2017 m. reglamentas: kodėl bolidai taps greitesni?

2017 m. reglamentas: kodėl bolidai taps greitesni?
logo 2015 Lapkričio 13 d. 06:55, Toro Rosso / Getty Images
„Formulės-1“ Techninio reglamento klausimas nuo 2017 metų jaudina beveik visus – čempionato organizatorius, komandas, sirgalius, ir tai yra suprantama.
Sakoma, kad nuo 2017 metų mašinos bus kur kas greitesnės, o jų išorės vaizdas bus kur kas įspūdingesnis. Bet detalios informacijos, kokių konkrečiai žingsnių bus imtasi norint šito pasiekti, kol kas nėra, nors kai kurie duomenys buvo paskelbti dar vasarą.
Britų žurnalas „F1 Racing“ gana smulkiai papasakojo, kokios logikos keičiant reglamentą žada laikytis FIA, o naujasis Techninis reglamentas turi būti paruoštas jau iki kitų metų vasario pabaigos.
Komandų vadovų susirinkime, kuris vyko rugpjūtį, bendram teismui buvo atiduotos dvi koncepcijos, iš kurių vieną sukūrė „Red Bull“ specialistai, o kitą – pati FIA. Po to komandos, aktyviai panaudodamos CFD technologijas, o tam specialų leidimą davė federacija, iki spalio 2 d. turėjo paruošti savo išvadas, kurios padėtų nuspręsti, kuri iš koncepcijų yra labiau priimtina.
Štai koks iš esmės yra „Red Bull“ siūlymas: bolidų plotis nuo 1800 mm didėja iki 2000 mm, galinis sparnas yra montuojamas 145 mm žemiau ir 200 mm tampa platesnis. Priekinis sparnas taip pat taps 200 mm platesnis ir bus kur kas labiau aštresnės geometrijos. Deflektorių, kurie bus sumontuoti už priekinių ratų, o taip pat šoninių pontonų forma taip pat pasikeis. Po pagrindiniu galiniu sparnu bus įdėtas papildomas difozorius, o jo forma bus tokia, kokia buvo naudojama 2010 metais. Be to, dėl geresnio aerodinaminio efektyvumo žadama pakeisti bolido dugno konstrukciją, o tai turėtų sumažinti bendrą mašinos svorį.
Alternatyvią koncepciją pasiūlė pati FIA, kur akcentai sudėlioti ant bolido paplatinimo, prispaudžiamosios jėgos padidėjimo dėl kitokios dugno formos, bet labiausiai – dėl didesnio sukibimo su trasa dėl kur kas platesnių padangų.
„Didžiausio greičio padidėjimo žadama sulaukti dėl didesnio padangų sukibimo su paviršiumi ir nelabai paisysime didesnės prispaudžiamosios jėgos, – teigė FIA lenktynių direktorius Charlie Whitingas. – Vien padidinus mašinos plotį, galima laiką pagerinti 1 sekunde kiekviename rate su tomis pačiomis padangomis, kokios yra naudojamos dabar. Mes esame įsitikinę, kad padidinus padangų sukibimo plotą, galima laimėti mažiausiai pusę laiko iš žadamų 5 ar 6 sekundžių“.
Skirtumas tarp šių dviejų koncepcijų, visų pirma yra sparnų geometrijoje. FIA siūlo palikti galinį sparną tame pačiame aukštyje, bet padidinti jo plotį. O štai priekinis sparnas turėtų būti kur kas siauresnis ir paprastesnės konstrukcijos, bet jo forma taip pat turi būti aštresnė.
Kur kas siauresnio sparno idėja yra ta, kad tai leistų pakeisti oro srautą priekinėje mašinos dalyje ir aplink priekines padangas.
„Šiuolaikinių „Formulės-1“ bolido elgesys daugeliu apsprendžiamas priekinių sparnų darbu. Mes matome, kaip mažėja šios sparno efektyvumas, kai mašina labai arti priartėja prie kitos mašinos, važiuojančios priekyje, – aiškina „Force India“ komandos vadovo pavaduotojas Robertas Fernley. – Mes turime supaprastinti priekinio sparno konstrukciją, atpiginti jį ir dirbti ties bolido dugno pakeitimais, jei mes norime laiką pagerinti 6 sek., ar tai būtina visą šį rezultatą gauti vien iš važiuoklės pakeitimų? Mes jau matėme, kad šiemet geresnis variklis leido rezultatą pagerinti viena sekunde ir jėgainės progresas tikrai leistų atkovoti dar kelias papildomas sekundes.
