visa tai yra įrašinėjama. Mes taip pat turime sistemą, kuri leidžia iš karto atgaminti vaizdą, gautą iš bet kurios kameros, kuri yra šalia to taško, kuriame įvyksta koks nors incidentas.
Dar viena sistema duoda informaciją apie tai, kurioje vietoje yra kiekvienas bolidas, per šią sistemą mes taip pat valdome šviesos signalizaciją ir gauname informaciją apie tai, kad kuris nors pilotas viršijo greitį važiuodamas paskui saugos automobilį ar aplenkė kitą mašiną, kai trasoje buvo saugos automobilis. Žodžiu, prieš mane gali būti bet koks monitorius, kokio tik aš panorėsiu.
Be daugybės ekranų, aš galiu matyti visą informaciją apie chronometražą. Apie teisėjų signalų sistemos darbą, apie saugos automobilį, apie virtualaus saugos automobilio VSC režimą – tai man yra prieinama bet kokiu momentu. Be to, mes turime balso ryšį su visomis komandomis ir mes galime klausyti pokalbių su visais pilotais – žinoma, kalbėti su jais mes negalime, bet pasiklausome visą radijo ryšį.
- Kaip turi elgtis komanda, norėdama susisiekti su jumis?
- Jie spaudžia mygtuką „Race Control“ ir ausinėse aš girdžiu signalą, kad ryšio prašo kuri nors komanda, aš žiūriu į pultą ir matau, kuri komanda nori kalbėti. Pačiose karščiausiose situacijose, pavyzdžiui, kai trasoje yra saugos automobilis, visos šios signalinės šviesos gali užsidegti vienu metu, tada aš nuspaudžiu puikųjį mygtuką „Mute“, kuri išjungia absoliučiai visus garso ryšio kanalus ir mano ausinėse niekas nerėkia „Komanda. Komanda“.
- Kaip metams bėgant pasikeitė lenktynių direktoriaus darbas?
- Dabar man pasiekiama kur kas daugiau informacijos. Trasos tapo kur kas geresnės. Lenktynių direkcijas taip pat aprūpinta yra geriau. Trasos yra aprūpintos labai didelės raiškos kameromis, mes savo dispozicijoje turime visus skaitmeninius įrašus... Dar prieš 20 metų Brazilijos Interlagoso trasoje visai nebuvo nė vienos kameros, mes sėdėjome aukštame lenktynių direkcijos bokšte, viską stebėjome per žiūronus ir klausėme, ką mums pranešinėja teisėjai iš trasos. Nuo tų laikų daug kas pasikeitė.
- Jei kalbėti apie technologijas, ką jūs dar norėtumėte turėti?
- Mes tęsiame savo technikos modernizaciją, geriname teisėjų signalizavimo sistemą, avarijų fiksacijos algoritmus – tai mums padeda išaiškinti atvejus, kai bolidai išlekia iš trasos ribų. Modernizacija vyksta nuolat.
- Mes matėme specialius signalinius skydus „IndyCar“ ir WEC lenktynėse. Ar gali kas nors panašaus atsirasti ir „Formulėje-1“?
- Aš nesu įsitikinęs tų priemonių efektyvumu. Bet mes nuolat turime reikalą su skystųjų kristalų šviesos blokais, jūs turbūt juos jau matėte šalia trasų. Sumontuoti kažką panašaus pačiuose boliduose būtų kur kas sudėtingiau. Beje, į mus jau kreipėsi su panašiais pasiūlymais ir kai ką mes jau testavome. Bet jei atvirai, matyti buvo blogai, ta sistema nebuvo geriausios kokybės.
Man labai norėtųsi „Formulėje-1“ pamatyti tai, kas buvo naudojama WEC ištvermės lenktynėse. Man atrodo, kad visa tai gana neblogai žiūrisi, kai ant tablo šviečia piloto pavardė, šalies vėliava, kuriai jis atstovauja ir kita panaši informacija. Bet su tuo kol kas yra sunkumų. Ir pažangos šioje srityje kol kas nematau. Panašių dalykų negalima forsuoti, bet kada nors tai tikrai atsiras „Formulėje-1“.
- Ir pabaigai. Kas jums labiausiai patinka jūsų darbe?
- Man patinka kiekvieną dieną turėti naujų iššūkių, nes kiekviena nauja diena nepanaši į jau praėjusią. Visuomet vyksta kas nors naujo, ir man, regis, labai pasisekė su darbu, kuris man labai patinka. Visada labai gerai, kai hobis tampa darbu ir už tai dar pinigus gauni.
Įtariu, kad ne kiekvienas gali pasigirti tuo, kad kiekvieną dieną patiria ką nors naujo. Dar labai gerai, kad man nenusibodo keliauti. Aš mėgstu dirbti su skirtingais skirtingų tautybių žmonėmis. Aš turiu šimtus draugų visame pasaulyje, su kuriais man malonu bendradarbiauti. Labiausiai man patinka lenktynių startai, tuomet aš jaučiu tam tikrą pakylėjimą. Žinoma, kad jie būna labai įtempti, tai natūralu. Reikia būti itin susikaupusiam, kadangi startų metu gali atsitikti bet kas. Skirtingais metais per startus būdavo pačių keisčiausių dalykų, bet tai ir yra F-1 žavesys.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 816
2. Giriby 812
3. mantioras 805
4. Gudas 796
5. Kęstutis Šimkus 794