Strateginė Brazilijos GP etapo apžvalga

Strateginė Brazilijos GP etapo apžvalga
logo 2015 Lapkričio 19 d. 06:55, Pirelli
Britų žurnalistas Jamesas Allenas išanalizavo strategijų įtaką lnterlagoso trasoje surengtam Brazilijos GP etapui.
Pagrindine svarstymų tema po lenktynių Brazilijoje tapo strategija. N. Rosbergas nugalėjo, L. Hamiltonas finišavo antras, bet buvo nepatenkintas tuo, kad komanda neleido jam pereiti prie alternatyvios taktikos ir taip jis neteko šanso nugalėti. Pabandysime išanalizuoti, kodėl to neįvyko ir, matyt, neįvyks paskutiniame etape Abu Dabyje.
Tuo tarpu „Force India“ komanda Brazilijoje užsitikrino penktąją vietą Konstruktorių įskaitoje dėl to, kad N. Hulkenbergas labai puikiai važiavo ir užėmė 6 vietą gana rizikingos taktikos dėka.
Viltys prieš startą
Prieš pat startą daugelis komandų spėjo, kad jų laukia du sustojimai boksuose, tačiau keli pilotai iš karto planavo stoti tris kartus. Skaičiavimai rodė, kad skirtumas tarp šių dviejų variantų yra apie 5 sekundes, o dėl galimos grūsties trasoje, šis laikas galėjo būti ir dar kur kas ilgesnis.
„Pirelli“ šiam etapui vėl paruošė vidutinių ir minkštųjų padangų komplektus, o kietesnio mišinio padangos buvo kur kas labiau tinkamos šioms lenktynėms. „Mercedes“ buvo išsaugojusi visus tris naujus vidutinių padangų komplektus, nes kvalifikacijoje važiavo tik su minkštosiomis, todėl, reikalui esant, buvo galima pereiti prie trijų sustojimų taktikos. Pagal duomenis, surinktus per treniruotes, buvo tikimasi, kad su vienu vidutinių padangų komplektu galima nuvažiuoti ne daugiau kaip 35 ratus.
Kodėl „Mercedes“ nepalaikė Hamiltono norų?
Lenktynių eigoje Hamiltonas per radijo ryšį klausinėjo komandos, ar jam neįmanoma pritaikyti kokios nors alternatyvios taktinės schemos, kuri leistų jam pakovoti dėl pergalės, kadangi jis užstrigo už Rosbergo, o aplenkti jo buvo praktiškai neįmanoma.
Vienu iš variantų galėjo būti antrosios atkarpos pratęsimas, dėl to Lewisas prieš pat varžybų pabaigą būtų turėjęs naujesnes padangas nei Nico, o tai leistų britui atakuoti paskutiniuose ratuose. Bet nuo šios varianto buvo atsisakyta, kadangi Lewisas informavo komandą, kad pirmasis jo vidutinių padangų komplektas ilgai neišlaikys. Iš tiesų su šiomis padangomis jau pavyko nuvažiuoti tik 20 ratų.
Beje, Lewisas turėjo galvoja visai kitką ir kalbėjo apie taktiką, kuri gerokai skirtųsi nuo jo komandos kolegos schemos. „Mercedes“ nepanoro paisyti Hamiltono norų dėl visai suprantamų priežasčių – jie bijojo sukurti precedentą. 2009 metais, kuomet ši komanda dar vadinosi „Brawn“, jos pilotams buvo siūlomos labai įvairios taktinės schemos. O tai vesdavo prie tam tikros trinties komandos viduje, ypač kai paaiškėdavo, kad viena pilotui taktika buvo naudinga, o kitam – ne.
Tačiau dabar „Mercedes“ laikosi visai kitokios politikos: pilotui, kuris važiuoja antras, suteikiama galimybė šiek tiek koreguoti taktiką, bet nenukrypsant nuo pagrindinės strategijos, ypač jei atsiliekantis yra įsitikinęs, kad jis yra greitesnis už kolegą. Per tris sezonui, kai komandoje važiuoja Hamiltonas su Rosbergu, mes esame tai matę ne vieną kartą.
