M. Hughes apie situaciją su padangomis

M. Hughes apie situaciją su padangomis
logo 2015 Rugsėjo 03 d. 06:55, Getty Images
Autoritetingas britų ekspertas Markas Hughes, išanalizavęs problemas su padangomis, kurios buvo išlikusios Spa, priėjo gana įdomios išvados...
Dabar „Formulė-1“ rengiasi lenktynėms, kurios vyks pačioje greičiausioje trasoje visame F-1 metų kalendoriuje, tačiau iki šio dar nėra tikslaus paaiškinimo apie padangų sprogimų atvejus, su kuriais Spa etape susidūrė Nico Rosbergas ir Sebastianas Vettelis.
Vargu ar reikia laikyti sutapimu tai, jog abiem atvejais problema iškilo su galine dešiniąja padanga ir pasireiškė toje pačioje trasos atkarpoje. Ratas ant S. Vettelio mašinos susprogo iškart po „Eau Rouge“, o ant N. Rosbergo „Mercedes“ išsilaikė iki „Blanchimont“ posūkio, tačiau bolido kamera užfiksavo, kad padangos kordo pažeidimas įvyko po kelių sekundžių išvažiavus iš „Eau Rouge“.
Visų pirma, šis akivaizdus sutapimas nurodo išorinį rato pažeidimo pobūdį, o ne vidines padangos problemas. Antrasis faktorius, kuris tik patvirtina tokią versiją, yra tas, jog Spa trasoje eismas organizuotas pagal laikrodžio rodyklę – išeitų, kad maksimalus krūvis tenka kairės pusės padangoms, o ne dešinės. Beje, taip būna ne visada.
Padangų inžinierius, panoręs likti nežinomu, bet turintis ilgametę darbo Spa patirtį ir žinantis Belgijos trasos ypatumus, sakė: „Iš tikrųjų, nors trasa važiuojant sukasi į dešinę, posūkiai, kur apkrova padangoms yra pati didžiausia – tai „Eau Rouge“, „Pouhon“ ir „Blanchimont“. Visa tai – kairieji posūkiai, todėl vidutinės apkrovos, kurios tenka padangoms per visą ratą, yra maždaug vienodos iš abiejų pusių, o maksimalios apkrovos iš dešinės yra net didesnės. Beje, nėra nieko neįprasto tame, kad oro slėgis dešinės pusės padangose yra nustatomas šiek tiek didesnis, nei kairėje pusėje – per daugelis darbo metų aš ne kartą su tuo susidūriau“.
Bet sugrįžkime prie dviejų įvykių sutapimo: abu jie įvyko „Eau Rouge“. Pirmadienį po lenktynių aš nuvažiavau ten ir štai ką pamačiau.
Išvažiuojant iš „Eau Rouge“ yra kalnelis ir beveik visos mašinos šioje vietoje visais keturiais ratais atsiduria už baltos linijos – ant kelkraščio, nudažyto raudona ir geltona spalvomis. Ir ten viename konkrečiame taške yra dar papildomas kalnelis – kaip tik toje vietoje, kur pilotas sugrįžta į trasos ribas. Išorinėje šio kalnelio pusėje buvo ryškiai matomi gumos pėdsakai. Gali būti, jog šio kalnelio šiurkštumo pakako, kad būtų pažeista ir taip šioje vietoje apkrauta padanga kaip tik tuo momentu, kai pilotas važiavo per minėtąjį kalnelį?
Panašioje situacijoje labiau nusidėvėjusi padanga yra labiau pažeidžiama, nei nuvažiavusi kur kas mažiau ratų, todėl unikali taktika, kurią pasirinko Vettelis, nusprendęs nuvažiuoti visą distanciją tik su vienu sustojimu, galėjo tik paaštrinti tokią situaciją.
Nors Rosbergo atveju viskas buvo kitaip – jo padanga buvo tenuvažiavusi tik 11 ratų. Ir yra vienareikšmiška, kad padanga ant Vettelio mašinos dirbo normaliai. Jis rodė gerus rato įveikimo laikus, ryškaus tempo sumažėjimo nebuvo.
Bet jeigu padangos gali būti pažeistos dėl kažkokio mažo kalnelio trasoje, iškyla retorinis klausimas: ar lenktyninės padangos gali būti tokios trapios, jei gali susprogti vos susidūrusios su pakankamai šiurkščia trasos dalimi?
Kai 2005 metais JAV etape problemų su padangomis turėjo „Michelin“, prancūzų specialistai atliko nuodugnų tyrimą ir suprato, jog negali pasiūlyti labai greito sprendimo, todėl apskritai atsisakė dalyvauti lenktynėse – tuomet tai buvo pats protingiausias sprendimas. Galiausiai trasoje mes pamatėme tik 6 dalyvaujančius bolidus...
Dabar, kuomet Bernie Ecclestone, užsiimdamas padangų tiekimo lenktynėms konkursu nuo 2016 metų, vertina „Pirelli“ ir „Michelin“ pasiūlymus, ar jis šį dešimties metų senumo faktą laiko rimtu argumentu prieš Prancūzijos padangų gamintojus? O gal jis mano, jog verta laikytis principo „show must go on“?
Jei po padangos sprogimo ant Rosbergo „Mercedes“ „Pirelli“ būtų nusprendusi apsidrausti kaip ir „Michelin“ 2005 metais, tai lenktynės Belgijoje visai nebūtų įvykusios. O tai Bernie būtų įvertinęs kaip katastrofą jam pačiam. Italų padangų gamintojai, regis, yra labiau linkę vykdyti Ecclestone norus nei savo laiku pasielgė „Michelin“...
Todėl padangų tiekėjo konkursas nuo kito sezono negali būti vien komercinių teisių valdytojo rūpestis. Bernie vienas nesugebės blaiviai įvertinti situacijos. Čia yra daug komercinių ir techninių klausimų, bet kur kas svarbiau yra pilotų saugumas. Pirmieji su faktoriai yra įmanomi svarstyti tik po to, kai bus įgyvendinti visi saugumo principai.
Jei „Formulės-1“ lenktynininkų asociacija GPDA būtų stipresnė organizacija, ji galėtų pagrasinti nedalyvauti lenktynėse, kol nebus aiškiai išaiškintos priežastys, kas su dviem padangomis atsitiko Spa etape ir būtų imtasi priemonių, kad panašūs atvejai nepasikartotų. Bet vargu ar tai įmanoma, kadangi visi pilotai turi savo komercinių įsipareigojimų rėmėjams. Todėl, beje, mūsų laukia labai įdomus savaitgalis Italijoje, Monzos trasoje...


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. Tadux15 565
2. ramasgo 556
3. Dainius Bendikas 556
4. mantioras 554
5. Kęstutis Šimkus 553