P. Windsoras: gaila, kad B. Ecclestone‘as savo laiku pardavė „Formulę-1“

P. Windsoras: gaila, kad B. Ecclestone‘as savo laiku pardavė „Formulę-1“
logo 2015 Sausio 17 d. 06:55, US F1
Vienas iš britų automobilių sporto žurnalistikos veteranų Peteris Windsoras svarsto apie metodus, kuriais naudojosi Bernie Ecclestone‘as, kurdamas savo biznio imperiją, atvedusią „Formulę-1“ prie to, kokia ji yra šiandien.
P. Windsoras: „Kažkada apie 1970-uosius metus aš kalbėjausi su Kenu Tyrrellu. Tai, ko mums reikia „Formulėje-1“, tai diktatoriaus, – pasakė jis.- Vietoje visos šios demokratijos, visokių komisijų bei biurokratų iš FIA su mėlynais švarkais. Pažiūrėk, pavyzdžiui, į NASCAR. Ten viską sprendžia vienas žmogus – Billas France. Jeigu jam kas nepatinka, tai jis tai ir keičia. Būtent to mums reikia ir „Formulėje-1“. Turi atsirasti kažkas, kas paimtų viską į savo rankas ir priverstų šį sportą normaliai dirbti“.
Aš toli gražu ne visuomet buvau Bernie Ecclestone‘o darbo metodų šalininku, bet niekuomet neabejojau jų efektyvumu. Prisimenu, kaip 1979 m. Hockenheime aš su nuostaba stebėjau, kaip žmogus iš FOCA (Formula One Constructors Association), dabartinės FOM pirmtakės, iš verslo klubo išmetė kažkokį brazilų operatorių, kuris bandė paaiškinti, kad jo leidimą nuplovė lietus. Publika, buvusi techninio aptarnavimo verslo klube, buvo šokiruota.
Jau tada iki totalios „Formulės-1“ kontrolės B. Ecclestone‘ui buvo belikęs vienas žingsnis. Jam buvo pavaldžios komandos, autodromai ir net televizijos kompanijos. Kartu tuo metu FIA vadovavo Maxas Mosley. Abu jie buvo auklių vaidmenyje, o komandų vadovybei labai patiko, kai juos šėrė pinigais. Pavyzdžiui, Rono Denniso ir Frenko Williamso neigiami bankų sąskaitų balansai labai greitai pavirto pliusiniais. Viskas buvo padaryta, pirmiausiai norint apginti stipriųjų komandų interesus: nuo tada visi čempionato dalyviai buvo priversti patys kurti bolidų važiuokles ir kiekviename etape startui paruošti po dvi mašinas. Tokiu būdu autsaideriams nutraukė deguonies tiekimą.
Būtent tuomet „Formulė-1“ tapo pačiu brangiausiu privačiu klubu pasaulyje. O jo valiuta? Ja tapo leidimas į verslo klubą. Nėra abejonių, kad autokratinis valdymo stilius davė savo rezultatų. TV transliacijų teisės ir vyriausybių garantijos tapo F-1 pyrago pagrindu, o tabako koncernų pinigai – šio torto glaistu. Aš „Formulėje-1“ dirbau daug metų ir visuomet stebėdavausi: „ar tai tikrai teisinga?“.
XXI-ajame amžiuje mes gavome galimybę pajusti, kas atsitiks, jei darysime viską kitaip. 2000 metais B. Ecclestone‘as nesugebėjo atsispirti pagundai ir pardavė „Formulės-1“ teises vokiečių bankininkui Leo Kirchui. Bernie per vieną dieną uždirbo du milijardus eurų. Planas buvo toks: norėta išsaugoti kietą F-1 pasaulio čempionato kontrolę. Vėliau L. Kirchas buvo areštuotas ir prasidėjo iki begalybės užsitęsę teisminiai procesai.