Geras tokio požiūrio pavyzdys yra 2014 m. Ispanijos GP, kai Rosbergas pralaimėjo startą Hamiltonui ir perėjo prie „plano B“, numatytą dar prieš lenktynes. Per pirmąjį sustojimą jam teko kietesnės padangos, o galutinę atkarpą jis važiavo su minkštesnėmis, tuo tarpu kai Hamiltonui pabaigoje atiteko kietosios. Todėl Nico pabaigoje gavo šansą varžytis su kolega dėl didesnio jo greičio, jei jis tikrai būtų galėjęs tuo pasinaudoti. Bet tąkart Rosbergui nepavyko ir pergalė atiteko Lewisui.
Kai komandos lenktynių metu keičia taktiką, didesni spaudimą jaučia ir lyderio vaidmenyje esantis lenktynininkas. Jam nuolat tenka kontroliuoti pranašumo prieš varžovą laiką, itin stebėti padangų būklę, o tai didina psichologinį spaudimą.
Bet Brazilijoje pritaikyti panašią taktiką buvo nerealu. Vidutinės padangos kur kas labiau tiko šiam etapui nei minkštosios, kadangi jos mažiau dėvėjosi, dėl to teoriškai bet kokie radikalūs taktikos keitimai galėjo vesti tik prie to, kad Hamiltonas stotų tris kartus, o Rosbergas – du.
Tačiau į visą šią galimą intrigą įsimaišė S. Vettelis. Jis pabandė pakeisti įvykių eigą, varžybų metu perėjęs prie trijų sustojimų schemos ir antrą atkarpą važiavęs su minkštosiomis padangomis. „Mercedes“ strategai tuoj pat į tai sureagavo ir taip pat surengė papildomus sustojimus.
O jei Hamiltonas būtų perėjęs prie trijų sustojimų taktikos kur kas anksčiau? Tada Vettelis, norėdamas kažką pakeiti, būtų naudojęs dviejų sustojimų schemą. Ir tada tarp jų būtų užsimezgusi dvikova trasoje, nes Lewisui būtų reikėję lenkti „Ferrari“ pilotą prieš lenktynių pabaigą. Brazilijoje trijų sustojimų taktika buvo apie 5 sek. lėtesnė, be to, jam dar būtų tekę lenkti daug ratu atsiliekančių varžovų, todėl realiai toks taktikų skirtumas gali būti vertinamas 9-10 sek. Taigi, tokiu atveju Hamiltono rezultatas geriausiu atveju būtų buvęs toks pats.

Laisvas taktikos pasirinkimas Abu Dabyje?
Kai dėl „Mercedes“ pilotų noro patiems pasirinkti taktiką lenktynėms finaliniame etape Abu Dabyje, nes pagrindinių titulų klausimas jau išspręstas, tai skambėtų labai gražiai, tačiau yra mažai realu. Praktiškai ši komanda visų pirma norėtų išvengti to, kad kuris nors pilotas dėl geresnės taktikos įgautų pranašumą, todėl „Mercedes“ ar tikrai norės kurti tokį precedentą.
Kitais žodžiais, jei komanda tai leis dabar, tai kitame sezone, kai tikėtina kova su „Ferrari“ pilotais taps dar aštresnė, pralaimėjęs „Mercedes“ lenktynininkas prisimins Abu Dabį ir sakys „štai kaip reikėjo elgtis“ ir kaltins komandą tuo, kad ji laikėsi neteisingos jo atžvilgiu strategijos. O tada ekipos viduje vėl prasidės priekaištai, o tai savo ruožtu, sukurs komandoje prastą atmosferą, kuri labai svarbi dėl titulo kovojančia komandai. Tad kam „Mercedes“ kurti nereikalingas problemas?
