„Formulės-1“ fiasko Amerikoje

„Formulės-1“ fiasko Amerikoje
logo 2005 Birželio 30 d. 21:19, www.motorsportpressebild.com
Nors „Formulė-1“ sėkmingai grįžo į Europą, tačiau po skandalo Indianapolyje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, šis sportas gali būti pamirštas visiems laikams.
Paskutines dvi savaites mes girdėjome ir matėme visko: komandas, kaltinančias FIA, „Ferrari“, FIA metančią kaltinimus padangų gamintojui „Michelin“, besipešančias „Bridgestone“ produkciją naudojančias komandas ir galbūt pačias keisčiausias Formulės-1 lenktynes per visą lenktynių istoriją. Tačiau keisčiausia, kad viso šio sporto centre esantys žiūrovai buvo pamiršti ir tapo tik dar viena FIA korta žaidime dėl „Formulės-1“ pinigų, valdymo ir ateities. Bandyti išsiaiškinti šio jau kelis metus besitęsiančio vidinio „Formulės-1“ konflikto užkulisius gal dar per anksti, tačiau pasižiūrėkime kaip JAV GP eiga paveikė šios šalies žiūrovus.
„Formulė-1“ bandė užkariauti JAV rinką daug kartų, o nuo 2000 metų Indianapolio trasoje vyksiančios lenktynės tėra tik dar vienas bandymas įsiskverbti į ekonomiškai labiausiai viliojančią rinką pasaulyje. Jeigu aš žinočiau, kodėl kiekvienas bandymas nuo 1959 metų baigėsi nesėkmingai, būčiau labai turtingas, tačiau pagrindinių to požymių nemato tik „Formulės-1“ komercinių teisių valdytojas Bernie Eclestonas.
Lenktynės Jungtinėse Valstijose yra didelis verslas. Kėbulinių automobilių varžybos NASCAR, kaip ir „IndyCar“ (IRL) bei „Champ Car World Series“ (CART) sulaukia tiek žiūrovų, kad net „Formulė-1“ gali pavydėti. Kiekvieną sezoną Indianapolyje vyksiančios „Indy 500“ ir „Brickyard 400“ lenktynes stebi 300 tūkstančių žiūrovų – „Formulė-1“ retai pasiekia ar viršija 200 tūkstančių. Nuo 2000-ųjų, kai „F-1“ grįžo į JAV, Indianapolio lenktynių lankomumas kiekvienais metais mažėjo: nuo 220 tūkstančių iki mažiau nei pusės to – 100 tūkstančių. Gal tai ir nebūtų keista – daugelis mūsų nesupranta amerikietiškos kultūros, todėl nenuostabu, kad ir amerikiečiai verčiau teikia pirmenybę mums nesuprantamoms ovalo trasose vyksiančioms lenktynėms, kurios dažnam europiečiui „Formulės-1“ gerbėjui kelia šypseną.
Kas kaltas dėl ir taip jau mažo bei toliau mažėjančio „Formulės-1“ populiarumo Amerikoje? Ar ne pati „Formulė-1“? Ar ne B.Eclestonas? Beveik pusė lenktynių gerbėjų Amerikoje sudaro moterys, tačiau B.Eclestonas, paklaustas apie kylančią „Indy“ žvaigždę Danicą Patrick, vienintelę šiose lenktynėse dalyvaujančią moterį, sugebėjo įžeisti ne tik ją, bet ir ne mažiau kaip pusę Amerikos sakydamas, kad „kaip ir visi kiti virtuvės pagalbiniai prietaisai, moterys turi būti aprengtos baltai“. Ir tai buvo pasakyta ne privačioje aplinkoje, o daugybes korespondentų apsuptyje. Tarsi to dar nebūtų gana, pasak vietinio leidinio „Indianapolis Star“, B.Eclestonas paskambinęs Danicai, bandydamas atsiprašyti tą patį pakartojo žodis į žodį... Danica visai Amerikai išpyškino: „Negaliu patikėti, kad jis tai pasakė... tiesiai man į akis. Galbūt jis tikrai taip galvoja.“
Vienas didžiausių Š.Amerikos televizijos tinklų CBS šį pavasarį transliavo ketverias „Formulės-1“ lenktynes, taip bandydamas padidinti susidomėjimą šiomis lenktynėmis JAV. Tačiau „Formulei-1“ atvykus į Ameriką, Indianapolio GP buvo tiesiogiai transliuotas per... šios televizijos kabelinį kanalą „Speed Channel“. Nenoriu pasakyti nieko blogo apie šį nuostabų autosporto kanalą, tačiau jį mato ar gali matyti turbūt koks 1% auditorijos. Kodėl taip atsitiko, nebuvo paaiškinta, bet Indianapolio trasos šeimininkai įtaria, kad Bernie bandė išsireikalauti nežmoniškai didelę pinigų sumą už galimybę lenktynes transliuoti tiesioginiame eteryje per pagrindinį kanalą... Gal tai ir į gerą, nes „Formulės-1“ fiasko pamatė mažiau amerikiečių.
