Privalėjo išleisti saugos automobilį

Privalėjo išleisti saugos automobilį
logo 2014 Spalio 11 d. 06:55, Marussia
Po Jules Bianchi avarijos Japonijoje prasidėjo diskusijos apie tai, ar teisingai elgėsi lenktynių direkcija? Ar nevertėjo išleisti saugos automobilio iš karto po Adriano Sutilo išlėkimo iš trasos? Britų žurnalistas Jamesas Allenas svarsto, ar nereikėtų keisti „Formulės-1“ taisyklių.
J. Allenas: „Po dramatiško incidento su J. Bianchi Suzukoje iškilo daug klausimų apie saugos automobilio vaidmenį šiuolaikinėje „Formulėje-1“. Nuomonės išsiskyrė. Kai kas įsitikinęs, kad dėl pablogėjusių oro sąlygų saugos automobilį į trasą reikėjo išleisti 43 rate, kai japonų maršalai šalino iš trasos ribų sudaužytą A. Sutilo mašiną. Kiti mano, kad galimo išlėkimo zonoje atsiradus sunkiam traktoriui, saugos automobilis privalo pasirodyti automatiškai.
Geltonų vėliavų fazės problema yra ta, kad niekur nepasakyta iki kokio konkretaus greičio pilotas privalo sulėtėti šių vėliavų veikimo zonoje. „Formulės-1“ inžinieriai pasakoja, kad paprastai tokiu momentu pilotai tik sekundės daliai atleidžia akseleratoriaus paminą, o po to ją vėl spaudžia iki dugno. Kai trasoje yra saugos automobilis, pilotai turi važiuoti nustatytu greičiu, kuris apsprendžiamas lenktynių savaitgalio pradžioje.
Kaip ir kiekvienos avarijos atveju, FIA pradėjo incidento tyrimą. Buvo labai daug argumentų, kad tuo momentu buvo privalu į trasą išleisti saugos automobilį: oro sąlygos suprastėjo, sumažėjo matomumas, o kai kurie pilotai, pavyzdžiui, J. Bianchi ir A. Sutilas su tarpinėmis lietaus padangomis nuvažiavo daugiau nei 20 ratų, jos buvo smarkiai susidėvėjusios. Inžinieriai sako, kad panašiais atvejais, kai lyja lietus, tarpinės padangos dėvisi labai smarkiai, kiekviename rate praranda temperatūrą, o po to sukibimo su danga lygis staigiai krenta. Dar daugiau – maršalai išlėkimo zonoje dirba irgi labai sunkiomis sąlygomis, kur itin šlapia.
Mūsų dienomis lenktynių direkcija yra apsirūpinusi labai sudėtinga aparatūra, kuri seka bet kokią situaciją trasoje: tai radijo ryšys su maršalais kiekviename posūkyje, tarnybinės ir TV kameros, sudėtinga programinė įranga, kuri analizuoja informaciją iš GPS siųstuvų ir pan. Lenktynių direkcija kontroliuoja signalinę sistemą, kuri ant piloto vairo ir ant tablo trasoje parodo informaciją apie geltonas vėliavas. Be to, su vėliavomis dirba maršalai. Temstant Suzukoje nebuvo sunku pastebėti šią šviečiančią informaciją. Šiuo atveju įprastinės vėliavos buvo antrinė informacija.
Šiais metais mes jau matėme keletą labai ginčytinų epizodų. Pavyzdžiui, Hockenheime saugos automobilis nepasirodė po to, kai A. Sutilo bolidas užblokavo tiesiąją priešais techninio sustojimo juostą. O Singapūre, kaip manoma, saugos automobilis per ilgai išbuvo trasoje, kol buvo surinkinėjamos sudaužyto Sergio Perezo bolido nuolaužos. Taigi, ar reikia peržiūrėti dabar taisyklėse numatytas saugos automobilio fazės taisykles? 1997 m. pasaulio čempionas Jacquesas Villeneuve‘as galvoja, kad taip.
