Strateginė Kanados GP etapo apžvalga

Strateginė Kanados GP etapo apžvalga
logo 2016 Birželio 17 d. 06:55, Daimler
Britų žurnalistas ir komentatorius Jamesas Allenas išanalizavo strategijų įtakas Kanados GP etapo rezultatams...
Šiais metais „Ferrari“ turėjo realų šansą laimėti lenktynių Monrealyje etapą, bet komanda nesugebėjo pasinaudoti šiuo šansu. Melburne jie prarado pergalę dėl nesėkmingos taktikos, o Monrealyje priėmė sprendimą surengti labai ankstyvą pirmą sustojimą boksuose, kuris turėjo milžinišką įtaką tolimesniam įvykių vystymuisi, kurių rezultatas – Lewisui Hamiltonui perėjęs pozicinis pranašumas. Bet ar galima tvirtinti, kad būtent šis sprendimas Sebastianui Vetteliui kainavo pergalę, kaip tai buvo Australijoje? O gal „Ferrari“ strategai pasielgė teisingai, kad kažką pabandė, tačiau galiausiai viskas susiklostė Hamiltono naudai?
Pabandysime išanalizuoti tai ir kitus svarbius šio etapo rezultatus, pavyzdžiui, pirmąjį Valtteri Botto podiumą šiame sezone ir tai, kaip smarkiai atsilošė Carlosas Sainzas, uždirbęs taškus, startavęs iš paskutinių vietų.
Viltys prieš lenktynes
Po septynių šio sezono etapų jau yra aišku, kad lenktynės šiais metasi vyksta kur kas įdomiau dėl didesnio galimų padangų pasirinkimo ir išaugusios taktinių sprendimų įtakos.
Kanadoje dar ir šiandien nėra aišku, kokia taktika čia yra naudingesnė – su vienu sustojimu ar su dviem. Pirmasis variantas leidžia įgauti aukštesnę poziciją trasoje, bet antrasis yra kiek greitesnis.
Jei tu važiuoji laisva trasa, du sustojimai yra vienareikšmiškai geriau, bet turint galvoje tai, jog šiais metais komandos galėjo rinktis tarp trijų sudėčių padangų – ultraminkštųjų, superminkštųjų ir minkštųjų ir techninio aptarnavimo juostoje mažai specialistų galvojo, kad apskritai vieno sustojimo variantas čia yra įmanomas iš principo. Pavyzdžiui, „Force India“, kuri moka pasiekti gero rezultato būtent dėl to, kad surengia mažiau sustojimų nei varžovai, net nebandė tokio varianto panaudoti Monrealyje.
Ultraminkštosios padangos buvo pačios greičiausios kvalifikacijoje, todėl pirmasis dešimtukas startavo būtent su jomis. Tačiau per treniruotes penktadienį superminkštosios padangos buvo įvertintos labai prastai, todėl mažai kas pabandė jas panaudoti ir lenktynėse. Be dviejų mašinų, kurios startavo su superminkštosiomis ir Sergio Perezo, kuris turėjo itin didelių problemų su šios rūšies padangomis, daugiau panaudoti tokias padangas tesiryžo tik „Ferrari“. Todėl būti išskirtiniu tokioje situacijoje visada yra susiję su padidinta rizika.
Per treniruotes „Ferrari“ labai mažai dirbo su minkštosiomis padangomis, todėl neturėjo daug duomenų apie jų savybes, bet vėliau pasirodė, jog tai yra pačios tinkamiausios padangos šioms lenktynėms. Jos mažiau granuliavosi ir mažiau degradavo nei kitos rūšys, o kadangi turėjo gana ilgą darbo resursą, tai leido komandoms būti itin lanksčioms pasirenkant taktinius sprendimus.
Bet „Ferrari“ dirbo su jomis per šeštadienio treniruotę, vadinasi, pas juos neliko dviejų naujų minkštųjų padangų komplektų tam atvejui, jei ekipa būtų nutarusi nuvažiuoti lenktynes su vienu sustojimu. Tai buvo pirmoji italų komandos klaida.
Ar „Ferrari“ pralaimėjo dėl ankstyvo sustojimo?
S. Vettelis išsiveržė į lyderius nuo pat starto aplenkęs abi „Mercedes“ mašinas ir pirmoje atkarpoje turėjo labai geras pozicijas. Jam pavyko už savęs sulaikyti L. Hamiltoną ir neleido jam priartėti DRS atakos atstumu. Žodžiu, atstumas tarp dviejų lenktynininkų buvo daugiau nei viena sekundė. Sėkmė buvo dar ir ta, jog Maxas Verstappenas atsiliko, o Nico Rosbergas išlėkė iš trasos pirmame posūkyje po itin aštrios situacijos su Hamiltonu ir nusirito net į 9 vietą. Todėl Sebastiano ir Lewiso dvikovai niekas netrukdė ir tik jie kovojo dėl pirmos vietos ant podiumo, klausimas tik buvo – kam atiteks pergalė?
