J. Ellisonas: “Motoristai privalo dirbti konservatyviau”

J. Ellisonas: “Motoristai privalo dirbti konservatyviau”
logo 2015 Kovo 28 d. 10:42, Ferrari
„Ferrari“ komandos technikos direktorius Jamesas Ellisonas papasakojo apie bolido modernizacijos procesą ir apie tai, kad Sebastianas labai daug padeda komandai judant tobulesnės mašinos link.
- Dabar labai daug kalbama, kad „Ferrari“ pasiekė labai nemažos pažangos modernizuodama jėgos agregatą. K. Raikkonenas taip pat pabrėžė, kad bolidas visomis prasmėmis tapo geresnis. Ar galite smulkiau papasakoti, ko pavyko pasiekti tobulinant važiuoklę?
- Jei kalbėti tik apie laiką viename rate, tai pažanga daugmaž vienodai pasiekta tiek iš važiuoklės, tiek ir iš jėgos agregato. Kalbant apie važiuoklę, tai greitį daugiausiai pavyksta pasiekti dėl geresnės aerodinamikos, nes šis faktorius yra pats svarbiausias. Todėl geresni rezultatai yra 80 proc. sąlygoti aerodinamikos, o 20 proc. patobulinus bolido aušinimo sistemą, kuri savo ruožtu taip pat įtakoja aerodinamiką, nes leidžia galinę mašinos dalį padaryti kur kas kompaktiškesne. Šio sritys yra tarpusavyje susijusios.
- Sprendžiant iš to, kaip per testus Malaizijoje dirbo padangos ant jūsų bolido ilgose distancijose, ar galima tikėtis, kad per lenktynes „Ferrari“ gali rimčiau pasipriešinti „Mercedes“ komandai?
- Nežinau, viską pamatysime per lenktynes. Bet per treniruotes susidarė vaizdas, kad padangų dilimo procesas yra palankus mums, todėl ir mūsų tempas yra neblogas. Bet per treniruotes visi dirba pagal skirtingas programas, todėl sunku nuspėti, ką galvoja kitos komandos. Bet apskritai mūsų pasiruošimas kol kas džiugina.
- Pagal kokius rodiklius jūsų jėgainė nusileidžia „Mercedes“ ir kokie nauji patobulinimai atsiras sezono metu?
- Kol kas anksti spręsti, juolab, kad dabar taikomi lyginimo metodai yra labai netikslūs. Tik kvalifikacijoje atsiskleidžia, kokią prispaudžiamąją jėgą pasiekia bolidas ir kiek galinga yra jūsų jėgainė. Tok tokioje situacijoje galima daryti kažkokias išvadas, nes priešininko bake yra tiek pat degalų ir jis pilnai atsiskleidžia trasoje. Norint suprasti, kiek greitis priklauso nuo prispaudžiamosios jėgos, reikia išnagrinėti įsibėgėjimo dinamiką. Pagal jos parametrus matyti, kas labiau veikia – galingumas ar aerodinamika. Bet tokias atvejais reikšmės turi ir tokie faktoriai kaip vėjas, todėl realus vaizdas atsiranda tik po kelių etapų. Analizė, kurią mes gavome Melburne, leidžia spėti, kad mes žengėme didelį žingsnį į priekį. Bet atsilikimas nuo „Mercedes“, kurį mes matome dabar, yra susijęs tiek su jėgaine, tiek ir su važiuokle.
[gallery id=1114 rand=rand]
- Ne vienerius metus jūs dirbote su F. Alonso ir K. Raikkonenu, o S. Vettelis jums yra naujas žmogus. Ar jau spėjote pajausti, kokių jis turi stiprių pusių?
- Visų pirma jis yra šaunus vaikinas. Sebastianas pasižymi labai aukštu kultūros lygiu, sugebėjimu surasti bendrą kalbą su visa komanda, o jei ką nors jam tenka pakomentuoti griežtoje formoje, jis tai daro labai konstruktyviai – jis mums labai padeda. Jis yra labai pozityvus žmogus.
- Melburne ties finišu atsilikote nuo „Mercedes“ 30 sek., bet atrodo, kad Malaizijoje skirtumas bus mažesnis. Kiek svarbu yra didinti presingą pirmaujančiai komandai, tikintis, kad ji padarys klaidą?
- Suprantama, kad būtų neblogai, jei pavyktų priešininkams kvėpuoti į nugarą ir bandyti juos net aplenkti. Manau, kad atsilikimas, kurį matėme Australijoje, nėra būdingas mums. Manau, kad mes sugebėsime atsilikimą sumažinti iki 10 sek.
- Kokie buvo pagrindiniai darbo bazėje žiemą uždaviniai?
- Pernykščio bolido aerodinamika mes užsiėmėme labai vėlai – tik 2013 m. lapkritį, nors reglamentas buvo labai smarkiai pakeistas. Jei darbą pradedi per vėlai, sunku tikėtis puikių rezultatų. Kuriant SF15 T darbai ėjo pagal tradicinį grafiką, todėl mums pavyko gerokai padidinti mašinos greitį. Motoristai, matydami, kiek daug mes atsiliekame, darbo ėmėsi labai ryžtingai, bet prireikė ne vien jų inžinerinio talento, bet ir didelės drąsos, nes padarius klaidą, tenka labai ilgai ir skaudžiai už tai mokėti. Motoristai, lyginant su važiuoklės specialistais, turi dirbti kur kas konservatyviau.