Dar vienas smūgis buvo suduotas, kai B. Ecclestone‘as palaikė Jeaną Todtą, pretendavusį į FIA prezidento postą. Atrodė, kad po to, kas buvo padaryta „Ferrari“ labui, įgaliojimų perėjimas iš Maxo Mosley į J. Todto rankas turėjo įvykti labai sklandžiai. Tačiau taip neatsitiko. Jau pačioje savo prezidentavimo pradžioje J. Todtas pajuto, kad jį „pakišo“, kai įsisiūbavo politinis skandalas Bahreine. Visi mes puikiai žinome, kad jei tuo metu FIA galva būtų buvęs M. Mosley, jokio skandalo nebūtų buvę.
J. Todtas ir B. Ecclestone‘as nesusitarė ir pasuko skirtingais keliais. Vienas norėjo, jog F-1 čempionatas pereitų prie hibridinių V6 jėgainių, o kitas norėjo išsaugoti senuosius V8 įprastinius variklius; vienam patinka dabartinis variklių garsas, o kitas negali jo pernešti; B. Ecclestone‘as labai nemėgsta, kai kas nors blaško dėmesį nuo „Formulės-1“, o štai J. Todtas tuo pat metu parduoda „Formulės-E“ komercines teises ir pan.
Be to, įtakoti dabartinius F-1 savininkus – CVC fondą – nėra jau labai paprasta. Bernie dabar yra tik minėtojo fondo atstovas ir turi periodiškai atsiskaityti prieš fono direktorių tarybą. Komandos dabar privalo veikti, besivadovaudamos demokratijos principais, kai bandoma pakeisti taisykles ar balsuojama dėl kokių nors svarbių pakeitimų, o tai vienareikšmiškai mažina viso F-1 čempionato efektyvumą. Kitais žodžiais, Bernie dabar jau negali vadovauti susirinkimams, į skirtingus kambarius negali išsivesti „Ferrari“, „McLaren“ ir „Williams“ vadovų, įsakyti jiems užčiaupti gerklę ir galiausiai posėdį pabaigti tokiu sprendimu, kuris, anot B. Ecclestone‘o, dar labiau išaugins visų suinteresuotų pusių bankų sąskaitų balansus.
Dabar komandų atstovai bando piršti begales kvailų idėjų ir dar gerai, jei jie bando kovoti dėl savo egoistinių interesų, bet labai blogai, jei jie visai nesupranta, kas yra „Formulė-1“. „Sauber“ situacija yra akivaizdžiausias pavyzdys: 2014 metas mes girdėjome nuolatinius skundus dėl pinigų, bet kai ši komanda su didele nauda parsidavinėjo BMW koncernui, tai visi tylėjo ir buvo patenkinti.
Kai kas jau dabar niekaip negali sulaukti, kada B. Ecclestone‘as paliks F-1 sceną ir tiki, kad jam pasitraukus, „Formulėje-1“ atsiras nauja jos vystymosi gija. Bet tokiems aš patarčiau būti atsargesniais su tokiais norais, todėl, kad Kenas Tyrrellas savo laiku buvo teisus. Per pastaruosius 35 metus „Formulė-1“ šiuo metu yra arčiausiai demokratijos, dabar joje vyrauja išglebimas ir svyravimas. Asmeniškai man kur kas artimesnės tokios savybės kaip gerumas, bet nėra abejonių, jog Bernie ir M. Mosley diktatūra buvo geresnė nei šiandieninė F-1 biurokratinė pelkė.
Taigi, labai gaila, jog savo laiku B. Ecclestone‘as pardavė „Formulę-1“, be to, yra aišku, kad jis jau negali paradui komanduoti taip, kaip jis tai darydavo anksčiau. O tai neramina, nes niekas nežino, kad bus toliau...“


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. Tadux15 565
2. ramasgo 556
3. Dainius Bendikas 556
4. mantioras 554
5. Kęstutis Šimkus 553