„Formulės-1“ skilimas plačiau

„Formulės-1“ skilimas plačiau
logo 2005 Kovo 14 d. 12:39, www.motorsportpressebild.com
Pastaruoju metu vis garsiau kyla kalbos apie naujo čempionato GPWC rengimą. Jame turėtų nebūti nelygybės, korupcijos protegavimo ir visų kitų blogybių, kurios, septynių prie GPWC prisijungusių komandų manymu, visiškai užvaldė „Formulę-1“. Alternatyva skamba viliojančiai, tačiau ar jos reikia?
Klausimų-atsakymų stiliuje pateikiame jums trumpą įvadą į pamažu besirutuliojantį karą dėl „Formulės-1“ ateities, kuris gali baigtis šio čempionato skilimu į dvi atskiras pirmenybes.
Kodėl kilo kalbos apie „Formulės-1“ skilimą?
Didžioji dauguma iš dešimties „Formulės-1“ komandų jaučiasi nuskriaustos, nes iš „Formulės-1“ komercijos teisių valdytojo Bernie Ecclestone‘o gauna mažąją dalį sezono pelno. Šiuo metu komandoms atitenka 47% pajamų iš televizijos transliuotojų ir lenktynių organizatorių. Tai sudaro maždaug 200 mln. dolerių (apie 515 mln. litų) per metus, šie pinigai padalijami komandoms pagal jų rezultatus. Tačiau komandos skundžiasi negaunančios jokios pelno dalies iš reklaminių „Grand Prix“ renginių bei paslaugų ypatingiems svečiams.
Apskaičiuota, kad dėl to komandos praranda pusę joms priklausančių pinigų – dar apie 200 mln. JAV dolerių (apie 515 mln. litų) per metus, taigi komandoms atitenka vos 23% bendro lenktynių pelno. Natūralu, kad B.Ecclestone'o nenoras sušvelninti šios nelygybės sukėlė didžiulį lenktynių dalyvių pasipiktinimą, todėl net septynios iš dešimties „Formulės-1“ komandų - „Williams“, „McLaren“, BAR, „Renault“, „Sauber“, „Toyota“ ir „Minardi“ prisijungė prie automobilių gamintojų sąjungos GPWC (Grand Prix World Championship). 2007-ųjų pabaigoje pasibaigus Konkordo sutarties galiojimui, GPWC planuoja rengti alternatyvų „Formulei-1“ čempionatą.
Kodėl „Ferrari“ yra vienintelė komanda, atnaujinusi Konkordo sutartį?
Šiuo metu „Ferrari“ santykiai su kitomis komandomis nėra itin geri, todėl ja nėra pasitikima. Anksčiau „Ferrari“ buvo prisijungusi prie GPWC, tačiau B.Ecclestone‘as, pažadėjęs jai 100 mln. JAV dolerių (apie 255 mln. litų) vienkartinę išmoką, persiviliojo komandą į savo pusę. „Misteris E“ puikiai suprato, kad „Ferrari“ yra jo sėkmės garantas ir kad jos pavyzdžiu galbūt paseks kitos komandos. Atrodo, Bernie buvo teisus: jis jau spėjo pareikšti, kad Konkordo sutartį pratęsė dar dvi komandos – „Red Bull“ ir „Jordan“. Tiesa, šios kol kas to nepatvirtino.
Kaip automobilių gamintojai reagavo į Konkordo sutarties pratęsimą?
Jie yra tiesiog įsiutę. Variklių tiekėja „Williams“ komandai BMW, „Mercedes“ savininkė „DaimlerChrysler“, „Renault“, „Toyota“ ir „Honda“ yra nusivylę, kad „Ferrari“ neištesėjo pažado laikytis vieningai ir įgyvendinti GPWC idėją. „Ferrari“ išstojimas gerokai apsunkino komandų planus rengti alternatyvias pirmenybes, kuriose komandos ne tik gautų žymiai didesnę pelno dalį, bet ir visi komerciniai sandėriai būtų atliekami skaidriai ir tik su visų komandų sutikimu.
Kas dar labiau didina įtampą?
Komandų kantrybę bando ir FIA (Tarptautinės automobilių federacijos) prezidento Maxo Mosley vienpusiški sprendimai. Netgi tokie ramūs žmonės kaip seras Frankas Williamsas vos tvėrė pykčiu, kai M.Mosley, prisidengdamas išlaidų mažinimu, paskelbė taisyklių pakeitimus. Tai, kad B.Ecclestone‘as ir M.Mosley yra seni sąjungininkai ir, žinoma, remia vienas kitą, tik dar labiau sustiprino komandų nusivylimą valdžia.
Tikriausiai ir anksčiau buvo kilę „Formulės-1“ pasidalijimo minčių?
Taip. 1980–1982 metais nuolat vyko konfliktai tarp komercinių teisių savininkės Tarptautinės automobilių sporto federacijos FISA ir „Formulės-1“ konstruktorių asociacijos FOCA. Nesutarimai vos nesužlugdė „Formulės-1“, tačiau legendinis „Ferrari“ vadovas Enzo Ferrari padėjo priešiškoms pusėms susitaikyti ir FOCA perėmė komercijos teisių valdymą. Ironiška, tačiau tada maištininkų pusę atstovavo tuometinis „Brabham“ komandos vadovas Bernie Ecclestone‘as, kurio valdymu dabar yra nepatenkinti daugybė žmonių.
Kas atsitiks šįkart?
Maždaug metus padėtis turėtų nesikeisti. GPWC tikriausiai sunkiai dirbs kurdama naujojo čempionato infrastruktūrą, o B.Ecclestone‘as toliau valdys „Formulę-1“ ir jos pinigus. Pasidalijimo būtų galima išvengti, jei jis pasiūlytų komandoms tai, ko jos laukia iš GPWC – daugiau pinigų ir verslo sandorių skaidrumą. Automobilių gamintojai teigia, kad B.Ecclestone‘as daugiau nebegali valdyti „Formulės-1“ lyg savo turto.
Kas atsitiktų blogiausiu atveju?
Automobilių sporto karalienė „Formulė-1“ būtų padalyta į du atskirus čempionatus, kaip atsitiko JAV 1995-siais, kai išsiskyrė „ChampCar“ ir „Indy Racing League“ (IRL). Tai žymiai sumažino susidomėjimą bolidų lenktynėmis Jungtinėse Valstijose. Jei taip pat atsitiktų „Formulėje-1“, pirmenybės gali būti visiškai sužlugdytos.
Ar tai gali reiškti B.Ecclestone‘o valdymo pabaigą?
Galbūt. 75% jo kompanijos „Formula One Management“ akcijų priklauso trims bankams, kuriems jos atiteko po „Kirch“ grupės bankroto. Žinoma, bankai yra suinteresuoti gauti pelno iš savo investuotų 1,6 mlrd. JAV dolerių (apie 4,12 mlrd. litų), todėl, jei jiems įgris autokratinis B.Ecclestone‘o valdymo stilius, „Misteris E“ gali būti priverstas užleisti savo pareigas kam nors kitam ir tada nebeliks klausimo, ar verta rengti naują čempionatą, ar ne.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 1005
2. mantioras 1001
3. Tadux15 1000
4. Kęstutis Šimkus 991
5. Giriby 983