Strateginė Austrijos GP etapo apžvalga

Strateginė Austrijos GP etapo apžvalga
logo 2016 Liepos 07 d. 06:55, Red Bull/Getty Images
Britų žurnalistas Jamesas Allenas išanalizavo strategijų įtaką Austrijos GP etapo rezultatams...
Vėsoko oro ir nepakankamos informacijos apie padangų darbą sąveika privedė iki to, jog komandos prieš šias lenktynes susidūrė su daugybe nežinomųjų. Strategija galutiniams rezultatams turėjo labai svarbų vaidmenį, o sėkmė lydėjo tuos, kas geriausiai adaptavosi prie esamų sąlygų.
Pradinės strategijos pakeitimas privedė prie labiausiai svarstomo incidento per lenktynes – Lewiso Hamiltono ir Nico Rosbergo susidūrimo paskutiniame rate. Ar buvo galima to išvengti?
Viltys prieš startą
Per treniruotes penktadienį visi turėjo problemų su padangomis. „Pirelli“ čia atvežė ultra, super ir minkštąsias sudėtis, visi turėjo problemų su jų granuliavimusi ir efektyvumo praradimu per trumpą laiką. Iš karto pilotai pradėjo važiuoti kur kas greičiau nei pernai – dėl naujo kur kas lygesnio asfalto, bet antrąją treniruočių sesiją sutrukdė lietus.
Tarp vidurinės grupės komandų kilo panika, kai jie suprato, jog čia „Manor“ mašinos yra pakankamai greitos ant sauso asfalto. Likimo ironija ta, jog mažesnė prispaudžiamoji jėga lyginant su kur kas greitesniais bolidais, autsaideriams padėjo – padangos buvo mažiau apkraunamos ir neperkaisdavo. Galiausiai kvalifikacijoje Pascalis Wehrleinas, užėmęs 12 vietą, galėjo realiai pretenduoti į taškus.
Tai privertė „McLaren“ sutaupyti po du naujus komplektus minkštųjų padangų lenktynių dienai, kadangi geriausiu strateginiu variantu buvo dviejų sustojimų taktika su dviem atkarpomis su minkštosiomis ir labai trumpa atkarpa su ultraminkštosiomis. Bet niekas nežinojo, kiek karštas bus asfaltas sekmadienį.
„McLaren“ sugebėjo tokią taktiką pritaikyti Jensonui Buttonui, o ir vėsus oras jiems padėjo. Tradiciškai gerai lenktyniaujantis kvalifikacijose permainingu oru, Jensonas startavo net trečias, puikiai važiavo per varžybas ir užėmė 6 vietą.
Per treniruotes galinių padangų granuliavimosi problema labiausiai kamavo „Red Bull“, todėl Maxo Verstappeno 56 ratų atkarpa su minkštomis padangomis buvo labai įspūdinga. Jo kolegai Danieliui Ricciardo nepavyko pasiekti to paties – galiausiai australui teko stoti net 2 kartus. Maxas buvo tarp pačių geriausių, dirbusių su padangomis, todėl į šį jaunuolį ekspertai po Ispanijos ir Austrijos GP etapų turi pažiūrėti visai kitokiomis akimis.
Mercedes“ incidentas
... ir kodėl Hamiltonas nevažiavo lenktynių su vienu sustojimu?
Ar dviejų „Mercedes“ pilotų susidūrimas buvo neišvengiamas? Jau antras incidentas per 5 etapus privedė prie to, kad „Mercedes“ prarado čia 6 taškus ir 43 taškus, kurie prarasti buvo Ispanijoje, kur pasitraukė abu šios ekipos pilotai. Tai privertė komandos vadovus galvoti apie komandinę taktiką.
Strateginių sprendimų analizė parodė, kad šios problemos buvo beveik neišengiamos. Jei Hamiltonas nebūtų atakavęs Rosbergo lenktynių pabaigoje, tai Nico būtų atakavęs Lewisą paskutinėje atkarpoje, jei britas būtų važiavęs su vienu sustojimu.
Tai kaip tik ta situacija, kuomet nesvarbu, kokį sprendimą būtų bepriėmę „Mercedes“ strategai, jų vis tiek pagirti nebūtų galima. Bet komandos vadovai galvojo, jog abu pilotai jau pasimokė iš Barselonos ir susidūrimo bus išvengta.