Jei padangos taps platesnės, tai leis atkovoti dar 2 sek. Pridėkite dar 3 sekundes, kurias duos nauja važiuoklė, o 2018 metais – net 4 sekundes. Todėl gali paaiškėti, kad galbūt greitai greitį jau teks mažinti?“
Kai komandos eiliniame susitikime svarstė išvadas, kurias jos padarė, lygindamos šias dvi koncepcijas, pasirodė, kad „Red Bull“ siūlomas variantas yra labiau subalansuotas ir leis pasiekti kur kas geresnio aerodinaminio balanso. Taip pat išaiškėjo, kad „Pirelli“ siūlomas padangų padidinimas iki 325 mm priekines ir iki 425 mm – galines privestų prie kur kas didesnio priešpriešinio pasipriešinimo, todėl siūloma apsiriboti padidinimu iki 300 ir 400 mm atitinkamai.
Be to, greičio įveikiant posūkius laiko padidinimo bus galima pasiekti dėl didesnės prispaudžiamosios jėgos, tai sukurtų dar galingesnį oro srautą paskui bolidą, o tai apsunkins kito piloto persekiojimą, todėl inžinieriai dabar ieško būdų, kaip išspręsti šią problemą.
„Viena iš užduočių, kurią mes iškėlėme aerodinamikos specialistams, kad naujas Techninis reglamentas neapsunkintų lenkimų, – sakė C. Whitingas.- Išeitų, kad oro srautas paskui bolidą negali būti didesnis nei dabar.“
Bet kokiu atveju, jei nemažinti prispaudžiamosios jėgos, itin artimas varžovo persekiojimas bus apsunkintas. Todėl reformuojant reglamentą, pagrindinius akcentus vis tik reikia skirti bolido dugno konstrukcijos ir difuzoriaus pakeitimui. O jei 2017 metais lenkimų problemos nepavyktų išspręsti, FIA gali padidinti DRS zonas.
Tačiau kol kas FIA neskuba publikuoti šių išvadų, prie kurių priėjo ekspertai. Tame yra logikos, nes kuo anksčiau bus paskelbtos naujo reglamento nuostatos, tuo didesnė tikimybė, kad „top“ komandos su savo milžiniškais resursais jau dabar pradės ruoštis ir įgaus technologinį pranašumą prieš mažesnes komandas.
„Tikėtina, kad FIA atidės naujo Techninio reglamento nuostatų skelbimą iki kitų metų vasario pabaigos ir tai bus teisingiausia visų komandų atžvilgiu, kurių biudžetai labai skirtingi, – mano „McLaren“ technikos direktorius Jonathanas Niles. – Jei reglamentas bus paskelbtas per anksti, didžiosios komandos gali įgauti milžinišką pranašumą“.
Šalia Techninio reglamento pakeitimų, skamba ir kiti pasiūlymai, kai kurie iš jų – labai radikalūs, tarp kurių ir kvalifikacijos formato keitimas. Vienas iš jų yra maždaug toks: sesijos pradžioje į trasą išvažiuoja visi pilotai, o po 10 min. į boksus privalo sugrįžti pats lėčiausias. Po to kas tris minutes iškrenta dar kiekviena lėčiausia mašina, o likus iki kvalifikacijos pabaigos 5 minutėms, prasideda kova dėl „pole“ pozicijos.
Kai teigė vienas informuotas šaltinis, jei visi tai palaikys ir toks siūlymas bus ir priimtas. Nežiūrint į didelį konservatyvumą, kuriuo yra kaltinama „Formulė-1“, galima patvirtinti viena: jau netolimoje ateityje bolidai bus kur kas greitesni nei šiandien. O detalesnės informacijos gali tekti palaukti iki 2016 m. vasario.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 1005
2. mantioras 1001
3. Tadux15 1000
4. Kęstutis Šimkus 991
5. Giriby 983