Dickie Stanfordas – vienas labiausiai patyrusių žmonių „
Williams“ ekipoje. Lenktynių ir bandymų komandos vadovo pareigas einantis specialistas „Formulėje-1“ dirba jau 28 metus.
D. Stanfordas „Williams“ ekipos nariu tapo 1985 m. Specialistas, dirbęs su tokiais pilotais kaip Keke Rosbergas, Nigelas Mansellas, Nelsonas Piquet, Alainas Prostas ir Ayrtonas Senna, per 28 metus F-1 daug ko matė. Specialistas pasidalino mintimis apie tai, kaip didžiajame sporte daugelis dalykų pasikeitė per beveik tris dešimtmečius.
„Kai aš prisijungiau prie „Williams“, komandoje dirbo apie 80 žmonių. Tarp jų buvo pats Frankas Williams ir ekipos valytojai.“, – prisiminimais dalinosi D. Stanfordas.
„Lenktynių komandą tuomet sudarė 25 žmonės. Turint omeny, kad dabar ekipoje dirba 560 žmonių, skirtumas didžiulis.“
„Tuomet „Formulė-1“ buvo visiškai kitokia. Nebuvo tiek elektronikos, kiek turime dabar. Tuomet turėjome „Honda“ variklį su turbina ir išilginę pavarų dėžę. Nebuvo jokių informacijos kaupimo įrenginių, nešiojamų kompiuterių.“
„Susėsdavome su pilotu prie stalo, jis papasakodavo kaip bolidas elgiasi trasoje. Tada mes įvertindavome padangas ir spręsdavome ką darysime toliau. Tuomet bolidas buvo reguliuojamas labiau vadovaujantis protu, o ne elektronika.“
Devintasis praėjusio amžiaus dešimtmetis F-1 buvo garsus itin galingais, turbinomis apginkluotais varikliais, kurie tikrai nepasižymėjo patvarumu. Sprogęs variklis tuomet buvo įprastas reiškinys.
„Manau, jog mūsų variklis turėjo 1300 arklio galių. Galiniai bolido ratai prasisukdavo net ir važiuojant šešta pavara. Lenktynių metu variklio galia siekdavo 850-900 arklio galių.“
D. Stanfordas puikiai prisimena 1986 metus, kuomet į avariją pateko ir sunkiai susižalojo komandos savininkas Frankas Williamsas.
„Žinojome apie sunkią Franko būklę, tai sukrėtė visą komandą. Tuomet aš buvau tik mechanikas. Patrickas Headas ir kiti aukštas pareigas einantys komandos asmenys stengėsi paprastiems darbuotojams per daug nepasakoti apie tai kas nutiko.“
„Gavome informacijos tiek, kad galėtume toliau būti susikoncentravę ties savo darbu. Frankas visada galvojo tik apie lenktynes. Tad mums buvo svarbu tinkamai atlikti savo darbą. Tačiau pamenu, kaip tada savęs klausiau: „Ar tai pabaiga? Komandos savininko būklė sunki, kaip bus toliau?“
„Tai buvo pirmas atvejis, kai susidūriau su tokia situacija ir manau, kad komanda susitvarkė tikrai gerai.“
Praėjusio amžiaus devintame dešimtmetyje „Williams“ komandai atstovavo išskirtinės ir savitu charakteriu pasižymėjusios asmenybės, tokios kaip Nigelas Mansellas, Keke Rosbergas ir Nelsonas Piquet.
„Taip, tai buvo išskirtinės asmenybės, profesionalai. Tuomet didieji rėmėjai tik pradėjo žengti į F-1, tad pilotai turėjo nemažai laisvo laiko.“
„Dabar rėmėjai vaidina tokį didelį vaidmenį, jog turi saugotis, kad ko nors neįžeistum. Praėjusio amžiaus devintame dešimtmetyje sportininkai turėjo daug laisvo laiko. Pamenu, jog Nigelas ir Keke dalyvaudavo tik keliuose rėmėjų renginiuose tarp lenktynių.“
Per 28 metus F-1 daug kas pasikeitė. Neišimtis ir jau ne vieną dešimtmetį čempionate dalyvaujanti „Williams“ ekipa.
„Ankstyvais 2000-aisiais bandymai su BMW varikliais mums buvo itin sunkūs. Bandymams naudojome tris bolidus. Du automobilius naudojome vienoje trasoje, o trečią – kitoje. Devintame dešimtmetyje buvo kitaip. Techniką išmėgindavome kas dvi lenktynes.“
Net ir po 28 metų, praleistų F-1, D. Stanfordas teigia vis dar besimėgaujantis savo darbu ir tuo kas vyksta čempionate.
„Žinoma. Kiekviena diena yra vis naujas iššūkis. Nėra vienodų lenktynių. Kiekvieni metai būna vis kitokie, skirtingi varikliai, skirtingos bolido dalys. Visa tai yra įdomu.“
„Šiais laikais vadovauti 100 žmonių būriui yra tikras iššūkis. Nepamirškime dar bolidų, įrangos... dar yra 27 tonos oru gabenamo krovinio bei du konteineriai skirti gabenti jūra. Lenktynėms Europoje turime keturis sunkiasvorius vilkikus bei septynis namus ant ratų. Tai niekada nesibaigia, bet aš tuo mėgaujuosi“, – su šypsena veide prisiminimais dalinosi D. Stanfordas.
Svarbiausių naujienų prenumerata įtraukta. Patvirtinkite prenumeratą paspausdę nuorodą el. pašte (pasitikrinkite šlamšto dėžutę).