Kinijos GP etapo strateginė apžvalga

Kinijos GP etapo strateginė apžvalga
logo 2017 Balandžio 13 d. 06:06, Daimler

Britų žurnalistas ir komentatorius Jamesas Allenas išanalizavo strategijų įtaką Kinijos GP lenktynėse parodytiems rezultatams...

Po sezono starto, kuris vyko Melburno miesto žiede, Kinijoje visi pirmą kartą gavo šansą išbandyti naująsias „Formulės-1“ mašinas tikroje lenktynių trasoje, suprasti, kas vyksta su lenkimais ir geriau įvertinti 2017 m. Techninio reglamento įtaką komandų taktikoms.

Mes pamatėme ir aštrią kovą trasoje, ir startą beiskeičiančiomis oro sąlygomis, o mokėjimas  priimti teisingus sprendimus atsliepė varžybų scenarijui ir lenktynių baigčiai.

Australijoje Lewiso Hamiltono ir Sebastiano Vettelio dvikova užsibaigė „Ferrari“ piloto naudai,  kadangi „Mercedes“ „pastatė“ už ankstyvą sustojimą ir apsiskaičiavo. Kinijoje nutarė surizikuoti „Ferrari“ strategai ir Vettelį anksti pasiuntė į boksus, bet šis planas sužlugo, tačiau dėl kitos priežasties: po Antonio Giovinazzi avarijos į trasą išvažiavo saugos automobilis, dėl to Sebastiano varžovai atliko sustojimus boksuose, visai neprarasdami laiko.

Dėl to, kad avarija įvyko starto tiesiojoje, saugos automobilis turėjo pravažiuoti per techninio aptarnavimo juostą. Tai buvo naudinga kitiems, bet sužaidė prieš Vettelį, kuriam tapo sunkiau atsikovoti prarastą laiką.

Gaila, kadangi jei ne saugos automobilis, įvykiai trasoje būtų klostęsi visai kitaip ir rezultatas galėjo būti visai kitoks. Mašinų greičio galimybės ir pilotų meistriškumas buvo daugmaž vienodo lygio, bet tikėtina, kad vėsesnėmis oro sąlygomis „Mercedes“ turėjo nedidelį pranašumą, nors šiltesniu oru Melburne „Ferrari“ buvo greitesnė.

Pabandysime išanalizuoti pagrindinius lenktynių įvykius ir sprendimus, kurie turėjo įtakos jų rezultatams.

Viltys prieš lenktynes

Dėl blogo oro penktadienio treniruotės buvo sutrumpintos ir visas darbas su „slick“ padangomis buvo nukeltas į šeštadienį. Ilgose ratų serijose „Red Bull“ pilotai atrodė užtikrinčiau nei per kvalifikaciją. Niekas nebandė važiuoti su vidutinio kietumo padangomis, kurių pasirinkimas būtų buvęs labai konservatyvus, nes su minkšosiomis padangomis buvo galima įveikti ilgą atkarpą, viršijančią 45 ratus. O tai žadėjo lenktynes su vienu vieninteliu sustojimu, jei lenktynės vyktų sausu oru. Bet kažkas galėjo pastatyti už superminkštąsias padangas, kadangi pastarosios greičiau įšildavo.

Tačiau šiuo atveju problema buvo tame, kad reikėtų rengti du sustojimus, o tai taktinę schemą darė mažiau lanksčia, o tinkamo sustoti boksuose laikas buvo griežtai  apibrėžtas. Pavyzdžiui, jei lenktynių eigoje vėl būtų prasidėjęs lietus, „Red Bull“ lenktynininkai būtų atsidūrę nepalankioje situacijoje. Pilotams, kurie turėjo greitesnes mašinas ir kurios generuoja didesnę prispaudžiamąją jėgą, nebuvo problemų vėsiu oru įšildant minkštąsias padangas, o  štai vidurinės grupės komandos susiviliojo panaudoti superminkštąsias.

