Prieš aštuonerius metus, kai „Formulės-1“ pasaulio čempionato komandos perėjo prie hibridinių jėgos agregatų ir tapo aišku, kad „Mercedes“ turi besąlyginį pranašumą, Adrienas Newey galvojo apie karjeros pabaigą „Formulėje-1“. Bet galiausiai jis pasiliko „Red Bull“ komandos Technikos departamento vadovo poste ir iki šiol turi pačio sėkmingiausio lenktyninių automobilių konstruktoriaus reputaciją – tai trunka daugiau nei tris dešimtmečius.
Nuo to laiko labai daug benzino nutekėjo, o „Formulėje-1“ eilinį kartą įvyko didelės reformos. „Red Bull“ sportininkas Maxas Verstappenas 2022 m. sezoną pradėjo kaip pasaulio čempionas, nes pernai laimėjo titulą su bolidu, sukonstruotu vadovaujant būtent A. Newey.
„Jei atvirai, tai tais laikais būdavau viskuo smarkiai nusivylęs, - prisiminė A. Newey. - Aš vos neperėjau į „Ferrari“, kuri suvaidino savo vaidmenį tuose procesuose, bet gerai, kad to nepadariau.
Bet labiausiai mane slėgė tai, kad mes atsidūrėme atsiliekančiųjų padėtyje su itin nekonkurencingu varikliu. Nors man tuomet ir nebuvo komfortiška „Red Bull“ viduje, aš nenorėjau keisti komandos. Tada mes turėjome tokį jėgainių tiekėją, kuris, regis, buvo labiau suinteresuotas marketinginiu efektu, kurį suteikia dalyvavimas „Formulėje-1“, o ne pačios jėgainės konkurencingumu – jie jiems mažai rūpėjo...
Žodžiu, aš pradėjau prarasti motyvaciją. „Formulei-1“ meilė niekur neišnyko, bet tik ne tokioje situacijoje. Staiga atsirado naujas projektas „Aston Martin Valkyrie“ projektas ir tik jo dėka aš išsaugojau darbinį nusiteikimą, nes tuomet turėjau kuo užsiimti.
Kai mes pasirašėme kontraktą su „Honda“, tapo aišku, kad dabar mes turime partnerį, kuris tikrai sieks aukštų rezultatų ir po to viskas pasikeitė“.
Adrienas Newey tikrai mėgsta realizuoti kūrybines užduotis, ypač tas, kurios susijusios su perėjimu prie naujo Techninio reglamento. Bet kai garsusis konstruktorius pradėjo susipažinti su šiuo nauju dokumentu, jis jam iš pradžių nepaliko didelio įspūdžio: „Man patinka, kai keičiasi reglamentas, bet kai aš pirmą kartą pamačiau naujas taisykles, tai stipriai nusivyliau. Man pasirodė, kad jos yra gana griežto direktyvinio pobūdžio.
Bet kai pradėjau gilintis į jas, ypač į sritis, susijusias su šoniniais pontonais ir bolido dugnu, paaiškėjo, kad naujas reglamentas suteikia gana didelę veiksmų laisvę. Laisvės būta dar daugiau, nei buvo galima iš pradžių pagalvoti... Todėl nenustebau, kad šiemet pamačiau tokią mašinos formų įvairovę. Nors, žinoma, nesitikėjau, kad „Mercedes“ pasiūlys būtent tokią šoninių pontonų versiją. Jei kalbėsime apie kitus bolidus, tai jų pontonų forma manęs visai nenustebino“.
Išilginio bolido svyravimo problema prie didelių greičių visiškai nenustebino A. Newey, nes jis dirbo „Formulėje-1“ ir devintame dešimtmetyje ir susidūrė su vadinamojo „žemės efekto“ bolidais. (Iš karto po universiteto baigimo Newey buvo vienas iš aerodinamikos specialistų „Fittipaldi“ komandoje).
„Mes žinojome, kad potencialiai tokia problema gali iškilti, - aiškino konstruktorius. - WEC čempionate LMP klasės prototipuose ji seniai žinoma. Ir kai „Formulė-1“ pereidinėjo prie naujojo reglamento, buvo galima numatyti, kad mes susidursime su mašinos šokinėjimu tiesiosiose, bet ją labai sudėtinga sumodeliuoti ir apskaičiuoti svyravimo lygį. Tuo tarpu mūsų turima patirtis leido išsiaiškinti priežastis ir atsižvelgti į tai“.
Beje, dėl aiškių priežasčių A. Newey nepaaiškino, kokie konkrečiai inžineriniai ir aerodinaminiai sprendimai leido iki minimumo sumažinti RB18 svyravimą.
Vis dėlto, jei prieš aštuonerius metus jis neatmetė, kad gali išsiskirti su „Formule-1“, tai kokios Newey nuotaikos dabar? Štai ką konstruktorius atsakė apie galimo atsistatydinimo perspektyvas: „Tai geras klausimas, nes man patinka konstruoti. Visa mano karjera – tai konstravimas ir dalyvavimas varžybose ir tai teikia man milžinišką malonumą, nors su tuo, žinoma, susijusi ir tam tikras spaudimas.
Man 63 metai ir aš iš karto pradėsiu nuobodžiauti, jei sustosiu, nes neturėsiu ką veikti. Visada galvodavau, kad tuomet galėčiau užsiimti motociklų restauracija, nes tai yra mano hobis – tikiuosi, kad kažkiek laiko tai iš manęs atimtų, bet galiausiai ir tai pasibaigtų.
Gali būti, jog aš pasistengčiau gauti pareigas, kurios leistų man atlikti bendrą vadovavimą – panašiai taip, kuo dabar „Ferrari“ užsiima Rory Byrne'as ir jam ten pilnai komfortiška. Kol aš dar galiu nešti naudą kolektyvui, bet perspektyvoje man jau reikės perduoti pareigas žmogui, kuris galėtų tapti viso „Red Bull“ techninių specialistų štabo vadovu. Aš tik įneščiau dalį savo patirties – tol, kol komanda mane laikys naudingu žmogumi“.
Komanda: | Red Bull Racing | 2024 sezono taškai: | 46 |
Variklis: | Red Bull Powertrains | Važiuoklė: | RB18 |
# | Vartotojas | Taškai |
---|---|---|
1. | Valode | 3483 |
2. | Tadas Misevičius | 3442 |
3. | 147 | 3436 |
4. | fandom | 3433 |
5. | D27 | 3425 |