Kadangi Rosbergas startavo iš 6 vietos dėl pavarų dėžės keitimo, jis neturėjo kito varianto kaip tik 2 sustojimų strategiją su ankstyvu pirmu padangų keitimu 10 rate. Šį savaitgalį jis buvo greičiausias „Mercedes“ pilotas, bet jam teko atsilošinėti dėl sulaužytos pakabos.
Hamiltonas, priešingai, startavo iš „pole“, galėjo rinktis strategiją, o po to, kai nuvažiavo daugiau nei 20 ratų su startinėmis ultraminkštosiomis padangomis, variantas su vienu sustojimu jam buvo pats tinkamiausias.
„Pirelli“ manė, kad vėsokomis lenktynių sąlygomis minkštosios padangos gali išlaikyti 46-50 ratų, ir to pilnai užteko Hamiltonui. Jis labai rimtai padirbėjo, sugebėjęs nuvažiuoti iki 21 rato su startinėmis padangomis. K. Raikkonenas pasikeitė padangas vienu ratu vėliau, bet jis pirmą atkarpą važiavo su kur kas patvaresnėmis superminkštosiomis, o Verstappenas keitėsi padangas dar 15 rate, todėl iš šios trijulės Lewisui buvo sunkiausia.
Bet ne viskas vyko pagal scenarijų. Pirmas sustojimas dėl mechanikų uždelsimo Hamiltonui užtruko 2 sek. ilgiau ir galiausiai į trasą jis sugrįžo paskui Rosbergą. O tai neįėjo į brito planus. Lewiso padangos buvo vienuolika ratų naujesnės nei pas Nico, bet Rosbergas turėjo 5 sek. pranašumą.
Susprogus S. Vettelio padangai, išvažiavo saugos automobilis ir likvidavo visus skirtumus. Ir nors po lenktynių Lewisas sakė, kad saugos automobilis jam sutrukdė, buvo visai ne taip – jis padėjo jam atkovoti tas 5 sek.
Nuo šio momento situacija „Mercedes“ komandai komplikavosi. Iš pradžių ekipa suabejojo, kad Hamiltonas su tuo minkštųjų padangų komplektu sugebės pasiekti finišą. Dėl penktadienio lietaus, kai komandos negalėjo padirbėti sukdamos ilgas serijas ratų, niekas neturėjo informacijos apie padangų ilgaamžiškumą Spielberge. Be to, „Mercedes“ apsiskaičiavo, kad jei Rosbergas stos du kartus, o Hamiltonas – vieną, tai Nico antrame sustojime praras 19 sek, bet po to ratus suks 1 sek. greičiau, todėl galės pavyti ir aplenkti savo kolegą.
Norėdama išsaugoti vienodus šansus, „Mercedes“ tuo metu nusprendė ir Hamiltoną pervesti prie tokios pat strategijos kaip ir Rosbergą, duodami jam šansą atsikovoti dėl ankstesnio sustojimo – vadinamojo „pakirtimo“.
Bet realizuoti šį „pakirtimą“ buvo sudėtinga, kadangi minkštosios padangos įšilo ilgiau nei superminkštosios, kurias buvo priverstas naudoti Rosbergas, nes kitokių jis jau neturėjo.
54 rate Nico pasikeitė padangas, O Lewisas padarė nedidelę klaidą įvažiavimo į boksus rate 2 posūkyje ir nuvažiavo tą ratą 1,4 sek lėčiau nei Nico – galiausiai „pakirtimas“ neįvyko ir Rosbergas liko priekyje.
Hamiltonas suabejojo komandos sprendimu Rosbergui uždėti neva „greitesnes“ padangas, bet jam pasakė, kad minkštosios padangos yra geresnis variantas likusiems 17 ratų. Ir galiausiai tai pasirodė tiesa – Nico padangos pačioje pabaigoje prarado efektyvumą.
Nico taip pat iškilo problemų su stabdžiais, Lewisas greitai jį pavijo ir jie susidūrė – galiausiai Rosbergas finišavo tik ketvirtas, o teisėjai pripažino jį kaltu dėl incidento.