„Taisyklės, reglamentuojančios saugos automobilio darbą, turi būti pakeistos, – įsitikinęs J. Villeneuve‘as. – Kai aš lenktyniaudavau ir patekdavau į avarijas, visuomet bijojau, kad kas nors į mane neįsirėžtų. Ir net jei trasoje rodomos geltonos vėliavos, net jei pilotai sumažina greitį, vis vien gali kas nors tragiško atsitikti, pavyzdžiui, pradurta padanga ar lūžusi pakaba. Įvykus bet kokiai avarijai, saugos automobilis privalo išvažiuoti. Viskas labai paprasta, taip ir privalu būti. Amerikietiškose lenktynėse taip visuomet būdavo“.
Buvęs F-1 lenktynininkas, dabar TV komentatorius Martinas Brundle pateko į panašią avariją Suzukoje 1994 metais. Tada jis tik per stebuklą nesirėžė į traktorių, bet numušė vieną iš maršalų.
„Aš vos neatsisveikinau su gyvybe, bet man pavyko išvengti susidūrimo su traktoriumi, nors numušiau vieną maršalą, – sako M. Brundle.- Traktoriai yra palyginti aukšti, o pilotas sėdi labai žemai. Aš jau daugelį metų kalbu apie saugumą avarijų atvejais. Jei jūs išlekiate šiame posūkyje, tai atsitrenkiate į apsauginiu barjerus. Pilotas visiškai bejėgis, jis negali pakeisti situacijos, nes toje vietoje važiuojama labai greitai“.
Po mėgėjiško J. Bianchi avarijos vaizdo įrašo analizės tapo aišku, kad jei „Marussia“ piloto trajektorija būtų 5 metrais kairiau, jis būtų numušęs maršalą, o po to palįstų po traktoriumi. Net jei toje vietoje ir nebūtų stovėjęs traktorius, avarija būtų buvusi labai rimta, kadangi smūgis į padangų kalną būtų labai stiprus, esant labai dideliam greičiui.
Sunku kalbėti apie visas F-1 lenktynių rizikas, bet klausimo esmė yra tame, kuria linkme „Formulė-1“ turi vystytis, norint sumažinti panašių avarijų tikimybę. Akivaizdu, kad akcentai privalo būti dėliojami labai tiksliai taisyklėse išaiškinat, ką reiškia geltonų vėliavų fazė. F-1 vadovybė turi viską detaliai įtraukti į taisykles, kartu nesukeliant bereikalingos reakcijos. Jei bus priimti pakeitimai, apie kuriuos kalba autoritetingi ekspertai, F-1 lenktynės bus kitokios, kadangi net smulkių incidentų metu trasoje pasirodys saugos automobilis. Pasekmės bus, tokiu metu sumažės atotrūkis peletone, ypač kai lenktynėse dominuoja viena komanda. Lenktynės taps labiau nenuspėjamos, ypač jei saugos automobilis pasirodys itin netinkamu momentu varžybų lyderiui, kuomet jo varžovai buvo ką tik sustoję boksuose.
Įprastai 4 ar 5 bolidai nebaigia lenktynių, nors V8 variklių epochoje šis skaičius ir buvo sumažėjęs. Besivystant hibridinių jėgainių technologijoms, patikimumas per artimiausius metus sugrįš į buvusį lygį. Kartais, aptikus techninę problemą, pilotai sugrįžta į boksus, o ne sustoja trasoje. Kai kuriose naujausiose trasoje išlėkimo zonos yra tokios plačios, kad atrodo beprasmiška išleisti saugos automobilį po kiekvienos pilotų klaidos, nes įprastai maršalai dirba toli nuo galimo išlėkimo trajektorijų. Be to, teks peržiūrėti naują taisyklę, kalbančią apie restartą iš vietos po saugos automobilio pasitraukimo ir padidinti lenktynių laiko limitą.
Lenktynių viduryje pasirodžius saugos automobiliui, apsunkinamas komandų strategų darbas, nes tuomet privalu žaibiškai priiminėti sprendimus – važiuoti į boksus ar pasilikti trasoje. Žinoma, kad būna atvejų, kuomet pilotas važiuoja su vienu sustojimu ir dar nebuvo sustojęs, tada nebūna pasirinkimo problemos, bet mūsų dienomis tokių lenktynių būna labai mažai.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 1005
2. mantioras 1001
3. Tadux15 1000
4. Kęstutis Šimkus 991
5. Giriby 983