Kaip tai veikia: sustojimas boksuose

Kaip tai veikia: sustojimas boksuose
logo 2016 Gegužės 21 d. 06:55, Williams/LAT Photographic

Žurnalo „F1 Racing“ puslapiuose „Williams“ komandos technikos direktorius Patas Symondsas papasakojo apie sėkmingo F-1 mašinos sustojimo boksuose paslaptis.
„Įprastai geras bolido sustojimas padangoms pasikeisti turi užtrukti ne ilgiau kaip 2,5 sekundės, bet šiame darbe taip pat labai svarbus yra stabilumas. Nėra nieko gero, jei jūs vieną sustojimą atliekate per 2,2 sek, o kitą – per 2,9 sek. Pats geriausias metų sustojimas buvo aukščiau minėtos kartelės, bet visuomet egzistuoja skirtumas tarp to, ką žiūrovai mato TV ekranuose ir to, kiek faktiškai užtrunka sustojimas.
Iki degalų papildymą padangų keitimas nebuvo kritiškai svarbus visam sustojimo laikui, nes degalų užpylimas trukdavo apie 6 sek., todėl komandos turėdavo apsčiai laiko padangoms keisti. Sutrumpinti degalų kainų užpylimo laiką buvo praktiškai neįmanoma, kadangi jų tekėjimo greitis į baką būdavo ribojimas. Todėl laimėti kažkokias sekundės dalis sustojimo metu komandos galėdavo tik tada, jei puikiai išmokdavo prijungti ir atjungto degalų kainos papildymo žarną.
Sėkmingam sustojimui būtina labai gera įranga, komandos disciplina ir nuolatinės treniruotės, kurios visus šiuos procesus privestų iki automatizmo. Visa tai turint galvoje, vis vien negali išmesti mechanikų nervingumo ir jaudinimosi klausimo, kai jie laukia bolido boksuose. Jie supranta, kad nuo jų darbo kokybės priklausys, ar pilotas laimės poziciją prieš varžovus, ar praloš viską, ką sunkiu darbu buvo išsikovojęs trasoje.
Komandų mechanikai sustojimų veiksmus šlifuoja tiek savo bazėse, tiek ir lenktynių savaitgalių metu. Bazėje šios treniruotės vyksta specialioje patalpoje, kurioje yra sukurta reikiama aplinka. Treniruotėms naudojami ir bolidų modeliai su maksimalia jų detalizacija, kad mechanikams būtų sudarytos kuo artimesnės lenktynių sąlygos. Į aptarnavimo zoną bolidus stumdo kiti mechanikai, o kitos komandos net naudoja mažo galingumo variklius. Be to, komandos imituoja įvairius sustojimo aspektus, viską tikrina ir kalibruoja įrangą.
Per treniruotes išbandomi patys įvairiausi sustojimų scenarijai. Pats populiariausias – bolido nosies keitimas. Tai nėra labai paprasta darbas, kadangi ši detalė yra gremėzdiška ir palyginti sunki. Dažniausiai nosis tenka keisti po pirmojo lenktynių rato, bet problema yra tame, kad kartu mechanikai turi laiku suspėti sugrįžti į boksus ir parengti viską, ko reikia įprastam sustojimui. Mes stengiamės, kad visų keturių ratų ir nosies keitimas neužtruktų ilgiau nei 10 sek.
Įranga, naudojama sustojimų metu, yra labai sudėtinga. Visos komandos naudoja italų kompanijos „Paoli“ veržlių raktus, bet kelios komandos juos dar tobulindavo, kad dirbti būtų galima dar greičiau. Kol tai nebuvo uždrausta, komandos naudojo helio dujas vietoje įprastinio oro raktų pneumatikai. Komandos taip pat nuolat tobulina ir ratų veržles, kad procesas taptų greitesnis.
Anksčiau sustojęs pilotas žiūrėdavo į mechaniką priešais jį su specialia rodykle, kuris duodavo leidimą judėti, tačiau išaugus greičiams, vietoje išleidžiančiojo mechaniko, dabar naudojamos specialios signalinės sistemos.
Sustojimo metu pilotas įjungia 1 pavarą ir išmina sankabą. Mechanikas, dirbantis su veržliarakčiu, pastarąjį ant varžto uždeda dar iki to, kol bolidas pakeliams domkratais. Kadangi varžtas jau būna uždėtas ant rato, sutaupoma kažkiek laiko. Kai mechanikas atsuka varžtą, kiti mechanikai keičia patį ratą, o tuo momentu pirmas mechanikas veržliaraktį perjungia į kitą režimą, kad galėtų užsukti naują veržlę – šis procesas užima apie 0,5 sek.
Po to, kai ratas jau būna prisuktas, mechanikas nuspaudžia specialų mygtuką ant veržliarakčio. Kai tik kompiuteris gauna signalus iš priekinių ar galinių ratų, automatiškai nuimamas domkratas. Po to, kai abu domkratai nuimti, signalinėje sistemoje raudoną šviesą keičia žalia ir pilotas gali pradėti judėti.
Įranga sustojimams atlikti yra labai brangi. Pavyzdžiui, kiekvienas veržliaraktis kainuoja po 3 tūkst. svarų. Kiekvienam ratui reikia dviejų veržliarakčių, dar reikia pridėti tuos, kurie naudojami pačiuose boksuose ir starto lauke. Varžtų antdėklai kainuoja po 1000 svarų, o automatiniai domkratai – po 20 tūkst. Pati veržlė kainuoja 300 svarų – kiekvienose lenktynėse naudojamos 24 veržlės.
Mechanikai, dirbantys sustojimų metu, turi būti labai geros sportinės formos. Veržliaraktis sveria apie 3,5 kg, o jo sukimo momentas yra net 4000 Nm – norint jį išlaikyti rankose, reikia didelės fizinės jėgos. Mechanikai taip pat turi būti labai vikrūs, jei mašina sustoja keliais centimetrais ne vietoje – čia viskas priklauso nuo žmogiškojo faktoriaus. „Williams“ šiems mechanikams samdo net specialių psichologą, kuris padeda mechanikams žengti tobulumo link“.



Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. Tadux15 565
2. ramasgo 556
3. Dainius Bendikas 556
4. mantioras 554
5. Kęstutis Šimkus 553