F-1 2011. Taisyklių pokyčiai

F-1 2011. Taisyklių pokyčiai
logo 2011 Kovo 24 d. 01:22, Pirelli
Prieš naujojo „Formulės-1“ čempionato pradžią supažindiname su svarbiausiais sportinių ir techninių sporto taisyklių pokyčiais. Jų šiemet nėra daug, tačiau pakaks bent šiokiai tokiai sumaiščiai įnešti.
Techniniai pakeitimai
„Pirelli“ padangos
13 metų „Formulės-1“ komandoms padangas tiekusią „Bridgestone“ nuo šio sezono keičia „Pirelli“. Kaip pageidavo ekipos, ši paruošė visiškai kitokią produkciją – jos idealaus veikimo laikas yra gerokai trumpesnis, todėl šiemet turėtume išvysti pastebimai daugiau apsilankymų boksuose ir įvairesnių taktinių sprendimų, kas savo ruožtu greičiausiai lems įdomesnes lenktynes.
Be to, šiemet nuo 14 iki 11 komplektų sumažintas lenktynininkams savaitgaliui skiriamų padangų kiekis. Pilotams prieš penktadienio treniruočių važiavimus bus suteikta po 3 komplektus (2 pagrindinės rūšies ir 1 papildomos), o po kiekvienos sesijos jie turės grąžinti po vieną šių atgal. Šeštadieniais bus padalinama dar po 8 komplektus likusiems savaitgalio važiavimams. Tiesa, po paskutinių treniruočių bus privaloma grąžinti po kiekvienos rūšies komplektą.
Kai kuriuose etapuose komandoms bandymams penktadienio treniruotėse bus suteikiamas papildomas pagrindinės rūšies padangų komplektas arba papildomos, vėlesniuose lenktynių savaitgalio važiavimuose nenaudotinos, rūšies ketvertukas. Apie tai ekipos bus įspėjamos ne vėliau kaip likus savaitei.
Skirtingų rūšių padangos bus atskiriamos skirtingų spalvų „Pirelli“ logotipais ant šonų. Šlapiai dangai skirtos bus žymimos oranžine spalva, pereinamosioms oro sąlygoms – šviesiai mėlyna, itin minkštos gumos – raudona, minkštos – geltona, vidutinės – balta ir kietos – sidabrine.
DRS – reguliuojami galiniai sparnai
Pasipriešinimą mažinanti sistema (angl. Drag Reducing System, DRS) – viena didžiausių šių metų „Formulės-1“ naujovių. Lenkiančiam varžovą pilotui suteikiama galimybė valdyti galinį sparną, sumažinant jo pasipriešinimą ir taip padidinant maksimalų greitį tiesiosiose. Tikimasi, kad tai padidins sportininkų galimybes lenkti vienas kitą.
Planuojama, kad įtaisą bus galima naudoti vienoje kiekvienos trasos vietoje – 600 paskutinių ilgiausios tiesiosios metrų. Sparno kampą bus galima pakeisti tik tuo atveju, jei stabdymo zonoje prieš prieš šią tiesiąją esantį posūkį sportininkas nuo persekiotojo atsiliks mažiau nei sekunde.
Lenktynininkui paspaudus specialų mygtuką, viena galinio sparno plokščių bus pakeliama, taip paliekant pastebimą tarpą ir gerokai sumažinant sparno pasipriešinimą orui. Sportininkui paspaudus stabdžius ar sistemai sugedus, plokštė automatiškai bus grąžinta į pradinę padėtį.
Tarptautinės automobilių federacijos (FIA) nuomone, tokio ilgio atkarpoje lenkiantysis prieš lenkiamąjį galės įgyti apie 10-12 km/h greičio pranašumą. Federacijos specialistai tikisi, kad tai palengvins lenkimus, tačiau nepavers jų trivialiais – tikimasi išlaikyti dvikovų intrigą.
Televizijos žiūrovams geriau padėtį suprasti padės ant trasos nubrėžtos linijos. Posūkyje prieš tiesiąją jų bus nubrėžtos dvi linijos, apytiksliai vaizduojančios vienos sekundės laiko tarpą atitinkantį atstumą tarp bolidų. Tiesiojoje, tuo tarpu, viena linija bus pažymėta sparno reguliavimo, t.y. lenkimų, zonos pradžia.
