F-1 ekonominis modelis nėra geras

F-1 ekonominis modelis nėra geras
logo 2017 Sausio 08 d. 06:50, Pirelli
„Motorsport Magazine“ žurnalistai įžvelgė tam tikrą ryšį tarp miglotų Silverstono autodromo galimybių rengti lenktynes ir visai šviežios žinios apie tai, kad „Manor“ komandoje įvestas išorinis valdymas, nes komanda atsidūrė ant bankroto slenksčio.
Dvi naujienas atėjusias per vieną dieną, sieja viena tema. Silverstono šeimininkai neatmeta, kad jiems teks pasinaudoti ypatingu kontrakto punktu, leidžiančiu nutraukti „Formulės-1“ lenktynių organizavimą po 2019 metų, o „Manor“ komanda antrą kartą per trejus metus priartėjo prie bankroto.
Tai dar kartą pavirtina tą faktą, jog su „Formulės-1“ verslo modeliu yra kažkas negerai. Mokestis už lenktynių rengimą yra labai didelis, klasikiniai autodromai dirba nuostolingai, o prizinių pinigų paskirstymo sistema yra tiesiog žudikiška ir išeina, kad mažosios komandos tampa didelių ekipų finansiniais rėmėjais.
Chase Carey iš „Libery Media“ visa tai supranta ir pabrėžia, kad viena iš F-1 problemų yra ta, kad ji konkuruoja pati su savimi: tarp čempionato savininkų ir atskirų komandų vysta medžioklė dėl rėmėjų pinigų, autodromai konkuruoja viena su kitu dėl teisės rengti lenktynes. Ir vietoje to, kad būtų surastas pasvertas sprendimas, stabilizuosiantis situaciją, intrigos tik didėja. Dabar kiekvienas F-1 žaidėjas stengiasi atsiriekti kuo didesnį pyrago gabalą.
Jei kalbėsime apie disbalansą paskirstant prizinius pinigus, tai dar kartą parodo nesibaigiančias pyrago dalybas. Prisiminkime 2009 metus, kai 8 iš dešimties komandų – įskaitant ir „Ferrari“, „Red Bull“, „Renault“, BMW nei „McLaren“ buvo pareiškusios, kad jos 2010 metais išeis iš „Formulės-1“. Taip atsitiko, kai FIA ryžtingais veiksmai panoro apkarpyti komandų išlaidas, pasiūliusi, kad bet kuri ekipa, kuri įtilps į 40 mln. svarų biudžetą ( tai maždaug 15 proc. sumos, kurias išleisdavo „top“ komandos), gaus pranašumą aerodinamikos srityje: jiems bus leista naudoti judančius bolidų sparnus. Taigi, buvo pasakyta: išleiskite 85 proc. mažiau pinigų ir jūs galėsite turėti greitesnius bolidus. Ėjimas buvo labai gudrus, tačiau ne visai protingas, kuris tik dar labiau paaštrino situaciją.

Naujo automobilių lenktynių pasaulio čempionato sukūrimo iš dalies pavyko išvengti dar ir todėl, kad Maxas Mosley sutiko būti neperrinktas į FIA vadovo postą ir iš dalies dėl to, kad Bernie Ecclestone vėl panaudojo savi žinomą taktiką: „skaldyk ir valdyk“.
Istoriškai Bernie panašiomis sąlygomis dažniausiai veikdavo visų pirma paisydamas „Ferrari“ interesų, bet tuo metu Luca di Montezemolo buvo nusiteikęs itin karingai ir bet kokiais būdais negalėjo leisti, kad kas nors tikrintų „Ferrari“ buhalteriją, kad būtų apribotos komandos išlaidos. Mat būtent taip bandė veikti FIA.
Ir tada Bernie pasirinko „Red Bull“ savininką Dietrichą Mateschitzą ir jo komanda tapo pirmoji, kuri pasirašė komercinį susitarimą labai naudingomis sąlygomis. Po to jų pėdomis pasekė ir „Ferrari“, o dar vėliau ir visos kitos „top“ komandos. O kur kas kuklesniems F-1 čempionato dalyviams mažai kas ir beliko. Mat didžiosios komandos paprasčiausiai buvo nupirktos.
Per tą laiką į pasaulio čempionatą atėjo „Manor“, „Lotus“ ir HRT, kurias patraukė FIA pažadai stabilizuoti išlaidų didėjimą ir suteikti pranašumą aerodinamikos srityje. Tačiau šie pažadai taip ir liko neįgyvendinti ir nei vienai iš šių komandų nepavyko ilgai išsilaikyti „Formulėje-1“.
Jei „Liberty Media“ iš tikrųjų pavyks užbaigti „Formulės-1“ pirkimo sandorį, tai amerikiečių korporacija gaus visą krūvą problemų, su kuriomis privalės susitvarkyti. Amerikiečiai tai supranta. Bet ar galima dar išgelbėti „Manor“? Neatmestina. Bet jei mes žaistumėme totalizatoriumi, tai labiau pastatytumėme už tai, kad Silverstono etapas ir po 2019 metų pasiliks F-1 kalendoriuje.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. Tadux15 565
2. ramasgo 556
3. Dainius Bendikas 556
4. mantioras 554
5. Kęstutis Šimkus 553