P.Stoddarto JAV GP ataskaita

P.Stoddarto JAV GP ataskaita
logo 2005 Birželio 25 d. 02:44, Minardi
Stengdamasis plačiau nušviesti visuomenei praėjusio savaitgalio įvykius JAV GP, Indianapolyje, „Minardi“ komandos vadovas paviešino savo asmeninę ataskaitą. Pateikiame pilną jos tekstą.
„Daug buvo kalbama apie tą farsą, kuris įvyko sekmadienį, birželio 19-ąją, Indianapolyje, ir aš esu įsitikinęs, kad, visiško skaidrumo dėlei, būtų naudinga kažkam, kas tuo metu buvo įvykių sūkuryje ir dalyvavo diskusijose, kurios tęsėsi iki pat „Grand Prix“ starto, pateikti tikslią įvykių ataskaitą, tiek daugiau kaip šimtui tūkstančių fanų, kurie tuo metu buvo trasoje, tiek šimtams milijonų žmonių, kurie tai žiūrėjo per televiziją.
Nors tai ir yra nuoširdus bandymas pateikti kruopščią šio savaitgalio įvykių ataskaitą, jei kokia nors smulki detalė ar jų seka bus netiksli, tai, mano nuomone, jokiu būdu nepaveiks pačios esmės faktų, kurie privedė prie neginčijamai daugiausiai žalos „Formulei-1“ padariusio reginio per paskutiniuosius metus.
Aplinkybės
Tiems, kurie nesekė „Formulės-1“ politinių įvykių paskutinėmis dienomis, galima drąsiai sakyti, kad jau daugiau kaip metus, dauguma komandų jautė didžiulį nepasitenkinimą FIA (Tarptautinės automobilių federacijos – red. past.) ir jos prezidento Maxo Mossley veiksmais, susijusiais su taisyklėmis ir būdais, kuriais tos taisyklės buvo įvestos arba yra siūlomos įvesti. Nebuvo nė vieno savaitgalio, per kurį kelios arba netgi visos komandos nebūtų diskutavusios arba aptarinėjusios šių taisyklių. Reikalas yra toks rimtas, kad, kaip visiems žinoma, gamintojai yra pasiūlę įkurti naują lenktynių čempionatą, kurio atsiradimas yra planuojamas 2008 m. sausio 1 d., ir jo kūrimas yra remiamas bent dviejų nepriklausomų komandų. Galima pastebėti, kad daugumoje situacijų šios problemos peraugo į asmeniškumų lygį, ir tai, mano nuomone, buvo vienas iš esminių faktorių, privedusių prie visų mėginimų išspręsti problemą, kas būtų leidę visiems dvidešimt bolidų sekmadienį kovoti trasoje, žlugimo.
Įvykiai
Penktadienis, birželio 17 d.
Aš pastebėjau, kad Ricardo Zontos Toyota sustojo trasoje, bet, atvirai kalbant, visai nesigilinau, kodėl tai atsitiko, kita vertus, aš savo akimis mačiau Ralfo Schumacherio avariją, tiek monitoriuose, tiek, kas yra žymiai svarbiau, aš galėjau matyti visus įvykius trasoje iš savo vietos boksuose. Teisėjai nusprendė sustabdyti praktiką, ir daugybėje pakartojimų, rodomų monitoriuose, atrodė labai panašu, kad avarijos priežastis buvo pažeista galinė padanga.
Visą popietę daugybė žmonių techninio aptarnavimo zonoje svarstė, kad tai buvo padangos brokas ir komentavo, kad avarija atrodė labai panaši į tą, kuri ištiko R.Schumacherį 2004-ųjų JAV GP. Vėliau tą vakarą pasigirdo pirmos spėlionės, kad galimas daiktas, jog problema yra su visomis „Michelin“ savaitgaliui pateiktomis padangomis. Turiu pripažinti, aš nekreipiau į tai išskirtinio dėmesio, kadangi mūsų bolidai važiuoja su „Bridgestone“ padangomis.
Šeštadienis, birželio 18 d.