Australijoje ir Malaizijoje sparnus bus galima reguliuoti starto-finišo tiesiosios gale, Kinijoje – ilgesnės trasos viduryje esančios tiesiosios pabaigoje. Kituose etapuose lenkimų zonos greičiausiai bus ilgiausių tiesiųjų pabaigose. Jei būtų pastebėta, kad sistema veikia netinkamai, atkarpų ilgis gali būti trumpinamas.
Galinio sparno reguliavimas bus apribotas tik lenktynių metu. Treniruotėse ir kvalifikacijoje sportininkai galės įtaisu naudotis laisvai, net važiuodami trasoje vieni.
Sistemą lenktynininkai galės naudoti ir lenkdami atsilikusius ratu, o pastarieji – ir bandydami atsiimti prarastą ratą, jei tik sugebės priartėti pakankamu atstumu.
DRS neveiks pirmųjų dviejų lenktynių ratų po starto bei pirmųjų dviejų ratų po saugos automobilio fazės pabaigos metu.
Praėjusiais metais naudotos priekinio sparno valdymo sistemos prieš šį sezoną buvo atsisakyta.
KERS
Metams iš „Formulės-1“ išmesta Kinetinės energijos regeneracijos sistema (angl. KERS) dabar grįžta su trenksmu – šį taip pat lenkimus palengvinti bei sporto ekologinį patrauklumą padidinti turintį įtaisą ketina naudoti dauguma rikiuotės komandų, nors tai ir nėra privaloma.
Sistemos esmė – išsaugoma stabdymo metu paprastai iššvaistoma energija, kurią vėliau pilotas gali panaudoti papildomam spurtui. Sukaupęs pakankamai energijos, nuspaudęs specialų mygtuką, lenktynininkas kiekviename rate 6,67 sek. laiko tarpui galės panaudoti papildomą 80,5 AG galią.
KERS ir DRS bus galima naudoti tuo pačiu metu.
Minimalus svoris
Dėl KERS grąžinimo nuo 620 kg iki 640 kg padidinta minimali „Formulės-1“ bolidų svorio riba, taip kompensuojant papildomą šio įtaiso svorį ir dar labiau paskatinant komandas diegti naujovę.
Pavarų dėžės
Sportininkai tą pačią pavarų dėžę turės naudoti ne ketverias, o jau penkerias lenktynes iš eilės. Prireikus ją pakeisti anksčiau, pilotas bus baudžiamas penkių starto pozicijų bauda. Jei tai įvyks pirmąjį kartą ir ne paskutinėse sezono lenktynėse, sankcijos nebus taikomos.
Svorio paskirstymas
Komandos šiemet privalo svorį „Formulės-1“ boliduose tarp ašių paskirstyti santykiu 46:54. Šis pakeitimas įvestas siekiant sumažinti nesėkmių tikimybę komandoms pritaikant savo techniką naujosioms „Pirelli“ padangoms.
Ratų laikikliai
Laikiklių-virvių, kuriais ratai tvirtinami prie kėbulo, skaičius šiemet padvigubintas.
Difuzoriai
Didelę prispaudžiamąją galią bolido gale sukuriančių daugiaaukščių – dviejų ar daugiau aukštų – difuzorių naudojimas šiemet uždraustas.
Be to, nuo 175 mm iki 125 mm sumažintas šių aerodinamikos įtaisų aukštis.
Ortakiai
Lenktynininkų valdomi ortakiai, kuriais būdavo apipučiami galiniai sparnai ir taip mažinamas jų pasipriešinimas tiesiosiose, šiemet taip pat uždrausti.
Sportiniai pakeitimai
107% taisyklė
Siekiant išvengti pavojingų greičio skirtumų lenktynės, sugrąžinta 107 procentų taisyklė.
Pilotui, kvalifikacijos pirmos dalies metu užfiksavus laiką daugiau nei 7% prastesnį už geriausią sesijos rezultatą, nebus leista startuoti lenktynėse.
Tiesa, nestandartinėmis aplinkybėmis bus galimos ypatingos išlygos – jei, pavyzdžiui, treniruotėse parodytas laikas bus geresnis už tą, kuris viršys 107% kvalifikacijoje.
Padangų tipų naudojimas
Kaip ir anksčiau, sportininkai lenktynių metu turės panaudoti abiejų etapui atvežtų rūšių padangas – taigi, atlikti bent vieną sustojimą boksuose.
