Kaip tai veikia: saugos automobilis (7)

Kaip tai veikia: saugos automobilis
logo Birželio 11 d. 16:08, Mercedes

Saugos automobilis neretai pasirodo trasoje lenktynių metu, kartais įtakodamas GP rezultatą, bet jis kartu atlieka savo pagrindinę funkciją – užtikrinti saugumą trasoje. Kartu su „Mercedes“ spaudos tarnyba pabandėme išsiaiškinti, kaip veikia pilotai trasoje pasirodžius „Mercedes AMG GT R“ su Berndu Maylanderiu prie vairo ir kokias problemas tenka spręsti komandų strategams.

Kodėl saugos automobilio išvažiavimas apsunkina lenktynes?

Pagrindinė problema pasirodžius saugos automobiliui – teisingai pasirinkti strategiją, važiuojant paskui saugos automobilį, padangos greitai ataušta. Jei padangos yra naujos, problema nėra tokia rimta, kadangi restartuojant jos greitai įkaista – įprastai per du-tris ratus. Senos padangos po restarto įšyla lėčiau arba visai nepasiekia reikiamos  temperatūros.

Inžinieriams yra sunku sumodeliuoti padangų sudėvėjimą po restarto, sprendimus tenka priimti remiantis ankstesne patirtimi ir pilotų komentarais.

Kaip komanda reaguoja į saugos automobilio išvažiavimą?

Strategijos specialistai nuolat analizuoja situaciją, bandydami nuspėti, kas atsitiks, jei saugos automobilis trasos pasirodys po dviejų, trijų ar penkių ratų. Jei komanda nusprendžia, kad pasirodžius saugos automobiliui atsiras galimybė surengti sustojimą boksuose, tai pilotui yra sakoma frazė: „Tu esi saugos automobilio lange“. Tai reiškia, kad jam išvažiavus, lenktynininkas gali be papildomo komandos patvirtinimo važiuoti į boksus – ir mechanikai jo ten lauks.

Kokie pagrindiniai sunkumai?

Restartas – sudėtingas momentas pilotams dėl atvėsusių padangų ir sukibimo su trasa trūkumo. Padangos leidžia gerai sukibti su danga tik darbiniame kiekvienos sudėties diapazone, o už šio diapazono ribų sukibimas yra gerokai mažesnis.

Prieš uždedant padangas ant mašinos, jos būna termodėkluose, kur įšildomos iki + 110 C. Paskui saugos automobilį temperatūra gali sumažėti 40 laipsnių nuo reikiamos reikšmės. Tokiu būdu, padangų sukibimo požiūriu, pirmieji ratai pasitraukus saugos automobiliui skiriasi nuo bet kurio rato, kurį pilotai nuvažiuoja lenktynių savaitgalio metu ir jiems labai sunku pasiekti tinkamo sukibimo su asfaltu.

Kokios dar būna problemos?

Stabdžiai yra linkę perkaisti dėl nepakankamo oro srauto aušinimo. O ir šalti stabdžiai nieko gero neduoda. Pilotai bando juos įšildyti, naudodami įvairiausias pilotavimo technikas, tačiau taip stabdžius lengva perkaitinti dėl nedidelio bolido greičio.

Kokį pranašumą gali duoti saugos automobilis?

Pagrindinis pranašumas yra tas, kad jis užtikrina maršalų saugumą trasoje, kai renkamos nuolaužos ar evakuojamos mašinos. Kai kurių pranašumų  gauna ir pilotai –jie gali sutapyti degalų.

Monrealyje lenktynininkai negalės maksimaliai atakuoti visus 70 lenktynių ratų – mat jiems pritruktų visoms lenktynėms skirtų 105 kg degalų. Saugos automobilio pasirodymas – galimybė jų sutaupyti.

Koks saugos automobilio greitis?

Viskas priklauso nuo konkrečios trasos. Vidutiniškai rato įveikimo laikas paskui saugos automobilį padidėja 60 proc. Greičio skirtumas  tarp „Formulės-1“ mašinos ir saugos automobilio priklauso nuo kiekvieno konkretaus posūkio. Pavyzdžiui, Kanadoje 3 posūkį „Formulės-1“ mašinos įveikia 125 km/h, o paskui saugos automobilį 45 km/h.

10 posūkio segtuke greičio skirtumas ne toks jau ir didelis 65 km/h ir 50 km/h. Tiesiosiose greitis skiriasi labiau – jei 2017 metais prieš 13 posūkį „Formulės-1“ mašinos įsibėgėdavo iki 300 km/h, tai paskui saugos automobilį – „tik“ iki 230 km/h.

Koks skirtumas tarp realaus ir virtualaus saugos automobilio?

Apskritai, jie yra labai panašūs. Virtualaus saugos automobilio fazėje pilotams iškyla tos pačios problemos kaip ir su realiu, bet komandoms VSC režimas sukuria mažiau problemų, kadangi mašinos važiuoja greičiau ir padangų temperatūra nukrinta ne taip stipriai.

Šis efektas sustiprinamas dar ir tuo, kad įprastai realus saugos automobilis trasoje išbūna apie 4 ratus, o virtualus – nuo vieno iki dviejų. Be to, VSC režime peletonas nesusirenka kartu, kadangi lenktynininkai privali palaikyti tokį pat atstumą iki priekyje važiuojančio  varžovo, koks buvo iki režimo įvedimo.

 

Komentarai (7)


Life
| Birželio 13 d. 12:41
mariusis
| Birželio 13 d. 12:29

Ir čia yra auto sporto viršūnė, kai turi taupyti kurą. Tai gal reikia mažinti ratų skaičių, bet spaudžiam maksimaliai, dėl ko gal atsiras klaidų ir etc.

Kuro taupymas buvo visada, net kai pildydavo lenkynių metu, niekas kvalifikaciniu ritmu visų lenktynių nevažiuodavo.
mariusis
| Birželio 13 d. 12:29
Ir čia yra auto sporto viršūnė, kai turi taupyti kurą. Tai gal reikia mažinti ratų skaičių, bet spaudžiam maksimaliai, dėl ko gal atsiras klaidų ir etc.
Rokas1
| Birželio 12 d. 09:31
rumunija
| Birželio 11 d. 20:07

Nu jie nesusirenka ten nosį krapštyt.

Bet ir iki dugno tikrai nespaudžia visada
rumunija
| Birželio 11 d. 20:07
Romualdas654
| Birželio 11 d. 19:48

Parašyta, kad maksimaliai atakuoti neis, o ne, kad finišo nepasieks.

Nu jie nesusirenka ten nosį krapštyt.
Romualdas654
| Birželio 11 d. 19:48
rumunija
| Birželio 11 d. 19:37

"Monrealyje lenktynininkai negalės maksimaliai atakuoti visus 70 lenktynių ratų – mat jiems pritruktų visoms lenktynėms skirtų 105 kg degalų."
Čia kaip suprast? Jei ne SC, tai pilotai nepasiektų finišo?

Parašyta, kad maksimaliai atakuoti neis, o ne, kad finišo nepasieks.
rumunija
| Birželio 11 d. 19:37
"Monrealyje lenktynininkai negalės maksimaliai atakuoti visus 70 lenktynių ratų – mat jiems pritruktų visoms lenktynėms skirtų 105 kg degalų."
Čia kaip suprast? Jei ne SC, tai pilotai nepasiektų finišo?
deivec
| Birželio 11 d. 18:08
Na tikiuosi cia bus pradzia kazko naujo...jei taip - tai pagirtina....
×

F-1.lt pulsas