Ar galėjo „Mercedes“ pasielgti kitaip? Nuvažiuoti tik su vienu sustojimu abiem mašinomis buvo gana rizikinga, ypač pačiam Rosbergui. Beje, tai tapo aišku jau pačioje lenktynių pabaigoje, kai buvo matyti labai žemas Raikkoneno minkštųjų padangų dėvėjimasis, todėl Hamiltono atveju jie galėjo naudoti tokią strategiją.
Tai buvo nekomfortiška ir neįprasta situacija, ekipai teko spėlioti apie tai, kai elgsis padangos, todėl tai neleido sukurti tokios strategijos, kuri sąlygotių įdomią sportinę kovą, o ne susidūrimą. Tai buvo labai skausmingas incidentas komandai, ypač turint galvoje tai, jog Hamiltono mechanikai labai daug padėjo Rosbergo pusei atstatant mašiną po šeštadienio avarijos.
Pažymėtina ir tai, kad į apdovanojimų ceremoniją Toto Wolffas nusiuntė vyriausiąjį strategą, kuris gavo trofėjų 40 kartą hibridinių jėgainių eroje.
Verstappenas buvo labai puikus
Austrijos GP etapo geriausiu pilotu tapo Maxas Verstappenas. Jaunuolis per lenktynes važiavo labai geru tempu, paskui save išlaikė „Ferrari“ senbuvį su kur kas naujesnėmis padangomis ir antrą kartą šiemet užlipo ant podiumo.
Verstappenas eilinį kartą nusileido savo kolegai kvalifikacijoje, bet aplenkė jį starto metu, o antroje atkarpoje perėjus prie minkštųjų padangų, kuomet Vettelis pasitraukė, o Raikkonenas po sustojimo išvažiavo paskui Maxą, jis užtikrintai kontroliavo situaciją.
Jei Maxo padangos būtų itin smarkiai dėvėjusios, tai Raikkonenas būtų jį aplenkęs. Suomis taip pat būtų jį aplenkęs, jei Verstappenas būtų stojęs antrą kartą. Po to, kai saugos automobilis leido pilotams kiek atsipūsti, „Red Bull“ nutarė surizikuoti, nors penktadienį niekas nebylojo apie tai, jog su vienu minkštųjų padangų komplektu galima būtų nuvažiuoti net 56 ratus.
Kai kas abejoja „Ferrari“ strategija. Abi pilotai startavo su superminkštosiomis, nes naudojo tokias padangas kvalifikacijoje ir tai davė jiems kur kas laisvesnį strategijų pasirinkimą.
Kimis pasikeitė padangas 22 rate, bet jei „Ferrari“ būtų žinoję, kad lenktynės pasibaigs būtent taip, kaip jos pasibaigė, jie būtų pakeitę jam padangas 4 ar 5 ratais anksčiau, kai suomis turėjo pranašumą prieš Maxą ir galiausiai Kimis būtų išlikęs priekyje. Bet sprendimo priėmimo momentu jie paskaičiavo, kad antra labai ilga atkarpa gali būti itin rizikinga, dėl to ir nusileido „Red Bull“.
Kita Raikkoneno problema ta, kad jis neturėjo naujo minkštųjų padangų komplekto – jam buvo uždėtos, jau nuvažiavusios 3 ratus. Jis turėjo atakuoti Verstappeną ir buvo labai arti paskutiniuose ratuose, bet jam dar sutrukdė ir geltonos vėliavos.
Išnaudotų galimybių diena
Pirmajame dešimtuke atsidūrė keletas pilotų, kurie neturėdavo šansų uždirbti taškų ankstesnėse lenktynėse. Tarp jų – Jensonas Buttonas, maksimaliai išnaudojęs gerą strategiją bei vėsų orą. Pascalis Wehreinas irgi viską padarė teisingai, realizavo savo šansą ir uždirbo „Manor“ komandai pirmąjį tašką, nuvažiavęs su minkštosiomis padangomis 48 ratus.
Romainas Grosjeanas sugebėjo startinių superminkštųjų padangų resursą išnaudoti net iki 26 rato, kai pasirodė saugos automobilis – nors Vetteliui nepavyko iki tol išsaugoti savo tokių pačių padangų. Galiausiai Grosjeanas sutaupė apie 10 sek. sustojimui ir tai priminė „Haas“ veiksmus Australijoje, kur jie taip pat pasiteisino.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 1005
2. mantioras 1001
3. Tadux15 1000
4. Kęstutis Šimkus 991
5. Giriby 983