Strateginė Monako GP etapo apžvalga

Strateginė Monako GP etapo apžvalga
logo 2016 Birželio 03 d. 06:55, Daimler
Britų ekspertas ir F-1 komentatorius Jamesas Allenas išanalizavo strategijų įtaką Monake pasibaigusių lenktynių rezultatams.
Varžybos Monake visuomet sukelia begales diskusijų, o šių metų lenktynės, tikriausiai, taps vienomis iš pačių garsiausių, kurias F-1 ekspertai prisimins dar labai ilgai. Jas laimėti turėjo Danielis Ricciardo, bet antrą kartą pergalę iš jo pavogė Lewisas Hamiltonas. Visa tai yra tiesiogiai susiję su pasirinktomis strategijomis, o taip pat, kaip čia pirmavusios „Mercedes“ bei „Red Bull“ komandos dirbo sustojimų boksuose metu.
Lenktynės prasidėjo lyjant, o toliau vyko džiūstant trasai. Tai buvo vienas iš tų atvejų, kuomet pagrindinių herojų rezultatai tiesiogiai priklausė nuo komandos pasirinktos taktikos. Ekipoms teko priimti labai daug sprendimų ir kai asfaltas jau leido pereiti prie „slick“ tipo padangų, visi trys pilotai, kurie vėliau užlipo ant podiumo, pasirinko trijų skirtingų sudėčių padangas. Pabandysime išsiaiškinti viso to priežastis ir suprasti, kiek komandoms buvo sudėtinga vienu ar kitu atveju priimti teisingus sprendimus.
Viltys prieš startą
Savaitgalio pradžia buvo saulėta, tačiau lenktynių dieną oras sugedo. Kartu komandos neturėjo net apytikrės informacijos apie tai, kaip gali atrodyti „Pirelli“ lietaus padangos. Ypač Monako trasoje, kur pakankamai žemas sukibimo su trasa lygis ir kiek ratų šios padangos gali išlaikyti džiūstančiame asfalte. Pirmą kartą apskritai lenktynėse buvo naudojamo ultraminkštosios padangos, kurios teoriškai vieną ratą leidžia įveikti maždaug 0,5 sek. greičiau nei superminkštosios, be to, jos greičiau įšyla iki darbinės temperatūros.
Įvykiai vystėsi nenumatytais scenarijais
Prieš dvi savaites „Mercedes“ padovanojo pergalę „Red Bull“ komandai per Ispanijos GP etapą, kur jau pirmajame rate lyderių L. Hamiltono ir N. Rosbergo mašinos susidūrė ir abu pilotai pasitraukė iš kovos. Galima pasakyti, jog Monake „Red Bull“ visiškai „sumokėjo“ pasaulio čempionams už tą „paslaugą“, beprotyste pavertusi D. Ricciardo sustojimą boksuose tuo momentu, kai jis pirmavo lenktynės su 13 sek. pranašumu.
Bet įdomiausia yra tai, kad varžybų lemtį apsprendė tai, kad paeiliui atsitiko du labai mažai tikėtini dalykai. Visų pirma tai, kad Hamiltonas labai lėtai nuvažiavo savo pirmą ratą po sustojimo boksuose ir atrodė, kad Ricciardo pavyks išsaugoti lyderio poziciją, o po to „Red Bull“ kažkur pametė Danielio padangas, kai jis ratu vėliau užvažiavo jų pasikeisti, taigi abiem atvejais sėkmė buvo „Mercedes“ pusėje.
Po starto Lewisas gaišo laiką paskui lėtai važiavusį N. Rosbergą, kol pastarasis nepraleido brito į priekį 16 rate. Tuo momentu jis atsilikinėjo nuo Ricciardo net 13,4 sek., o iš pirmaujančių pilotų grupės, kurie važiavo paskui jį, Vettelis, Alonso bei Hulkenbergas jau buvo atlikę savo sustojimus ir perėję prie tarpinių lietaus padangų. Per kitus 5 ratus Ricciardo pranašumas prieš Rosbergą padidėjo dar 5 sekundėmis, kol pastarasis užvažiavo į boksus tarpinių padangų, o tai byloja apie tai, kad bent jau vienas iš „Mercedes“ pilotų negalėjo pasigirti geru greičiu su lietaus padangomis džiūstančioje trasoje.

