J. Allenas apie naują “Formulės-1” kursą į parduodamus bolidus

J. Allenas apie naują “Formulės-1” kursą į parduodamus bolidus
logo 2015 Gegužės 18 d. 06:55, LAT Photographic
Britų žurnalistas Jamess Allenas svarsto apie parduodamų bolidų įvedimo pasekmes. Ir nors formaliai apie parduodamus bolidus nieko nepasakyta FIA pranešime, išplatintame po „Formulės-1“ Strateginės grupės susirinkimo, yra aišku, kad tokį sprendimą visomis jėgomis „stūmė“ gamyklinės komandos.
J. Allenas: „Kai tik buvo suformuota Strateginė grupė, įvykiai vystėsi pagal scenarijų, kuris buvo pats blogiausias mažosioms F-1 komandoms, kadangi iš esmės mažos komandos buvo išmestos iš grupės, kuri priiminėja svarbiausius „Formulės-1“ įstatymus. Jau tada tapo aišku, kad penkios didžiosios komandos, dalyvaujant Bernie Ecclestone bei FIA atstovams, nubrėš kursą į tai, kad čempionate būtų priimta parduodamų bolidų idėja. Taip galiausiai ir išėjo.
Iš vienos pusės, potencialiai toks sprendimas gali atnešti kai kurių išlaidų sumažėjimą, kuris leistų mažosioms komandoms lengviau išgyventi (nors mažieji prarastų Konstruktorių statusą), o iš kitos – didžiosioms komandoms yra užtikrinamos papildomos pajamos, kadangi jie dabar turės galimybę pardavinėti savo važiuokles. Būtent dėl to didieji ir palaiko tokį sprendimą.
Tačiau vienareikšmiškai toks žingsnis visą „Formulės-1“ bendruomenę suskaldo į dvi dalis ir tai turės savų pasekmių.
Nors teoriškai yra įmanomas ir kitas, kur kas nuosaikesnis požiūris į šią problemą, apie kurią kalbama labai mažai: kalba eina apie verslo modelį, kai prie naujo bolido konstravimo darbų dirba po dvi komandas. Tokiu atveju mažesnė nepriklausoma komanda bendradarbiauja su kuo nors iš didžiojo penketuko ir kuria komponentus, nuo kurių nepriklauso mašinos greitis ir kurie būtų apsprendžiami taisyklėmis. Žodžiu, prie važiuoklės kūrimo dirbtų po dvi komandas ir kooperacija tokiu atveju turėtų lemiamą reikšmę.
Tokiu atveju prie gamyklinių komandų atsirastų savotiški dubleriai, kurie kažkokia prasme dar ir liktų konstruktoriais.
„Haas F1“ komanda, kuri žada debiutuoti čempionate kitais metais, didžiąja prasme būtent ir prisilaiko tokio modelio, vystydama bendradarbiavimą su „Ferrari“. Jei leis taisyklės, šis bendradarbiavimas bus įvairiapusis, o tokio verslo modelio nauda yra ta, kad „komanda B“ galės daug ko išmokti, tačiau kartu galės naudoti ir visas savo technologines naujoves, o ne paprasčiausiai nusipirktų jau paruoštą bolidą, nes tai yra nebūdinga „Formulės-1“ dvasiai.
Kad tokia idėja būtų efektyvi, tame tarpe ir ekonomiškai, FIA turėtų pakoreguoti Techninį bei Sportinį reglamentus, o taip pat peržiūrėti kai kuriuos taisyklių punktus, susijusius su intelektinės nuosavybės apsauga ir padaryti juos ne tokius griežtus. Toks požiūris leistų išvengti komandų susiskaldymo, nes šiais sunkiais laikais visoms F-1 komandoms yra privalu laikytis vienybės.
Peršasi logiškai išvada: jei leisti parduodamus klientinius bolidus, tai „komanda B“ niekuomet nesugebės aplenkti gamyklinės, kadangi technine prasme toks parduodamas bolidas visuomet bus per žingsnį atgal. O juk bet kokia komanda svajoja apie pergalę čempionate: „Force India“ 2009 metasi buvo labai arti pergalės Spa trasoje, o metais anksčiau „Toro Roso“ sugebėjo laimėti Italijos GP Monzoje. 2012 metais „Williams“ laimėjo Ispanijoje, kai ji dar naudojo „Renault“ variklius, kaip ir tuometiniai čempionai „Red Bull“.
Bet iki tokios idėjos realizavimo praktikoje dar labai toli, ypač turint galvoje skirtumus tarp „top“ komandų biudžetų ir likusiųjų F-1 pasaulio čempionato dalyvių. Todėl kitu žingsniu turėtų esamo čempionato dalyvių skaičiaus išlaikymas, kad mažosios komandos nesijaustų diskriminuojamos.
„Wiiliams“, kurios atstovas automatiška įeina į Strateginės grupės narius, iš ideologinių sumetimų nepalaiko parduodamų bolidų idėjos ir grupės posėdyje balsavo prieš juos, kaip ir „Force India“. Bet jei ši idėja bus įteisinta, „Williams“, be abejo, taps vien iš tų komandų, kieno technologiniai sprendimai bus paklausūs šioje rinkoje.
Kartu verslo modelis, numatantis komandų partnerystę kuriant techniką lenktynėms, turi pagrindą, kurio esmė dabartinėje „Formulėje-1“ ir buvo paremta „Force India“ patirtimi, kuri bolido jėgainę, pavarų dėžę bei galinės pakabos komponentus pirko iš „McLaren“ ir „Mercedes“. Be to, ši tendencija atspindi ir pasaulio verslo tendencijas, kur net didžiausi konkurentai bando kurti bendrus produktus, kadangi yra būtina mažinti gamybos išlaidas“.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 816
2. Giriby 812
3. mantioras 805
4. Gudas 796
5. Kęstutis Šimkus 794