Vos atvykus į trasą, po visą techninės pagalbos juostą sklandė kalbos, kad problemos buvo su galinėmis padangomis, pateiktomis visoms „Michelin“ komandoms šioms lenktynėms, ir tai pasidarė akivaizdu po to, kai buvo surengtos pirmoji ir antroji treniruočių dalys, nes visos paveiktosios komandos buvo labai konservatyvios trasoje nuvažiuotos distancijos požiūriu. Be to, „Toyota“ paskelbė, kad Ralfą Schumacherį pakeis Ricardo Zonta, o vokietis šiame „Grand Prix“ nebedalyvaus. Pasigirdo svarstymai, kad kai kurios „Michelin“ naudojančios komandos gali net nedalyvauti kvalifikacijoje. Be to, per treniruočių važiavimus aš buvau informuotas, kad 14:30, po kvalifikacijos, įvyks komandų vadovų susitikimas su Bernie Ecclestone‘u („Formulės-1“ komercijos teisių valdytojas – red. past.), kuris, kaip aš neteisingai padariau prielaidą, būtų skirtas svarstyti „Michelin“ komandų problemai.
Kvalifikacija įvyko, ir visi 20 bolidų sėkmingai kvalifikavosi sekmadienio lenktynėms.
Apytiksliai 14:20 aš atvykau į Bernie biurą, ir, dalyvaujant visų kitų komandų, įskaitant ir „Ferrari“, vadovams, susitikimas prasidėjo. Mane nustebino, kad pagrindinė pokalbio tema buvo lenktynių skaičius ir tvarkaraštis 2006 metams, o po jos sekė pasiūlymas, kad kito GP metu būtų surengtas susitikimas aptarti tik du klausimus: pirma, pasiūlymą palikti vos vieną padangų gamintoją, antra, ar vertėtų kitais metais kvalifikaciją rengti su ar be kuro lenktynių pradžiai. Tik pačioje susitikimo pabaigoje buvo užsiminta apie problemą su „Michelin“ padangomis, ir, tiesą sakant, per daug į smulkmenas nebuvo leistasi. Man asmeniškai tai pasirodė labai keista, bet, kaip jau sakiau, tai tiesiogiai nelietė „Minardi“ reikalų, todėl aš neturėjau jokio tikslo toliau plėtoti šią temą.
Visą šeštadienio vakarą sklandė kalbos, kad padangų problema buvo kur kas rimtesnė, negu buvo manoma iš pradžių, ir žmonės kalbėjo, kad šviežia padangų siunta buvo skraidinama iš Prancūzijos, ir kokia bausmę gautų „Michelin“ naudotojos, jei panaudotų tas padangas. Kai aš palikau trasą, žmonės lažybų punktuose jau statė už „Minardi“ ir „Jordan“, kad jos gaus taškų!
Vėliau tą vakarą, aš susisiekiau su savo komandos sporto direktoriumi ir pasiteiravau, kaip vystosi situacija, ir man buvo pranešta, kad problema yra labai rimta, ir egzistuoja reali tikimybė, kad „Michelin“ naudotojos gali nedalyvauti lenktynėse.
Sekmadienis, birželio 19 d.
Atvykau į trasą 8:15, ir buvau pasitiktas gausybės gandų bei spėlionių, kad „Michelin“ komandos rimtai planuoja nedalyvauti lenktynėse. Man buvo pateikta susirašinėjimo tarp „Michelin“, FIA, ir „Michelin“ padangas naudojančių komandų kopija, kuri parodė tikrąjį problemos mastą. Tuo metu žurnalistai klausė, ar „Minardi“ sutiktų su laikinais taisyklių pakeitimais, kurie leistų „Michelin“ komandoms dalyvauti lenktynėse, ir kokios nuobaudos, mano manymu, būtų teisingos.
Suplanuota „Minardi“ spaudos konferencija įvyko 9:30, ir, jai baigiantis, aš ir „Jordan“ atstovai buvome pakviesti į skubų susitikimą su B.Ecclestone‘u, dviem aukščiausio rango „Michelin“ atstovais, tuo metu buvusiais trasoje, „Indianapolis Motor Speedway“ prezidentu Tony George‘u, komandų vadovais ir „Michelin“ naudotojų techniniais direktoriais. Šiame susitikime „Michelin“, savo pačių garbei, pripažino, kad jos patiektos padangos jokiu būdu negalėtų atlaikyti visos lenktynių distancijos Indianapolio trasoje nepakeitus jos konfigūracijos taip, kad būtų smarkiai sumažintas greitis įvažiuojant į paskutinįjį pasvirusį posūkį. Daugybė papildomos informacijos buvo pateikta apie tai, kaip „Michelin“ dėjo milžiniškas pastangas, su pagalba iš jos klienčių pusės, per paskutiniąsias 48 valandas, kad problema būtų išspręsta, tačiau buvo akivaizdu, kad visos pastangos buvo bevaisės ir problemos nebuvo įmanoma išspręsti be „Bridgestone“ naudotojų ir, svarbiausia, FIA paramos.