Po to Ricciardo pranašumas prieš trečioje pozicijoje važiavusį Rosbergą padidėjo iki 43 sek. Danielis nejautė jokio spaudomo iš Hamiltono pusės ir neskubėjo važiuoti į boksus keistis padangų. Tuo metu jis važiavo panašiu laiku, kaip ir Perezas su Vetteliu, kurie jau buvo užsidėję tarpines padangas. Todėl susidarė įspūdis, kad šios padangos nėra smarkiai greitesnės. Tuo metu viskas priklausė nuo to, kiek Ricciardo tempas skyrėsi nuo Hamiltono tempo su vienodomis lietaus padangomis: kuomet Lewisas aplenkė Nico, jis pradėjo važiuoti greičiau ir iš pradžių sumažino atsilikimą, tačiau Danieliui pavyko išsaugoti 12 sek. pranašumą.
Tokias atvejais lenktynių strategai visada turi auksinę taisyklę: daryk lygiai taip, ką daro ir tave besivejantis lenktynininkas. Kitais žodžiais, jei tu važiuoji priekyje, neskubėk pirmas daryti manevrų, o kartok „medžiotojo“ veiksmus ir tai tau leis išsaugoti poziciją.
Kita vertus, kai Rosbergas atliko sustojimą, „Red Bull“ komanda nusprendė, jog atėjo laika į boksus pakviesti ir Ricciardo bei uždėti jam tarpines padangas. Reikia turėti galvoje tai, kad tuo metu dar niekas iš strategų nežinojo, jog po 6 ratų pirmieji pilotai pereis prie „slick“ padangų – tai buvo M. Ericssonas bei K. Magnussenas. Po lenktynių Danielis labai teisingai tvirtino, kad tuo metu visai nebuvo jokio reikalo jį kviesti į boksus, kadangi dėl to jam vėliau teko pralaimėti kovą su Hamiltonu ir jos buvo galima labai lengvai išvengti.
Pozicijų kaina labai didelė
Negana to, australas dėl to prarado itin naudingą poziciją trasoje, kuri Monake yra vertinama labai brangiai.
Esminiu momentu, kuris iššaukė tokius „Red Bull“ ekipos veiksmus, buvo tai, kad ši komanda labai mažai žinojo apie naująsias „Pirelli“ lietaus padangas. Šioje situacijoje ekipa paskaičiavo, kad toliau važiuoti su jomis gali būti rizikinga. Tačiau Ricciardo buvo priekyje ir jis galėjo laisvai kontroliuoti Hamiltono veiksmus, todėl sustoti pirmam visai nebuvo jokio reikalo.
Taip pat nebuvo jokios rizikos, kad Hamiltonas gali išsiveržti į priekį dėl ankstesnio savo sustojimo – tam britui reikėjo iki australo būti bent 9 sek. arčiau. Kai tik „Red Bull“ neišlaikė ir pirmi nuvažiavo į boksus, „Mercedes“ gavo šansą apskritai atsisakyti stadijos su tarpinėmis padangomis ir iš karto pereiti prie „slickų“, nors tai buvo gana rizikinga taktika.
24 rate tie, kas važiavo su tarpinėmis padangomis, gerokai padidino greitį ir kiekviename rate „pridėdavo“ po 3-4 sekundes. Bet Hamiltonas tuomet jau lenkė savo pagrindinį varžovą, kuris tuo momentu tebuvo tik trečias, apie puse minutės, todėl jame nebuvo ką prarasti ir jis liko toliau trasoje.
Ricciardo Lewisą labai greitai pasivijo ir toje stadijoje atrodė, jog Danielis turi visus šansus pergalei, nes jis važiavo su naujomis tarpinėmis padangomis, kurios leido atakuoti varžovą, kai tik Hamiltonas pasuks į boksus dėtis „slick“ padangų, ką britas ir padarė 31 rate. Šiam „Mercedes“ sprendimui įtakos turėjo Sergio Perezo greitis, kuris buvo ką tik perėjęs prie „slickų“ – jo tempas buvo labai panašus į tą, kuriuo važiavo ir grupė pilotų su tarpinėmis padangomis. Būtent tokio momento ir laukė strategai, kad galėtų kaip tik tuo metu pereiti prie sauso asfalto padangų.
Kai dėl ultraminkštųjų padangų parinkimo Hamiltonui, tai toks sprendimas buvo nulemtas jų įšildymo laiku. Lewisas važiavo priekyje Ricciardo ir „Mercedes“ suprato, jog australas gali nuvažiuoti vieną labai greitą ratą ir po to paskuti į boksus, todėl jiems buvo reikalingos padangos, kurios leido greitai normalizuoti tempą jau išvažiavimo iš boksų rate ir kad su jomis būtų galima iš karto stoti į kovą su „Red Bull“ pilotu, kai tik šis sugrįš į trasą po sustojimo.