Ypatingą poziciją užėmė „Red Bull“, kuri nutarė išsaugoti superminkštąsias padangas lenktynėms (juo labiau, kad Verstappenas pe kvalifikaciją turėjo problemų). Šioje komandoje 2017 m. jau matoma tokia tendencija: jie „stato“ už kur kas greitesnes padangas, o ne už tas, kurios leistų pasirinkti kur kas lankstesnė taktiką. Kinijoje jie už tai vos nesumokėjo brangią kainą, tačiau ateityje tokia situacija gali pasikartoti ir už tai teks sumokėti tuose etapuose, kuriuose taktikos pasirinkimas vaidiną esminį vaidmenį.

Dėl informacijos deficito komandos nežinojo, kokiu momentu reikia pereiti nuo lietaus padangų prie tarpinių, o nuo jų – prie „slick“ tipo, kadangi bandymų ant šlapios trasos buvo pe mažai. Šis momentas turėjo didžiausios įtakos pradinės lenktynių fazės scenarijui.

Sainzas surizikavo startuoti su „slickas“

Prieš startą dauguma komandų nusiuntė savo lenktynininkus į trasą, uždėję jiems įvairias padangas, kad jie nuvažiuotų keletą ratų ir įvertintų trasos sukibimo lygį. Hamiltonas atvažiavo į starto lauką su „slickais“, tuo tarpu kai kiti pilotai išbandė lietaus ir tarpines padangas, apsisprendę, kad geriausia  startuoti su tapinėmis. Bet problema tame, kad Šanchajuje starto tiesioji praeina ties dviem milžiniškais statiniais, kurie veikia tarso savotiški ekranai, todėl čia asfaltas džiūsta ilgiau.

Ir nors būtent ten įvyko Giovinazzi avarija, kur jis 3 rate sudaužė „Sauber“ bolidą, dėl ko išvažiavo saugos automobilis, daugelio komandų strategus labiau jaudino trečiasis trasos sektorius, kuriame dar buvo didelių šlapių lopinių.
Patikrinta taisyklė sako, kad tokiu atveju tuo didesnė rizika, kuo aukštesnėje vietoje tu startuoji. Tie, kas startuoja ir galinių juostų, gali drąsiau priimti sprendimą startuoti su „slickais“. Todėl dauguma pilotų veikė vienodai, užsidėję tarpines lietaus padangas, o vėliau sustojimą atlikę jau antrame rate, kai buvo įvestas virtualaus saugos automobilio VSC režimas iš trasos išlėkus Lancui Strollui. Lyderiai naudojo kitą taktiką, išskyrus Vettelį, o taip pat savotiškai kitaip veikė Carlosas Sainzas iš „Toro Rosso“

Jis startavo iš 11 pozicijos ir nutarė iš karto užsidėti superminkštąsias padangas. Nors galiausiai jis parodė gerą rezultatą, užėmęs 7 vietą, tai atsitiko ne dėl šio drąsaus sprendimo, o priešingai.

Starte Carloso ratai prasisuko ir jis nusirto net į 18 poziciją, išlėkė iš trasos ir net užkabino barjerus. Bet jam pasiskė, kadangi visa tai apsėjo be pasekmių, o vėliau, kai įvedė VSC režimą ir išvažiavo saugos automobilis, jis daug pozicijų atsikovojo.

Nors prieš tai Sainzas, praradęs starto metu 27 sekundes, faktiškai pralaiminėjo visiems tiek, kad pastarieji  be pozicijų praradimo galėjo surengti sustojims boksuose.  Jį išgelbėjo tik pasirodęs saugos automobilis.

