C. Whitingas (1952-2019): didysis inspektorius (2)

C. Whitingas (1952-2019): didysis inspektorius
logo Kovo 18 d. 12:01, FIA

Naujojo sezono startas visuomet būna džiaugsmingas ir ilgai lauktas momentas, tačiau šių metų „Formulės-1“ čempionato pradžią paženklino netikėta ir itin liūdna žinia apie Charlie Whitingo mirtį. Žmogaus, kuris vaidino esminius vaidmenis organizuojant F-1 „Grand Prix“ daugiau nei 30  metų, vieno iš labiausiai gerbiamų profesionalų verslo klube.

Prieš šešerius metus viename interviu jis ištarė frazę, kuri dabar prisimenam labai aštriai. Žurnalistai jo paklausė, kaip jis žiūri į tai, jog į „Formulę-1“ ateina nauji, vis labiau jaunesni lenktynininkai ir amžiaus skirtumas tarp jų ir šio sporto patriarchų, tarp kurių – ir Charlie Whitingas- tampa vis ryškesniu.

Ir štai ką jis atsakė: „Tai natūralus procesas, bet žmonės negali dirbti amžinai – tik vienas Bernie Ecclestone gali... Taip sutvarkytas pasaulis. Žinoma, kai aš būsiu per senas šiam darbui, jo imsis kas nors kitas.

Be to, kai pasieki tam tikro amžiaus, tau, regis, jau nesinori gyventi tokiu ritmu, kokiu tu gyvenai paskutinius 30-40 metų. Todėl tai manęs visiškai nejaudina...“

Misteris Whitingas FIA lenktynių direktoriaus poste pasiliko iki paskutinės savo gyvenimo dienos ir valandos.

Jam tebuvo tik 66-eri,l jis buvo kupinas jėgų ir net neleisdavo pagalvoti apie tai, kad artimiausiu metu jam prireiks pamainos. Tačiau trombas, užkišęs plaučių arteriją, užmušė jį praktiškai žaibiškai, o mus privertė susimąstyti apie tai, kiek pastarųjų dešimtmečių „Formulės-1“ sėkmė yra susijusi su konkrečiais žmonėmis, kurių asmenybės yra kur kas skambesnės nei jų užimamos pareigos.

Whitingas buvo Ecclestone protežė, bet pasikeitus FIA prezidentui ir FOM perėmus valdžią kitiems žmonėms, kurie nušalino Bernie ir palaipsniui pakeitė jo žmones, niekam net nekilo mintis pakeisti Charlie. Jis atrodė ir buvo nepakeičiamas.

Ne tiek svarbu, kaip vadinosi jo pareigos – techninis delegatas, saugumo delegatas, lenktynių direktorius, techninio departamento vadovas... Visi paprasčiausiai žinojo, kad visais techniniais ir saugumo klausimais paskutinis žodis visada buvo jo, bet prieš priimdamas sprendimą, Whitingas visuomet su visais viską aptaravo ir pasitardavo.

Charlie buvo vienas iš nedaugelio specialistų, kurie pasiliko „Formulės-1“ struktūrose, atėję iš mėgėjiškų lenktynių. Jis gimė tolimoje nuo autosporto šeimoje, bet jo Sevenokso miestelis yra vos keli kilometrai nuo Brands Hatcho trasos. Ir kuomet į šią trasą pirmą kartą atvažiavo „Formulė-1“, Charlie tokio momento nepraleido.

Tai buvo 1964 metų liepos 11 diena ir ta diena visam laikui pakeitė Whitingo gyvenimą, ir, kaip šiandien mes suprantame, „Formulę-1“. Charlie, kuriam tuo metu buvo 12 metų ir jo vyresnysis brolis Nickas susirgo automobilių sportu. Po ketverių metų Nickas pats pradėjo lenktyniauti ralio ir kroso varžybose su senu „Ford Escort“, o Charlie padėjo jam ruošti mašinas garaže, tokiu būdu perprasdamas mechaniko darbą.

Charlie nebuvo vien savamokslis mechanikas – suprasdamas, kad žinių, gautų garaže, darbui rimtu lygiu nepakas, jis įstojo į techninį koledžą, o po to – į politechnikos institutą, iš karto gavęs keletą inžinerinių specialybių. Tuo metu jo brolis vietiniu mastu buvo gana žinomas lenktynininkas, bet galiausiai paliko sportinę karjerą ir taip pat užsiėmė automobilių paruošimu.

Proveržis brolių laukė 1976 metais. Brands Hatcho trasos šeimininkų prašymu jie ruošė „Formulės-1“ mašiną, seną „Surtees TS16“ žinomai britų kalnų slidininkei Divinai Galicai, kuri tuo metu perėjo į automobilių sportą. Galica lenktyniavo „ShellSport International Series“ už „ShellSport Whiting“ komandą. Su ta pačia mašina ir ta pačia komanda ji pasirodė F-1 Didžiosios Britanijos GP Brands Hatche, tačiau nepraėjo kvalifikacijos.

Jei Galicos reikalai klostėsi ne per geriausiai, tai Charlie Whitingui darbas su ja tapo bilietu į didįjį sportą. Jau kitais metais Charlie prisijungė prie „Hesketh“ komandos kaip mechanikas. O po to, kai 1978 metų viduryje ši ekipa nustojo egzistavusi, jis perėjo į „Brabham“, kur tvarkėsi Bernie Ecclestone.