Tačiau sugrįžęs iš boksų Hamiltonas pirmą ratą nuvažiavo labai lėtai – 7 sek. blogiau nei normalus jo tempas. Todėl „Red Bull“ galėjo ramiai atlikti sustojimą ir sugrįžti į lyderio poziciją.
Tuo metu komandai teko apsispręsti, kokio mišinio padangas rinktis iš trijų galimų variantų. Jie jau matė, kad Hamiltonui buvo uždėtos ultraminkštosios, bet tai buvo gana rizikinga, nes iki finišo dar buvo likę 47 ratai, t. y. dvigubai daugiau nei pati ilgiausia atkarpa, kuri buvo nuvažiuota per treniruotes.
Bet „Mercedes“ nutarė surizikuoti, kartu turėdami galvoje tai, jog gali vėl pasirodyti saugos automobilis arba atsirasti VSC režimas, o tai leistų pailginti padangų resursą.
Dar viena svarbi detalė: „Red Bull“ Maxo Verstappeno sustojimą surengė tame pačiame rate kaip ir Hamiltonui, bet olandui buvo uždėtos minkštosios padangos.
Tai reiškė, kad komanda dar nespėjo persitvarkyti, kuomet buvo priimtas sprendimas į boksus kviesti Ricciardo. Kiekvienam pilotui įprastai garaže būna paruošta po du komplektus padangų. Bet problema tame, jog komandos valdymo punktas Monake yra įkurdintas virš boksų antrame aukšte ir strategai nemato, kas dedasi garaže. Todėl jie mechanikams pamiršo pasakyti, kad superminkštosios padangos, kurias jie parinko, yra ne pačiame garaže, o už jo. Dėl šios klaidos „Red Bull“ prarado 10 sek., kuri Danieliui kainavo prarastą pergalę. Bet jis vis tiek sugrįžo į trasą tuoj iškart už Hamiltono, nors jo sustojimas truko 35 sek. – 10 sek. ilgiau nei įprasta.
Kodėl „Red Bull“ pakeitė planus ir nutarė pereiti prie superminkštųjų? Jie buvo nustebinti, kad „Mercedes“ pasirinko ultraminkštąsias padangas, todėl nutarė imtis kompromisinio varianto, nes netikėjo, jog su ultraminkštosiomis galima bus nuvažiuoti iki pat finišo.
S. Perezas ir „Force India“ laimėjo taktinį mūšį
Fantastinis Sergio Perezo podiumas, kai jis startavo tik iš 7 vietos, paaiškinamas parinkta labai sėkminga taktika. Varžybos prasidėjo paskui saugos automobilį, iškovoti pozicijų starto metu nebuvo galimybių. Pirmoje atkarpoje meksikietis važiavo 7-tas, kol 13 rate „Ferrari“ nepakvietė į boksus Vettelio, kuris iki to užėmė 4 poziciją. „Ferrari“ strategų logika buvo suprantama: prieš Sebastianą važiavo Rosbergas ir Hamiltonas, o Nico tempas buvo gana žemas nei įprasta – teoriškai buvo galima aplenkti abu „Mercedes“ dėl ankstesnio sustojimo.
Šis skaičiavimas sužlugo dėl to, kad Felipe Massa su „Williams“ kol kas nesiruošė pereiti prie tarpinių padangų, todėl Vettelis, atsidūręs už lėtesnio brazilo, taip nuvažiavo net 6 ratus. Massa pasuko į boksus tame pat rate kaip ir Rosbergas, bet Perezas nutarė prie tarpinių padangų pereiti kiek vėliau ir sugrįžo į trasą tarp dviejų „Mercedes“ mašinų, be to, aplenkė savo kolegą Nico Hulkenbergą.
Savo antrąjį sustojimą Sergio, atvirkščiai, atliko kur kas anksčiau ir į trasą išvažiavo prieš Rosbergą. Jis užsidėjo minkštųjų padangų komplektą ir tai buvo pats teisingiausias pasirinkimas.
Vettelis sustojo ratu vėliau nei Perezas, bet visų nuostabai, padangos ant Perezo mašinos įšilo labai greitai ir jis sugebėjo išsaugoti savąją poziciją. Vettelis važiavo lygiai su tokiomis pat padangomis, todėl didelio greičio skirtumo tarp jų nebuvo ir likusią lenktynių dalį Sebas praleidi paskui „Force India“ bolidą.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 1005
2. mantioras 1001
3. Tadux15 1000
4. Kęstutis Šimkus 991
5. Giriby 983