Ekspertas: J. Todtui trūksta ryžto sutvarkyti F-1 finansus

Ekspertas: J. Todtui trūksta ryžto sutvarkyti F-1 finansus
logo 2014 Balandžio 09 d. 15:50, Jean Todt
Britų blogeris ir F-1 analitikas Joe Sawardas svarsto apie šiandieninę politinę situaciją, susidariusią automobilių sporte ir „Formulėje-1“. Kokios povandeninės srovės lemia dabartinę situaciją F-1 erdvėje?
„Puikios betarpiškos kovos prasme lenktynės Bahreine parodė, kad tie F-1 šulai, kuriems nepatinka šių metų varžybų reglamentas, neturi pakankamai svarių įrodymų „savo tiesai“ propaguoti. Taigi, tiek komercinių teisių savininkas Bernie Ecclestonas, tiek „Ferrari“ prezidentas Luca Di Montezemolo iš savo rankų išleidžia argumentus, reikalaudami keisti dabar galiojančias F-1 taisykles. Nėra abejonių, kad dabartinės taisyklės – ne tik kur kas įdomesnės lenktynės nei ankstesniais metais, bet ir patikimesni techniniai sprendimai“, – neabejoja J. Sawardas.
Tiek Bernie, kiek Luca apie reikiamus pakeitimus kalba iš skirtingų pozicijų. Visai tikėtina, kad abu jie kalbas apie taisyklių keitimą pradėjo vien dėl to, kad norėjo pamatyti, kokią reakciją sukels FIA prezidento Jeano Todto elgesys, kuris kol kas stengiasi likti nuošalyje nuo visų čempionato peripetijų.
„Kai Bernie nori padaryti kokį nors pareiškimą, jis paprastai ateina į varžybų spaudos centrą, kur jį apspinta žurnalistai. Per 15 minučių jis pasako tai, ką nori pasakyti ir apsisukęs išeina iš spaudos centro. Luca Di Montezemolo dažniausiai bendrauja tik su italų žurnalistais, kurie esti tarsi savotiškas filtras. J. Todtas paprastai pasirenka keletą jam palankių žurnalistų ir jiems išsako savo nuomonę. Visi žino, kad FIA prezidentas nelabai moka tinkamai elgtis su žiniasklaida, kartais jam tenka samdyti profesionalius oratorius, kurie tinkamai išaiškintų jo poziciją“, – rašo J. Sawardas.
Kita vertus, visos šios odiozinės sunkiasvorės figūros turi savų trūkumų. B. Ecclestounas niekaip nesugeba išslysti iš bylinėjimųsi teismuose, L. di Montezemolo niekaip nepavyksta atšvęsti pergalės F-1 lenktynėse, o tai „Ferrari“ savininkų Aniellių šeimą nelabai tenkina. Tokioje situacijoje J. Todtas gali vis daugiau komandų patraukti į savo pusę, ypač jei jos pajus B. Ecclestono silpnumą.
Pačios stipriausios F-1 komandos gali tvirtinti, kad jų visai nedomina komandų biudžetų ribojimas, tačiau tame visai nėra logikos. Jei „top komandos“ neturės prieš ką laimėti, viskas praras prasmę. Bahreine dar kartą buvo galima įsitikinti, kad pinigai F-1 čempionate reiškia ne viską. Štai neturtingos „Force India“ ir „Williams“ šiuo metu yra panašaus lygio kaip ir pačios turtingiausios komandos, tokios kaip „Ferrari“ ir „Red Bull“. Ir jei šių komandų finansuotojai supras, kad jų pinigai atitenka vidutiniokams, jie susimąstys, ar pinigai neleidžiami veltui.
Anot J. Sawardo, visuomet yra svarbus išlaidų ir rezultatų santykis. Šiuo metu „Force India“ ir „Williams“ yra laikomos efektyviomis komandomis, o „Ferrari“ ir „Red Bull“ – ne. „Mercedes“ prieš šį čempionatą išleido labai daug pinigų, bet šios išlaidos kol kas pasiteisina – dabar jie per vieną ratą visus lenkia viena sekunde. Jei bus apriboti komandų biudžetai, tai dauguma F-1 komandų bus panašios tiek savo techniniu, tiek sportiniu, tiek ir komerciniu lygiu. „Ferrari“ šiuo metu iš B. Ecclestono gauna daugiausiai lėšų, bet to nepateisina. Todėl nenuostabu, kad Montezemolo jaudinasi.
Tikėtina, kad jei ir toliau pinigai komandoms byrės tarsi į kiaurą maišą, daugelis komandų neteks dabartinių savininkų – niekas nenorės veltui leisti milžiniškų sumų. Nors komandos ir gali turėti didelių ambicijų, niekas nenorės investuoti pinigų ten, kur jie neatsiperka. Pavyzdžiui, JAV yra labai daug sporto investuotojų, kurie pasirengę duoti pinigų, tačiau F-1 komandos turi elgtis taip, kad investuotojai nejustų esą eksploatuojami ir kvailinami.
„Kol kas F-1 jaučiamas gobšumas, – sako ekspertas. – Bernie turi didžiąją dalį pyrago, jis daug nusipelnė šiam sportui, bet investuotojams iš CVC fondo jis per daug leidžia spardyti duris kojomis ir išnaudoti tuos, kurie kuria „Formulės-1“ šou. Bėda tame, kad dėl CVC gobšumo neleidžiama komandoms mokėti daugiau, nors šių pinigų jos ir nusipelniusios. CVC investuotojai labiau pasirengę parduoti savo akcijas nei komandoms skirti daugiau pinigų“.
Tokioje situacijoje FIA federacijai būtina elgtis kur kas ryžtingiau. Jei B. Ecclestoną teismas Vokietijoje pripažins kaltu dėl korupcijos, FIA komitetas gali pripažinti negaliojančiu „amžiaus sandorį“ , kuomet dabartinės F-1 komercines teisės bus pripažintos „netekusios galios“. Dėl to pralaimėtų tik CVC investuotojai, tačiau jie jau pakankamai uždirbo iš F-1 varžybų.
Šiuo metu, pasak J. Sawardo, FIA prezidentas J. Todtas gali surengti „revoliuciją be kraujo“, po kurios būtų pakeista F-1 organizavimo struktūra. Jos esmė būtų ta, kad kitaip išsidėstytų lėšų skirtumas: 85 proc. tektų komandoms, o investuotojams – 15 proc. pelno. Ir niekas neturėtų jokių privilegijų, o komandų biudžetai būtų apriboti protingomis sumomis. Jei J. Todtui tai pavyktų padaryti, jis dar labiau galėtų susikoncentruoti skleisdamas eismo saugumo idėjas pasaulyje. Tačiau norint, kad taip atsitiktų, turi sutapti du faktoriai – teisėsauga turi pripažinti B. Ecclestouno kaltę. O pats J. Todtas tapti kur kas ryžtingesniu.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 1005
2. mantioras 1001
3. Tadux15 1000
4. Kęstutis Šimkus 991
5. Giriby 983