Per paskutinius du sezonus „Mercedes“ laimėjo čempionatus, iškovojusi 31 pergalę ir 22 pergalingus dublius ir beveik visuomet naudojo tą pačią taktiką kaip ir Brazilijoje, neleisdama jokių nukrypimų, juo labiau, kad už abu bolidus atsako vienas strategas. Tai mėgstamiausias Paddy Lowe požiūris. Tokią pačią sistemą naudojo ir Rossas Brawnas, kai komandoje lenktyniavo M. Schumacheris, kur egzistavo griežta hierarchija – buvo „pilotas numeris vienas“ ir „numeris du“, o tai leido gana plačiai varijuoti su taktikomis, kad lyderiui būtų garantuota pergalė. Bet „Mercedes“ šiandien veikia visai kitaip.
Dabar Hamiltonas yra nepatenkintas, nes jis neįpratęs pralaimėti Rosbergui, todėl Meksikoje ir Brazilijoje jis manė, kad jis kolegai nusileido vien dėl blogos strategijos. Bet būtent prie tokios schemos jam teks įprasti, nes ir kitais metais ji nepasikeis, kai vėl reikės stoti į startą Australijoje.
„Mercedes“ pilotų esmine priešprieša reikėtų laikyti tai, kad šiuo atveju svarbiausia yra laimėti kvalifikaciją, dėl to jis įgauna didelį pranašumą, gali kontroliuoti lenktynes ir laimėti – mes tai matėme didžiąją sezono dalį. O varžytis trasoje per lenktynes yra mažai šansų dėl komandos veiksmų.
Rizikinga „Force India“ taktika davė vaisių
Skirtingai nei „Mercedes“, „Force India“ komanda Brazilijoje smarkiai surizikavo ir tai pasiteisino. Dėl N. Hulkenbergo taškų už 6 vietą komanda garantavo sau 5 vietą Konstruktorių įskaitoje, o už tai ekipa gaus net 63 mln. JAV dolerių prizinių pinigų.
Hulkenbergas gerai pasirodė per kvalifikaciją ir buvo penktas, bet starto metu pralaimėjo pozicijas V. Bottui ir D. Kvyatui. Ir jei „Williams“ mašina yra ryškiai greitesnė nei „Force India“, tai „Red Bull“ yra daugmaž vienodo lygio, todėl komandos strategai pasiūlė labai drąsų planą.
Patirtis rodė, kad RB11 geriau leidžia tausoti padangas nei VJM08, todėl nepaisant nieko, komanda Hulkenbergą į boksus pakvietė labai anksti – dar 9 rate, o tai galiausiai leido aplenkti Kvyatą. Tai reiškė, kad kita atkarpa bus labai ilga, todėl buvo rizika, kad Nickas gali nusileisti Kvyatui.
Praleidę į priekį Hulkenbergą per pirmą sustojimą, „Red Bull“ galėjo sureaguoti, pratęsę antrą atkarpą Kvyatui dėl to, kad po antro sustojimo jam būtų likę nuvažiuoti 5-6 ratus mažiau nei Hulkenbergui, o tai teoriškai leistų rusui aplenkti vokietį artėjant finišui.
Tačiau „Force India“ smarkiai surizikavo, kai atliko sustojimą labai anksti, nes tai reiškė, jog paskutinę atkarpą Nickas turės nuvažiuoti net 35 ratus, Tačiau „Red Bull“ negalėjo imtis kontratakos dėl F. Massos, kito „Williams“ piloto, kuris sustojo 38 rate, kuomet brazilas nuo Kvyato atsiliko 3,5 sek.
Išeitų, kad Kvyatas negalėjo suvėlinti savo sustojimo, nes Massa su naujesnėmis padangomis būtų greitesnis ir sustojimo metu aplenktų rusą. Todėl Kvyatas tesugebėjo ilgiau trasoje pasilikti tik 4 ratais, o to buvo nepakankama. Baigiamuosiuose ratuose jau trūko greičio aplenkti Hulkenbergą, todėl jis finišavo septintas.
Kad tokia „Force India“ taktika buvo puiki, nors ir rizikinga, nemažai pagelbėjo ir F. Massa, kuris labai laiku atliko savo sustojimą.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 1005
2. mantioras 1001
3. Tadux15 1000
4. Kęstutis Šimkus 991
5. Giriby 983