Per dešimt darbo metų „Brabham“ Charlie nuėjo kelią nuo trečiojo mechaniko iki vyriausiojo mechaniko. Tačiau didžiausios sėkmės jis pasiekė būdamas Nelsono Piquet‘o mechaniku – 1981 ir 1983 metais su Charlie pagalba brazilas iškovojo titulus.

Tai buvo nepaprasti laikai „Formulei-1“, kai visos komandos ieškojo teisėtų landų apeiti reglamentą, o „Brabham“ šioje srityje, atvirai kalbant, buvo šių madų šaukliu. Būdamas vyriausiuoju mechaniku, Whitingas negalėjo nežinoti apie daugybę būdų kaip apgauti FISA inspektorius ir tuo naudodavosi praktiškai visi. Tačiau po to, kai 1988 metais Bernie nutarė parduoti komandą, ši Charlie patirtis padėjo visiškai kitokiam jo vaidmeniui.

„1987 metų sezono pabaigoje Bernie pasakė mums, kad daugiau nebevadovaus „Brabham“, bet pažadėjo, kad suras „dar kažką“, - vėliau  prisiminė Whitingas. – Kiti vaikinai apsistojo ties kitu projektu, kuriuo Ecclestone užsiėmė kartu su „Alfa Romeo“ – jis vadinosi „ProCar“ ir jam planavo panaudoti „Brabham“ bazę. O man jis pasiūlė eiti į FISA, kadangi aš žinojau, ką daro komandos, norėdamos apgauti juos – tikriausiai jis nusprendė, kad aš esu tinkamas žmogus apgavikams išgaudyti“.

Iš pradžių Charlie Whitingas buvo FISA techniniu delegatu, jo pagrindinė užduotis buvo tikrinti mašinas, ar jos atitinka Techninį reglamentą ir šiame vaidmenyje jis pasiekė nemažos sėkmės. Apgauti Whitingą buvo praktiškai neįmanoma. Kaip išsireiškė kai kurie britų žurnalistai, „jis buvo labai protingas brakonierius, pavirtęs į dar sėkmingesnį gamtos inspektorių“.

1997 metais Whitingas buvo paaukštintas, tapęs lenktynių direktoriumi ir saugumo delegatu. Per darbo metus šiame poste jis nuolat planingai didino „Formulės-1“ bolidų saugumą ir pasiekė dabartinį jo lygį. Kartu jis vadovavo FIA techniniam departamentui, kuris yra „paskutinė instancija“ visose ginčytinose situacijose ir konfliktuose.

Atrodytų, jog Whitingas gavo labai „slidžias“ pareigas, kuriose buvo ne tik sunku išsilaikyti, bet ir išsaugoti gerą reputaciją. Nuo tų laikų „Formulėje-1“ buvo daug skandalų ir ginčų, kuriuose išsaugoti savo darbą praktiškai buvo neįmanoma. Kad ir vienos iš ginčytinų 2005  metų JAV GP lenktynės, kai griežta Whitingo pozicija privedė prie to, jo lenktynėse dalyvavo tik šešios mašinos – to pakaktų kiekvienam, kad būtų atstatydintas. Bet Charlie ne tik pavyko išsaugoti savo pareigas, bet ir metams bėgant, užsitarnauti vis didesnę visų čempionato dalyvių pagarbą.

Kaip jam tai pavyko? Atsakyti į šį klausimą nėra jau taip ir sunku, kur kas paprasčiau, nei tapti tokio lygio specialistu. Charlie pavykdavo visuomet išsaugoti distanciją iki komandų, jis buvo sąžiningas ir teisingas, ypatingai korektiškas, pasiruošęs aptarti bet kokią problemą ir suprasti kitų požiūrį, bet kartu buvo griežtas ir be kompromisų. Be to, jis būdavo tiesus bendraujant su žmogumi, ramus ir pozityvus. Be to, jis geriausiai iš visų suprato savo darbą ir žinojo, kas yra „Formulė-1“.

Reikia pripažinti, kad tai – unikalus savybių derinys, o tai reiškia, jog surasti jam deramą pamainą bus beveik neįmanoma. Atrodo, kad Ecclestone pavyko surasti šioms pareigoms vos ne patį tinkamiausią žmogų planetoje.

Tikriausiai, kaip ir pačio Ecclestone atveju, norint jį pakeisti, pareigas teko išdalinti tarp kelių žmonių, to paties reikės ir Whitingo atveju ir tai užtruks keletą metų. Visa tai neišvengiamai pakeis komandų darbo pobūdį su FIA. Vadinasi, be Charlie Whitingo pasikeis ir „Formulė-1“. Visiems laikams.

Komentarai (2)


fnatic
| Kovo 18 d. 19:05
Gal teisėjavimas bus kažkiek geresnis, nes paskutiniu metu su tais Safety-Carais buvo nesamonės, pilotų trasos kirtimai ir incidentai buvo svartomi skirtingai arba kai kurie nesvarstomi - nežinau pagyvensim - pamatysim.
Jacques
| Kovo 18 d. 17:54
Nezinau ar be Bernio ir Charlio baigesi auksiniai laikai ar tik ateina.
×

F-1.lt pulsas