„Bridgestone“ naudojančių komandų buvo paprašyta leisti įrengti papildomą viražą tryliktajame posūkyje, kuris būtų leidęs „Michelin“ patarti komandoms, kad, jų nuomone, padangos atlaikys visą lenktynių distanciją. Buvo pateikta daug argumentų, kad tai būtų vienintelė prieinama išeitis, kadangi ankstesni pasiūlymai iš FIA pusės, tokie, kaip greičio ribojimas Michelin komandoms tryliktajame posūkyje, galėtų sukelti ir tikriausiai sukeltų milžiniškų mąstų avariją. Ši idėja, kaip ir ta, kur buvo siūloma keisti galinę kairę padangą kas 10 ratų, buvo vienbalsiai atmestos, ir diskusija grįžo prie vienintelės protingos išeities – viražo. Šios diskusijos metu technikos direktorius, turintis pakankamai specifinių žinių apie Indianapolio trasą, kartu su atstovais iš „Indianapolis Motor Speedway“, buvo paprašyti parengti tinkamą laikino viražo projektą, o B.Ecclestone‘as sutiko pasikalbėti su vieninteliu nedalyvavusiu komandos vadovu, Jeanu Todtu, bei informuoti FIA prezidentą Maxą Mosley, kuris tuo metu nebuvo Indianapolyje, apie sutartą sprendimą, kuris leistų sėkmingai įvykdyti JAV GP. Kadangi buvo likusios vos kelios valandos iki lenktynių starto, mes sutikome vėl susitikti vos tik B.Ecclestone‘as bus gavęs atsakymus iš J.Todto ir M.Mosley.
Apytiksliai 10:55, B.Ecclestone‘as informavo mus, kad, ne tik jog J.Todt nesutinka, pareikšdamas, kad tai ne „Ferrari“, bet FIA ir „Michelin“ problema, bet ir M.Mosley pareiškė, kad jei bus daromi bet kokie bandymai pakeisti trasos konfigūraciją, jis lieptų atšaukti „Grand Prix“ apskritai. Šie žodžiai man jau buvo girdėti, kadangi jie buvo analogiški tiems, kuriuos aš girdėjau penktadienio prieš Australijos lenktynes vidurnaktį, kai man buvo pranešta, kad Australijos GP bus atšauktas, jei aš nenutrauksiu teisinių procesų tarp „Minardi“ ir FIA. Kaip ir tąkart, pats M.Mosley nedalyvavo GP! Galima drąsiai teigti, kad tą momentą didžioji dauguma žmonių, buvusių tame kambaryje, tiek pagalvojo, tiek ir balsu išreiškė, kad M.Mosley galutinai peržengė bet kokias ribas, neturėjo nė mažiausio supratimo apie visą situacijos rimtumą ir, juo labiau, visiškai nesirūpino nei JAV GP, nei jo organizatoriais, nei „Formulės-1“ fanais nei, tiesą sakant, šimtais milijonų televizijos žiūrovų, kurie būtų paveikti tokio jo užsispyrimo.
Iki to momento, komandų devynetas apsvarstė galimybę surengti neįskaitines lenktynes, lenktynes, kuriose „Michelin“ komandos negautų taškų, netgi tokias lenktynes, kur tik „Michelin“ komandoms reikėtų naudoti naująjį trasos viražą, ir, atvirai sakant, visus galimus variantus, kurie leistų visiems 20 bolidų dalyvauti ir sukurti žiūrovams reginį, taip nepadarant neįsivaizduojamo masto žalos „Formulei-1“, kuri, kaip visi dalyvavusieji žinojo, būtų padaryta kitu atveju.