Vettelis pasirinko drasią taktiką, o Raikkonenas pasiliko trasoje

Po kvalifikacijos, kur „Ferrari“ pralaimėjo „Mercedes“ labai nedaug, italų komanda jautėsi užtikrintai, galvojo Kinijoje pakovosianti dėl pergalės, kaip ir Australijoje. Todėl, kai 2 rate dėl Strollo avarijos buvo įvestas VSC režimas, jie nutarė surizikuoti ir priėmė labai drąsų sprendimą – pakviesti Vettelį sustojimui. Tuo tarpu trasoje pasiliko po abi „Mercedes“ bei „Red Bull“ mašinas ir Kimis Raikkonenas.

„Ferrari“ prireikė parinkti kitokias taktines schemas savo pilotams. Problema buvo tame, kad Raikkonenas starto metu pralaimėjo poziciją Danieliui Ricciardo ir važiavo paskui australą ir jam neleido išnaudoti tokio faktoriaus kaip „Ferrari“ greitis.

Laiko sustojimui praradimas VSC režimu yra apie 12-14 sek, o ne 21 sek, kaip būna įprastai. Kai lenktynės atnaujinamos, lyderiui reikia turėti 7-9 sek. pranašmą, kad jis galėtų vėliau atlikti sustojimą. Trasa greitai džiūvo ir Hamiltonas vienareikšmiškai būtų turėjęs pasukti į bokusus po 1 ar 2 ratų, kaip ir kiti pirmaujančios grupės pilotai, o tokiu atveju Vettelis galėjo išsiveržti į lyderio poziciją.

Su schema, kurią naudojo „Ferrari“ pilotai, buvo susiję net trys rizikos faktoriai. Visų pirmą VSC režimą galėjo bet kada atšaukti ir jei jūsų mašina būtų stovėjusi boksuose, o likusieji vėl pradėtų važiuoti lenktynių režimu, laiko praradimas būtų buvęs labai didelis. Antra, buvo labai šalta ir jei VSC režimas dar butų galiojęs kelis ratus po jūsų sustojimo, „slickai“ būtų atvėsę ir jūs negautumėte pranašumo, kokį planavote.

Bet pati didžiausia rizika buvo susijusi su tuo, kad po VSC režimo dažnai į trasą išvažiuoja realus saugos automobilis – arba dėl to, kad lenktynių direktorius mano, kad to reikalauja situacija trasoje, arba dėl to, kad kas nors, užsidėjės „slickus“, padaro rimtą avariją. Būtent taip ir buvo.

Būtent tokioje situacijoje atsidūrė Vettelis Kinijoje. VSC režimą atšaukė ir atrodė, kad Vetteliui susiklostė palankti padėtis, kadangi Sainzas, važiavęs su superminkštosiomis padangomis, visus sektorius važiavo greičiau už tuos, kas turėjo tarpines padangas. Vėliau Giovinazzi sudaužė mašiną starto tiesiosios pradžioje, išvažiavo saugos automobilis, o tai leido „Mercedes“ bei „Red Bull“ pilotams ir Raikkonenui atlikti sustojimus neprarandant laiko.

„Red Bull“ veikė labai gudriai: jie numatė, kad saugos automobilis dar trasoje išsilaikys keletą ratų. Todėl jie neatliko dvigubo sustojimo, kad antroji mašina lauktų savos eilės, kol aptarnavo pirmąją, nes būtent taip pasielgė „Mercedes“, dėl to Valtteri Bottas prarado pozicijas Ricciardo, Verstappenui ir Raikkonenui.

Kol peletonas važiavo per techninio aptarnavimo juostą, pirma buvo aptarnauta Verstappno mašina, o kitame rate – Ricciardo ir abu pilotai galėjo atsikovoti pozicijas.

Ar galėjo  Vettelis laimėti, jei ne saugos automobilis?

Hamiltono sustojimo momentu „Ferrari“ mašina buvo jau labai arti. Trečiame rate, kai užsibaigė VCS režimas, Vettelis nuo lyderio atsiliko 18 sek., o Hamiltonui reikėjo 21 sek., kad jis galėtų atlikti sustoijimą ir išsaugotų poziciją, todėl situacija galėjo klostytis tiek vieno, tiek ir kito piloto naudai, priklausomai nuo trasos būklės konkrečiu laiko momentu.