Jei lenktynės bus sustabdytos ir nutrauktos, tuomet lenktynininkams, nespėjusiems panaudoti kito tipo padangų, prie bendro galutinio laiko bus pridėta po 30 sek.
Jei tokių sportininkų bus po įprasto finišo – šie bus išbraukti iš varžybų rezultatų.
Vairavimas ir lenktyniavimas
Bet kokie manevrai, skirti pakenkti ar užlaikyti varžovą – trajektorijos keitimas daugiau, nei vieną kartą besiginant, varžovo stūmimas už trasos ribų ir bet koks kitas nenormalus elgesys trasoje – yra draudžiami.
Dar kartą patvirtinta ir sugriežtinta trasos sąvoka. Trasos kraštus numato baltosios linijos, o kelkraščiai (angl. kerbs) nelaikomi trasos dalimi. Jei lenktynininkas pasišalino už ribų tiek, kad nei vienas jo bolido ratas nesiliečia su trasa, atgal jis gali grįžti tik įsitikinęs saugiu įvažiavimu į trasą ir neįgijęs papildomo pranašumo.
Nuobaudos sportininkams ir komandoms
Teisėjai nuo šiol turės platesnį galimų nuobaudų arsenalą. Galimos bausmės: priverstinis pravažiavimas techninio aptarnavimo juosta, 10 sek. priverstinis sustojimas boksuose, įvairios trukmės laiko bausmės. Be to, gali būti skiriamas įspėjimas, rezultatų anuliavimas, starto pozicijų bauda arba pašalinimas iš artimiausio etapo.
Lenktynių teisėjai turės didesnę laisvę skirdami pinigines baudas komandoms – maksimali bausmės riba padidinta nuo 100 000 JAV dolerių iki 250 000 JAV dolerių.
Techninio aptarnavimo juosta
Ypatingais atvejais lenktynių vadovas galės visiškai uždaryti techninio aptarnavimo juostą.
Be to, numatyta, kad degant raudonam šviesoforo signalui juostos gale išsirikiavus keliems lenktynininkams, jie boksus turės palikti tokia pačia tvarka, kokia privažiavo ir jų galą.
Saugos automobilio tvarka
Prailgintas greičio limito galiojimas, imtasi priemonių prieš galimą pasinaudojimą techninio aptarnavimo juosta varžovų lenkimui bei atvejus, kai sportininkai užstringa boksuose dėl jų gale degančio raudono šviesoforo signalo.
Paskelbus saugos automobilio fazės pradžią, privalomas greičio limitas – važiavimas apie 40 proc. mažesniu nei įprasta tempu – nuo šio sezono galios ne vieną, o du ratus. Toks žingsnis žengtas siekiant užtikrinti tvarką, kol tempą rikiuotei diktuojantis automobilis paskui save surenka visus bolidus.
Be to, nuo šio sezono techninio aptarnavimo juostoje saugos automobilio fazės metu bus galima lankytis tik čia sustojant padangų keitimui. Taip bus išvengta situacijų, kai boksais pravažiavęs ir nestojęs lenktynininkas aplenkia trasa paskui saugos automobilį riedančius varžovus.
Pabaigai, visos saugos automobilio fazės metu techninio aptarnavimo zonos gale visuomet, išskyrus ypatingus atvejus, degs žalias šviesoforo signalas. Taigi, šiemet neturėtų pasikartoti situacijos, kai į boksus užvažiavę lenktynininkai ten prarasdavo begalę laiko, kol pro šalį pravažiuodavo visa rikiuotės kolona.
Komendanto valanda
Siekiant sumažinti mechanikų naktinį darbą, šiems bus uždrausta patekti į garažus nuo vidurnakčio iki 6 valandos ryto (kai kurių etapų atveju – nuo 1 valandos nakties iki 7 valandos ryto).
Tiesa, kiekvienai komandai suteikta po 4 išimtis, kurias jos galės panaduoti išimtiniais atvejais, pvz., siekiant iš naujo surinkti bolidą po didelės avarijos.
Komandiniai nurodymai
Iš taisyklių išbrauktas straipsnis, kuriuo anksčiau oficialiai buvo uždrausti komandiniai nurodymai, galintys turėti įtakos lenktynių rezultatams.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 1005
2. mantioras 1001
3. Tadux15 1000
4. Kęstutis Šimkus 991
5. Giriby 983