Tuo metu dauguma dalyvaujančiųjų jautė, kad vienintelė likusi išeitis yra įrengti viražą ir, jei to reikalaus aplinkybės, nedalyvaujant „Ferrari“ ir tik su 18 bolidų, dalyvauti lenktynėse, kurios, be jokios abejonės, neįeitų į čempionato įskaitą. Mes aptarėme su B.Ecclestone‘u galimas pasėkmes, jei FIA pašalintų savo atstovus iš lenktynių, ir visi vieningai susitarėme su lenktynių direktoriumi, saugos automobilio vairuotoju ir kitais svarbiausias pozicijas užimančiais žmonėmis, kad bet kokiomis aplinkybėmis, svarbiausias dalykas buvo tas, kad lenktynės privalo vykti. Negana to, kadangi buvo numanoma, kad FIA nedalyvaujant, bolidai nebūtų sveriami ir tikrinami po lenktynių, visi susitarė, kad visoms komandos ir visiems pilotams būtų nurodyta tiesiog stengtis pateikti „Formulės-1“ labui geras ir įdomias fanams lenktynes.
Tada mes pasikvietėme visus 20 lenktynininkų, ir visi 20 kaip mat atvyko ir buvo supažindinti su mūsų planu. Nors negalėčiau pasakyti, kad visi jie vienbalsiai pritarė mūsų pasiūlymui, galiu drąsiai teigti, kad nė vienas nepareiškė nesutikimo, ir „Grand Prix“ Lenktynininkų Asociacijos nariai aptarė tinkamo viražo įrengimo priežiūrą. J.Todtas buvo vienintelis svarbus asmuo, nedalyvaujantis pokalbyje, ir Ferrari lenktynininkai pareiškė, kad sprendimas priklauso nuo jo.
Manau, kad šioje vietoje yra svarbu pažymėti, kad šioje padėtyje, turint omenyje visiškoje negalimybėje – galite tai vadinti force majoure – keturiolikai bolidų dalyvauti lenktynėse, devynios dalyvaujančios ekipos nusprendė nedalyvauti lenktynėse, jei nebus rastas sprendimas, naudingas „Formulės-„1 kaip globalaus sporto interesams, kadangi visiems dalyvaujantiems buvo akivaizdu, kad sportas, o ne politika, privalo nugalėti, jei norime išvengti gresiančios katastrofos.
Po trumpos pertraukėlės, mes vėl susitikome, šįsyk be lenktynininkų. Kai atvykau į B.Ecclestone‘o biurą, Flavio Briatore kalbėjo telefonu su M.Mosley ir iš jo gestų ir pozos visiems susirinkusiems buvo akivaizdu, kad M.Mosley nepritarė nė vienam iš mūsų pasiūlymų. Telefoninio pokalbio pabaigoje tapo akivaizdu, kad dauguma buvusiųjų kambaryje prarado bet kokį tikėjimą M.Mosley ir jo sugebėjimais atlikti FIA prezidento funkcijas visų su „Formule-1“ susijusių reikalų atžvilgiu.
Aš neabejoju, kad šis teiginys M.Mosley bus sutiktas su panieka, bet reikia suprasti, kad yra daugybė įvairių priežasčių, dėl ko kitų komandų vadovai ir kiti aukštas pareigas „Formulėje-1“ užimantys žmonės, niekada viešai nepasakys to, ką privačioje aplinkoje visai atvirai dėsto apie M.Mosley, jo politiką ir jo sporto valdymą. Jaučiu didelę pagundą smulkiau panagrinėti šias priežastis, tačiau tai nėra šios ataskaitos tikslas. Pakanka pasakyti tai, kad susirinkusieji Indianapolyje pajuto, kad M.Mosley ir, šiek tiek mažesniu mastu, kooperatyvumo trūkumas iš J.Todto pusės, tuoj taps pagrindine priežastimi didžiausio FIAsko „Formulės-1“ paskutinių metų istorijoje.
Tada kilo diskusijos apie kitus skambučius M.Mosley, tarp jų ir B.Ecclestone‘o, Rono Denniso bei Tony George‘o, ir tapo akivaizdu, kiek toli buvo pasiryžęs eiti M.Mosley, kad pasiektų savuosius tikslus. Visiškam mano pasišlykštėjimui buvome informuoti, kad Martinas, FIA vyriausias atstovas JAV, buvo įspėtas, kad jei vyks bet kokios neįskaitinės lenktynės arba trasa bus bet kokiu būdu modifikuota, JAV GP ir, tiesą sakant, bet koks FIA pavaldus automobilių sportas, yra po realia grėsme daugiau nebūti vykdomas – vėlgi, analogiška taktika, panaudota kovo mėnesį, grasinant neberengti Australijos GP ir apskritai jokių FIA aprobuotų renginių šioje šalyje.