- Kokie jūsų planai artimiausioms lenktynėms: ar laikysitės konservatyvios politikos, tobulindami važiuoklę, ar bandysite reguliariai diegti įvairias technines naujoves?
- Ne, mes nebandysime laikytis konservatyvios politikos, o stengsimės pagreitintais tempais siekti dar didesnio bolido greičio. Komandos bazėje dabar vyksta dideli darbai ir stengsimės, kas naujovės kuo greičiau būtų įdiegtos į mūsų mašinas. O ir po to procesas tęsis. Aerodinamikos tobulinimo darbai taip pat vyksta labai sparčiai, bet, beje, reglamentas, liečiantis aerodinamiką, buvo pakeistas visai neseniai, todėl čia laukia dar daug darbo. Jėgainė sezono eigoje taip pat tobulės, nes šiemet tobulinimo darbai yra leidžiami.
- Patas Symondsas iš „Williams“ sakė, kad važiuoklės variantas su trumpesne nosimi yra efektyvesnis, bet „Ferrari“ kol kas naudoja ilgesnės nosies variantą. Kaip manote, ar verta šią kėbulo dalį pakeisti?
- Patas, matyt, teisus, jei kalbėti apie priekinę bolido dalį apskritai. Jei atvirai, mes šiuo klausimu dar galvojame ir dirbame. Bet yra kai kurių apribojimų, susijusių su fiziniais parametrais: saugumo testų metu mašinos nosis turi sugerti tam tikrą energijos dalį, todėl jai reikalaujama tam tikrų minimalių parametrų. Todėl mūsų SF15 T bolido priekinė dalis sukelia tam tikrų sunkumų dirbant ties trumpesnės nosies variantu. Mes gal ją ir padarysime kiek trumpesnę, bet ne tiek trumpą, kokią turi kai kurios komandos.
- Jei aerodinaminio vamzdžio naudojimas bus uždraustas, kokiu būdu komandai teks dirbti tobulinant bolidų efektyvumą?
- Manau, kad „Formulei-1“ tai būtų kvailas sprendimas. CFD skaitmeninė hidrodinamika yra puiki technologija, bet be tradicinių aerodinaminių tyrimų ji neveikia. Jei ją naudosi izoliuotai, gali apgauti pats save: atrodys, kad sukūrėte gerą bolidą, bet realioje trasoje patobulinimai gali visai neveikti. Manau, kad ne to laukia investuotojai bei rėmėjai. Kita vertus, CFD technologija kol kas labai netobula.
- Kokios pozicijos jūs laikote klausimu, susijusiu su leidžiamų per sezoną jėgainių skaičiaus padidinimo iki penkių ir kaip tai paveiktų jūsų komandos modernizacijos procesą?
- Tai viena iš karščiausių temų dabar, kuria labai domisi spauda, bet jei atvirai, apie tai kol kas daug negalvojau. Žinoma, kad papildoma jėgainė leistų veikti kur kas lanksčiau, atsirastų daugiau galimybių įdiegiant naujoves. Manau, kad tokia perspektyva yra gera.
- Kiek restruktūrizacija palietė „Ferrari“ technikos departamentą?
- Restruktūrizacija jau beveik užbaigta, dėl to mums ir pavyko pasiekti nemažos pažangos, o jei kalbėti apie investicijų efektyvumą, tai mūsų aerodinaminis vamzdis neblogai dirba jau nuo 2013 m. rudens. Situacija su jėgos agregatu pareikalavo nemažai lėšų į naują stendinę įrangą, ši programa dar ir dabar tęsiama, nes tokios investicijos labai greitai atsiperka. Taigi‚ „Ferrari“ ir toliau lieka materialiai ir finansiškai gerai aprūpinta komanda, nes tai svarbus faktorius, norint išlikti konkurencinėje kovoje.
- Kol kas „Ferrari“ turi daugiau sąlyginių balų, kurie apibūdina jėgainės modernizacijos programą nei jų turi „Mercedes“. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad 3 balai yra labai mažai, bet jie leidžia nemažai ką nuveikti. Ar tai yra jūsų didelis pranašumas?
- Mane tenkina dabartinė situacija, kai mes turime daugiau balų už varžovus. Sutinku, kad 3 balai yra nemažai. To, pavyzdžiui, užtenka, norint iš pagrindų perdirbti degalų degimo procesą, o tai smarkiai atsiliepia vidaus degimo variklio efektyvumui – tai ir purkštukai, ir cilindrų bloko galvutė, žodžiu, visa viršutinė variklio dalis. Taigi, 3 balai yra nemenkas pranašumas.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 816
2. Giriby 812
3. mantioras 805
4. Gudas 796
5. Kęstutis Šimkus 794