„Formulės-1“ variklių evoliucija: 1950-2014

„Formulės-1“ variklių evoliucija: 1950-2014
logo 2011 Liepos 05 d. 08:15, LAT Photographic
Patvirtinus naują nuo 2014 m. įsigaliosiantį „Formulės-1“ 1,6 l V6 turbo variklių standartą, pokyčiai sukėlė nemenką pasipiktinimą, nors praeityje sportas sėkmingai naudojo panašaus formato motorus, ir dar galingesnius nei dabartiniai.
Jūsų dėmesiui pateikiame trumpą pažintį su „Formulės-1“ variklių istorija.
1950-1953
Sporto gyvavimo pradžioje naudoti dar tarpukaryje nustatyti standartai. Lygiagrečiai kovojo bolidai su 4,5 l atmosferiniais ir 1,5 l kompresoriniais varikliais. Dažniausiai viena eile dėstyti 4 ir 6 cilindrai, kartais – 8. Galia - iki 425 AG.
Didžiausia šio laikmečio egzotika – BRM V16 su kompresoriumi, išvystę net 600 AG prie 12 000 aps./min. Labai galingi motorai, deja, pagarsėjo ne pergalėmis, o visišku nepatikimumu.
1954-1960
Variklio tūris sumažintas iki 2,5 l, atsisveikinta su turbokompresoriais. Nors buvo leidžiami ir 0,75 l kompresoriais papildyti motorai, jų niekas taip ir nepagamino. Cilindrai – paprastai 4 arba 6 – toliau dažniausiai dėstomi viena eile. Tiesa, pasitaiko ir V6 arba V8. Galia – iki 290 AG.
1961-1965
Dar kartą mažinamas litražas – šį kartą iki 1,5 l. Variklį komandos perkelia iš bolido priekio į vidurį. Formatų įvairovė: „Ferrari“ V6 ir V8, „Honda“ V12, „Ford“ ir „Maserati“ i4, „Porsche“ plokšti 4 ir 8 cilindrų motorai. Galia – nuo 150 AG iki 225 AG.
1966-1986
Įvedami du lygiagrečiai galiojantys formatai: 3,0 l atmosferiniai ir 1,5 l turbo varikliai. Pastarieji įsigalėjo tik laikotarpio pabaigoje, kai šių motorų galia lenktynėse siekė net 900 AG, o kvalifikacijoje – stulbinančius 1500 AG.
Turbokompresoriais papildyti varikliai dažniausiai buvo sutinkami 4 cilindrų vienoje eilėje (i4) arba V6 formatais. Atmosferinių, tuo tarpu, dažniausiai būta V8 arba V12.
1987-1988
Įsivyravus turbo varikliams, imtasi priemonių taisyti situaciją. Turbinos slėgis 1987 m. sumažintas iki 4 barų, o atmosferinių variklių litražas padidintas iki 3,5 l. Galia lenktynėse vis dar siekia 900 AG.
1988 m. slėgis sumažinamas iki 2,5 bar. Galia krenta iki 685 AG kvalifikacijoje prie 12 500 aps./min.
1989-1994
Turbinos uždraudžiamos, lieka tik 3,5 l atmosferiniai varikliai. Vyksta kova tarp V8, V10 ir V12 motorų. Laikotarpio pabaigoje „Ferrari“ gali siekia 820 AG prie 15 800 aps./min.
1995-2005
3,0 l V10 varikliai. 2003 m. BMW motorai galia viršija 900 AG prie 19 200 aps./min.
2006-2013
2,4 l V8 varikliai. Nuo 2007 m. uždraudžiamas tolimesnis motorų tobulinimas, o jų sūkiai apribojami iki 19 000 aps./min. 2009 m. sūkių limitas sumažinamas iki 18 000 aps./min.
Galingiausių motorų pajėgumas, spėjama, yra apie 800 AG.
2014-
1,6 l darbinis tūris, V forma išdėstyti 6 cilindrai, iki 15 000 aps./min., tiesioginis kuro įpurškimas iki 500 bar, vienas turbokompresorius, kontroliuojamas ribotas kuro srautas bei 120 kW kinetinės energijos regeneracijos sistema galinėje ašyje ir išmetamųjų dujų panaudojimas turbokompresoriuje.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 1005
2. mantioras 1001
3. Tadux15 1000
4. Kęstutis Šimkus 991
5. Giriby 983