Tą akimirką tapo aišku, kad M.Mosley tiesiog privertė JAV GP rengėjus paklusti, B.Ecclestone‘as buvo bejėgis kažką pakeisti, o visų komandų vadovų, išskyrus J.Todtą, pastangos išgelbėti 2005-ųjų JAV GP žlugo.
Techninio aptarnavimo juosta jau buvo atidaryta, ir prasidėjo skubota diskusija, ar „Michelin“ naudojančios komandos išvažiuos į startinę rikiuotę. Mano komandos nariai atnešė man radijo įrangą ir aš galėjau tiksliai žinoti, kurios komandos išvažiavo į rikiuotę. Įdomu pažymėti, kad „Jordan“ komandos vadovas tuo metu nebuvo zonoje, ir, tiesą sakant, „Jordan“ lenktynininkai išvažiavo į rikiuotę patys pirmieji, o po jų sekė abu „Ferrari“ bolidai. Po įtempto pokalbio su B.Ecclestone‘u visi susitarė, kad „Michelin“ komandos išvažiuos į startinę rikiuotę, tačiau bet koks jų tolimesnis dalyvavimas lenktynėse dėl problemų su padangomis negali vykti.
Tada mūsų bolidai taip pat išvažiavo į trasą, ir tada aš paklausiau Colino Kolleso iš „Jordan“ komandos, ar jie ruošiasi laikytis su kitomis komandomis, ar dalyvauti lenktynėse. Visiškai abejonių nekeliančiu stiliumi man buvo pranešta, kad Jordan komanda tikrai lenktyniaus. Be to, prie manęs priėjo „Bridgestone“ atstovas, kuris informavo, kad „Bridgestone“ kompanija norėtų matyti mus lenktyniaujančius. Tai privertė mane priimti vieną iš pačių sudėtingiausių sprendimų mano „Formulės-1“ karjeroje, kadangi aš nenorėjau lenktyniauti, bet, atsižvelgiant į dabartinius santykius su M.Mosley, buvau įsitikinęs, kad lauktų milžiniškos sankcijos, jei nedalyvaučiau. Aš susisiekiau su B.Ecclestone‘u ir kitų komandų vadovais ir pranešiau jiems, kad jei „Jordan“ bolidai pasitrauks iš trasos savo noru ar dėl techninių priežasčių, aš taip pat įsakysiu patraukti savo bolidus į boksus.
Labai svarbu, kad žmonės suprastų, jog „Minardi“, septynios „Michelin“ naudotojos, B.Ecclestone‘as ir lenktynių organizatoriai nepritarė M.Mosley pasirinktai taktikai. Dėl anksčiau nurodytų priežasčių, tai gali užtrukti nemažai laiko, kol, jei išvis, tai bus pripažinta, bet aš nė kiek neabejoju tuo, kad dėl farso, įvykusio sekmadienį, birželio 19-ąją Indianapolio trasoje, atsakingas FIA prezidentas M.Mosley, o prie to prisidėjo ir paramos iš J.Todto trūkumas.
Kad būtų mažiau abejonių, mano manymu, „Michelin“ buvo pakankamai atsakingi, kad pripažintų, jog sukėlė problemą. Atsižvelgiant į tai, kad net atsarginės padangos, pritaikytos Barselonos trasai, ir atskraidintos į Indianapolį, išbandytos pasižymėjo tokiomis pat charakteristikomis toms, kurios buvo pažeistos penktadienį, tai tikrai buvo force majeure atvejis, kadangi aš nė akimirkai nepagalvojau, kad „Michelin“ galėjo tyčia atvežti padangas, kurios būtų netinkamos lenktyniavimui.
Dar svarbiau yra tai, kad M.Mosley atsisakė priimti bet kokias pasiūlytas išeitis ir, mano manymu, tas atsisakymas buvo politiškai motyvuotas. Dėl šios priežasties esu įsitikinęs, kad M.Mosley nesugebėjo atlikti savo tiesioginių pareigų ir dėl šios priežasties aš siūliau jį atstatydinti.
Daug diskusijų ir debatų be jokios abejonės įvyks artimiausiomis savaitėmis ir mėnesiais, bet aš tikiu, kad tai yra teisinga ir sąžininga ataskaita apie tuos įvykius, be jokių prasimanymų, kurie atskleidžia, kas atsakingas už šį FIAsko. Dabar belieka palikti žmonėms patiems spręsti, kaip yra iš tiesų.“


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 1005
2. mantioras 1001
3. Tadux15 1000
4. Kęstutis Šimkus 991
5. Giriby 983