Po viso to B.Eclestonas pareiškė, kad Indianapolio šeimininkai nesugeba tinkamai populiarinti renginio. Prieš 15 metų tuo dar tikėjo daugelis, kurie nesuprato, kodėl „Formulė-1“ pasitraukia iš Fynikso – paskutinio miesto kuriame vyko lenktynės prieš sugrįžimą į Indianapolį, tačiau čia Indianapolis, autosporto Meka kiekvienam amerikiečiui. Tai trasa, kurioje 500 mylių lenktynės vyksta nuo 1911 metų – 20 metų prieš B.Eclestonui švenčiant savo pirmąjį gimtadienį, trasa, kurios šeimininkai iki paskutinės akimirkos buvo pasirengę sumontuoti laikiną posūkį iš padangų, kurios savininkai buvo palikti vieni Bernie‘o Eclestone‘o užkariauti amerikiečių širdis ir pinigines.
Žinoma, yra daug šalių ir trasų, kurios trokšta organizuoti automobilių karaliene tituluojamo sporto lenktynes, tačiau jie turbūt dar nepasigedo savo piniginių ir nebuvo įžeisti antifeministinių pasisakymų, kurie kokiame nors Bahreine skamba gana kasdieniškai šios šalies gyventojams. Turbūt Kinijoje, Turkijoje, Malaizijoje ar netgi ir viename iš Europos etapų įvykus tokiam fiasko negrėstų 140 milijonų dolerių teisiniai ieškiniai, tačiau Bernie Eclestonas savo santykių aiškinimuisi su GPWC grupe pasivadinusiomis komandomis pasirinko JAV – ten kur nuostoliai sportui padaryti didžiausi. 15 milijonų gali būti išieškoti vien bilietų kainų grąžinimui, o dar 125 –padengti paskutinių Amerikos „Formulės-1“ fanų kelionių išlaidoms.
„Formulės-1“ nesėkmėmis Amerikoje negalima kaltinti vien tik B.Eclestono, tačiau būtent jis – „F-1“ valdovu Europoje tituluojamas žmogus yra pagrindinis to kaltininkas. Long Beachas, Las Vegas, Detroitas, Dallasas, Fyniksas, kiekvienas JAV miestas, kuriuose per pastaruosius 30 metų vyko „Formulės-1“ lenktynės jau seniai žino tai, ką Indianapolis prieš puse mėnesio patyrė dar kartą: B.Eclestonas paima viską, ką gali, ir atgal nieko neduoda, palieka vietinius organizatorius išjuoktus ir paniekintus bei pereina prie sekančios savo aukos. Taip buvo nuo tada, kai tikrieji JAV GP namai, Watkins Glenas Niujorko valstijoje, kuriame „Formulės-1“ lenktynės vyko 20 metų nuo 1961 iki 1980 metų, turėjo atsisakyti rengti lenktynes, nes mažutis miestelis nesugebėjo sumokėti FIA milžiniškų mokesčių.
Žinoma, kaltę galima suversti visiems ir bet kam: „Michelin“, „Toyotai“, FIA, FOCA, „Ferrari“, GPWC, Indianapolio trasos šeimininkams. Kas kaltas priklauso tik nuo to, kurioje barikadų pusėje tu sėdi, tačiau niekas, net nepagalvojo apie žiūrovus, kurie save atrado užspęstus tų barikadų apsuptyje. Ir iš barikadų aidint šūviams, tarp jų stovinčių žiūrovų lieka vis mažiau ir mažiau. Amerika neverks dėl „Formulės-1“, nuo šiol kai „Indy“ čempionato nugalėtojas pagal geriausias amerikietiškas tradicijas bus karūnuojamas(-a) „Pasaulio Čempionu“, aš jau nesijuoksiu, nes juokiasi tas, kas juokiasi paskutinis, Bernie!


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 1005
2. mantioras 1001
3. Tadux15 1000
4. Kęstutis Šimkus 991
5. Giriby 983