„Ferrari“ dar iki lenktynių buvo suplanavusi du sustojimus. Hamiltono žodžiais, „Mercedes“ iš pradžių planavo irgi važiuoti pagal tokią pat schemą, tačiau realybė buvo kur kas sudėtingesnė. Pasaulio čempionų komanda mąstė kur kas plačiau, todėl pirmuose ratuose įdėmiai nagrinėjo situaciją, suprato, kaip įšyla padangos ir koks laiko skirtumas yra tarp minkštojo ir ultraminkštojo mišinių – ir tik po to priėmė sprendimą.
Esminiu momentu tada buvo Jensono Buttono gedimas – tai atsitiko 11 rate. Nuolaužų ant trasos nebuvo, kadangi gedimas buvo susijęs su varikliu ir kai teisėjai paskelbė virtualaus saugos automobilio VSC režimą, nesunku buvo nuspėti, kad tai truks neilgai.
„Ferrari“ buvo nusiteikę stoti du kartus ir šioje situacijoje pamatė sau galimybę – jie pagalvojo, kad jei dabar surengti sustojimą, tai leis jiems sutaupyti apie 6 sek. lyginant su stojimu įprastinėmis sąlygomis. Tačiau iš to nieko neišėjo, nes kai Vettelis buvo boksuose, VSC režimas buvo atšauktas.
Kadangi sustojimas buvo atliktas mažiausiai 8 ratais anksčiau nei reikėjo, jei būtų taikyta įprastinė sustojimų schema, Sebastianas pralaimėjo poziciją Hamiltonui. Vokietis taip pat prarado šansą kontroliuoti lenktynių eigą. Ankstyvas sustojimas privedė prie to, kad Vetteliui teko veržtis per bolidų grūstį. Jei komanda būtų neskubėjusi rengti šios sustojimo ir jis įvyktų 8-10 ratų vėliau, Sebastianas būtų atsidūręs laisvoje trasoje.
Tačiau viena iš esminių problemų buvo ta, kad vokiečiui buvo uždėtos superminkštosios padangos, kurios tą savaitgalį veikė gana prastai. Todėl kur kas geriau būtų buvę jam uždėti naujas minkštąsias padangas, nes jos leistų kur kas ilgiau pasilikti trasoje vėliau ir kur kas lanksčiau taikyti taktines schemas.
Apie ką galvojo „Ferrari“?
Suprantama, kad pirmas sustojimas buvo surengtas labai skubotai, kai buvo paskelbtas VSC režimas. Tuo pat metu kviesti į boksus ir Kimį Raikkoneną buvo milžiniška klaida, kadangi tuo momentu VSC jau buvo atšauktas, todėl suomis visai nieko nelaimėjo, o kartu dar ir atsidūrė grūstyje su superminkštosiomis padangomis. Labai keista, kad „Ferrari“ net nepabandė išskirti dviejų pilotų taktikų, nors buvo matoma, kad Raikkonenas šį savaitgalį buvo kur kas lėtesnis nei Vettelis.
„Ferrari“ suprato, kad „Mercedes“ bolidas yra greitesnis, todėl, norint įveikti Hamiltoną, reikia veikti kažkaip kitaip, labiau agresyviai. Jei Sebastianas būtų pasilikęs trasoje, Lewisas tikrai būtų pabandęs aplenktu Sebą dėl ankstyvesnio sustojimo po antros lenktynių atkarpos, kadangi „Mercedes“ galėjo važiuoti kur kas ilgesnę finalinę atkarpą. Todėl pasaulio čempionų komanda galėjo laimėti šias lenktynes ir tokiu atveju. Tuo tarpu „Ferrari“ vadovavosi kitokia logika ir tai yra paaiškinama.
Surengdami labai ankstyvą sustojimą, jei galvojo, jog tai privers „Mercedes“ strategus pereiti prie vieno sustojimo taktikos, tačiau tuo metu niekas nežinojo, kokios būklės bus Hamiltono padangos prieš pat varžybų pabaigą.
„Pirelli“ skaičiavo, kad su minkštosiomis padangomis galima nuvažiuoti 50 ratų, bet negalima painioti fizinio padangų resurso su jų greičio savybėmis. Padangų gamintojai turėjo galvoje tai, jog per 50 ratų šios padangos galutinai dar nesusidėvės, tačiau tai visai nereiškia, kad jų greitis smarkiai nesumažės. Ekipų strategų menas ir yra tas, kad per treniruotes reikia pasirinkti kokį nors darbo su padangomis modelį, kuris leistų adaptuotis prie pačių įvairiausių situacijų lenktynių metu, priklausomai nuo trasos būklės ir temperatūros.