3-jame rate  Hamiltonas ir Vettelis vidurinį sektorių nuvažiavo daugmaž vienodu tempu, bet trečiame sektoriuje Sebastianas buvo kiek greitesnis, todėl svarstyklės linko į jo pusę. Bet kokiu atveju , jei Hamiltonas atliktų sustojimą dar vienu ratu vėliau, didelė tikimybė, kad jis būtų atsidūręs paskui Vettelį. Bet to neįvyko sėl saugos automobilio pasirodymo.

Po to „Ferrari“ beliko tik tikėtis, kad Vetteliui pavyks aplenkti keletą mašinų ir vėl atsidurti paskui Hamiltoną. „Ferrari“ nutarė neprašyti, kad Raikkonenas  praleistų komandos draugą, dėl to Vettelis prarado apie 7 sekundes. Tokioje ankstyvoje sezono fazėje „Ferrari“ įprastai nenaudoja komandinės taktikos, dažniausiai jie tai daro tik tada, kai jau būna aiškus pretendentas į titulą.

Vettelis aplenkį Kimį, o po to , abu „Red Bull“ bolidus, o „Ferrari“ nutarė ilgiau palikti trasoje Kimį, dėl to praleido optimalų laiką jo sustojimui, gerai nepaskaičiavę, kokia bus jo padangų būklė „Red Bull“ ir Botto atžvilgiu. Dėl to suomis prarado šansą pakovoti dėl vietos ant podiumo.

Nors, beje, jo šansai buvo nedideli. Net jei komanda Kimį būtų pakvietusi į boksus  keliais ratais ankčiau, pirmoje lenktynių fazėje buvo nepanašu, kad Raikkonenas yra pajėgus aplenkti „Red Bull“ bolidus, bet to, jis galėjo prarasti poziciją Bottui, kuris nusirito žemyn dėl savo klaidos preš restartą, kai jo mašiną apsuko su šaltomis padangomis.

„Ferrari“ savotiškai vertino situaciją ir pagrindinė priežastis, kodėl jie suomį paliko trasoje, buvo ta, kad italų komanda norėjo atlikti sustojimą tada, kai į boksus pasuks Hamiltonas, kad Kimis trasoje atsidurtų prieš pat brito nosį ir tai atsilieptų Lewiso greičiui. Matyt, tuomet Vettelis būtų galėjęs pakovoti dėl pergalės. Kitų galimybių „Ferrari“ vis tiek neturėjo...

Jei realiai vertinti situaciją, tai viskas buvo palyginti trapu. Raikkonenas turėjo šansą paveikti Hamiltono sustojimą maždaug iki 31 rato, kadangi 35 rate Hamiltonas jau buvo susikrovęs 25 sekundžių pranašumą.

Raikkonenas Kinijoje buvo ne pačios geriausios sportinės formos, ko negalima pasakyti apie jo padangas, nors jis ilgai važiavo paskui Ricciardo. Kartu reikia pažymėti, kad dėl efektyvios aerodinamikos „Ferrari“ mašinos leidžia persekioti varžovą, o padangos tuo metu dėvisi mažiau nei pas kitus. Vettelis tai pademontravo tiek Melburne tiek ir Šanchajuje – gali būti, kad šio sezono metu šis faktorius bus svarbus dar ne vieną kartą.

Hamiltonas buvo susikrovęs pakankamą persvarą, todėl po sustojimo jis išvažiavo prieš Raikkoneną. Dabar „Ferari“ ruošiasi lenktynėms Bahreine, kur oro sąlygos bus karštos, o trasos konfigūracija bus labiau palanki „Ferrari“ ekipai.



Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 816
2. Giriby 812
3. mantioras 805
4. Gudas 796
5. Kęstutis Šimkus 794