Pirmą patvirtinimą apie tai, kad jiems viskas gali susiklostyti palankiai, „Mercedes“ gavo, kai 51 rate Rosbergas buvo priverstas sukti į boksus dėl lėto padangos pradūrimo. Tai leido komandai išanalizuoti šių padangų būklę, kurios buvo nuvažiavusios 30 ratų ir išsiaiškinti, kiek jos dar gali išlaikyti. Tada jie jau žinojo, kad Hamiltonas nesunkiai pasieks finišą ir gali nugalėti šiame etape.
Vadinasi, „Ferrari“ padarė klaidą? Taip, jie patys save pastatė į tokią padėtį, kadangi neturėjo galimybės lenktynėse panaudoti dviejų naujų minkštųjų padangų komplektų, nors buvo ir kitų įvairiausių būdų, kurios būtų galima išbandyti ir jie būtų suveikę kur kas efektyviau nei sprendimas surengti sustojimą VSC metu.
Ar dėl to Vettelis prarado pergalę? Labiau tikėtina, kad ne, nes „Mercedes“ mašina buvo vis vien greitesnė ir geriau dirbo su padangomis, todėl šios komandos strategai atsargoje tikrai turėjo dar ne vieną alternatyvų variantą ir ne vieną papildomą kozirį.
„Williams“ surizikavo ir Bottas užlipo ant podiumo

Tradiciškai „Williams“ visada neblogai pasirodo Kanadoje ir nors jie eilinį kartą nusileido „Red Bull“ kvalifikacijoje, jie per lenktynes aplenkė konkurentus dėl kur kas drąsesnės taktikos. Faktiškai Valtteri Bottas realizavo tokią pat taktiką kaip ir Hamiltonas, pasikeitęs padangas vienu ratu anksčiau ir įgavęs poziciją prieš abu „Red Bull“ bolidus. Be to, jis pasinaudojo „Ferrari“ apsiskaičiavimu, kurie suklydo su Raikkoneno taktika.
Praeityje „Williams“ ne kartą buvo kritikuota už tai, kad jie veikdavo nepakankamai drąsiai, bet šįkart komanda nutarė surizikuoti, pastatę už minkštąsias padangas ir ši rizika pasiteisino.
Atskirų pagyrų Bottas ir Hamiltonas nusipelnė dar ir dėl to, kad jie abu išvengė padangų blokavimo ir nesugadino jų, skirtingai nei dauguma kitų pilotų. Tai yra esminis faktorius, jei jūs nutarėte 70 ratų nuvažiuoti vos su dviem komplektais: pilotas turi palaikyti aukštą lenktynių tempą, bet kartu labai stropiai dirbti su padangomis ir nesugadinti jų, kadangi ultra ir superminkštosios padangos yra labai jautrios blokavimui ir granuliavimuisi. Jei tik tai atsitinka, greitis drastiškai sumažėja.
Sainzui ir „Toro Rosso“ pavyko atsikovoti
Carlosas Sainzas gana gerai atrodė per treniruotes, bet per kvalifikaciją suklydo, sudaužė mašiną ir tai labai brangiai jam kainavo: startavo jis tik iš 20 vietos. Tačiau finišuoti jam pavyko net 9 vietoje.
Įdomu tai, jog ispanui tai pavyko įgyvendinti dėl labai agresyvios taktikos su 2 sustojimais. Pirmą sustojimą Sainzas atliko 2 ratais po to, kai buvo įvestas VSC režimas. „Toro Rosso“ galėjo numatyti, kad VSC greitai pasibaigs. Todėl nenusekė „Ferrari“ pavyzdžiu ir paliko Sainzą dar keliems ratams ir tik tada pakvietė ispaną į boksus užsidėti minkštųjų padangų – tai leido jiems kur kas lanksčiau planuoti antrą lenktynių atkarpą.
Vėliau „Toro Rosso“ sulošė savotišką šachmatų partiją: D. Kvyatas važiavo 13-tas ir jį pakvietė ankstyvo sustojimo 17 rate. Idėja buvo ta, jog norėta priversti sureaguoti į tai „Haas“ bei „McLaren“ ir pakviesti į boksus R. Grosjeaną bei F. Alonso – būtent taip ir atsitiko. Prieš Sainzą, kuris važiavo su naujomis padangomis, atsivėrė tuščia trasa, dėl to jis atkovojo labai nemažai pozicijų ir pakilo į 11 vietą. Tai buvo klasikinis manevras „Red Bull“ stiliuje, kai vienas iš pilotų yra panaudojamas tam, kad kitas įgautų pranašumą, dėl to ekipa gali pasiekti neblogą bendrą rezultatą.
S. Perezas, startavo su minkštosiomis padangomis ir perėjo prie superminkštųjų 30 rate, bet šios padangos dirbo blogai, o tai leido Sainzui laimėti dar vieną poziciją, o dėl F. Massos pasitraukimo ispanas pakilo net į 9-tąją vietą.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. Tadux15 565
2. ramasgo 556
3. Dainius Bendikas 556
4. mantioras 554
5. Kęstutis Šimkus 553