J. Todtas: pirmą kartą supratome, kad esame pažeidžiami

J. Todtas: pirmą kartą supratome, kad esame pažeidžiami
logo 2020 Balandžio 14 d. 09:11, Pixabay

Pakalbyje su „Auto Motor und Sport“ žurnalistais FIA prezidentas Jeanas Todtas kalbėjo apie situaciją pasaulyje ir „Formulę-1“ – su viltimi permainoms.

  • Ar pandemiją pergyvenate savo namų biure?
  • Dabar yra laiko pagalvoti, peržiūrėti kai kurias vertybes, numatyti ateities prioritetus. Dabar mes pirmą kartą supratome, kiek esame pažeidžiami. Iki šiol mes retai kada kreipėme dėmesį į tai, kas vyksta aplink, apsiribodavome savo „auksiniu narveliu“. Dabar yra unikali galimybė visa tai ištaisyti, svarbu padaryti reikiamas išvadas, priimti teisingus sprendimus, tik tuomet mes galėsime pakeisti ateitį.
  • Ar koronavirusas yra svarbiausia problema, su kuria susidūrėte dirbdamas FIA vadovu?
  • Tai ne tik pati svarbiausia mano problema, tai viso pasaulio problema, kuri leidžia mums suprasti, kiek silpnas yra žmogus. Manau, kad ši krizė atvers mums akis. Mes gyvename pasaulyje, kur milžiniškos pinigų sumos yra dedamos į atominį ginklą. Mes ruošiamės skristi į Menulį. Mes kuriame automobilius be vairuotojų. Ne tiek mažai žinome apie save. Dabar mes susidūrėme su nauju virusu, kuris keliauja po pasaulį ir užkrečia žmones. Tikiuosi, kad po epidemijos pabaigos žmonija turės kitokius prioritetus.
  • Ar „Formulei-1“ tai pat reikės persitvarkyti?
  • „Formulė-1“ yra pasaulio dalis. Bet žmonės čia pamiršo, kad reikia skaičiuoti pinigus. Jei pavyktų susitarti apriboti komandų biudžetus iki 150 mln. dolerių per sezoną, tai būtų dideliu pasiekimu. Bet dabar didžiosios komandos išleidžia po 300 mln. – ir tai be išlaidų jėgainių kūrimui. Tai beprotybė.
  • Koks biudžetų apribojimas jums būtų optimaliausias?
  • Protingą skaičių paminėti galima bus tik tuomet, jei mes užmiršime apie dabartinę „Formulę-1“ ir viską pradėsime nuo švaraus lapo. Tarkime, apribojus biudžetus 50 mln. dolerių suma, viskas kardinaliai pasikeistų. Bet realiai šiuolaikinėje „Formulėje-1“ naujas startas neįmanomas. Mes prarastumėm labai daug komandų, tarp kurių būtų ir „top“ ekipos. Yra du kompromisiniai variantai, kurių mes siekiame. Vienas – 130 mln. su visomis galimomis išimtimis. Antrasis – trijų metų laipsniškas planas, nuo 140 mln. pirmais metais iki 130 mln. antrais ir 120 mln. - trečiaisiais metais. Jis taip pat numato išimtis, tai leistų išsaugoti dabartinę situaciją prie kur kas mažesnių apribojimų. Juk iki krizės apribojimai buvo net 175 mln. dolerių.
  • „Top“ komandų atstovai tvirtina, kad jėgainių gamintojų ribojimus reikėtų vertinti kitaip nei klientų komandų – tam reikia skirtingų komandų biudžetų apribojimų...
  • Aš suprantu šiuos argumentus. Kai kurios komandos kuria, projektuoja, diegia ir gamina produktus, kuriuos perka kiti. Klientams jėgos agregatų kaina apribota 11 mln. dolerių, bet gamintojams tai kainuoja kur kas brangiau. Visa tai mes jau aptarėme su „top“ komandomis. Lemiamas susitikimas numatytas šią savaitę, nes reikia viską nuodugniau išsiaiškinti. Vertėtų palaukti dar kelias savaites, kad būtų gautas geriausias rezultatas.
  • Ar šioje situacijoje įmanoma ką nors planuoti? Jei jūs šią savaitę susitarsite dėl biudžetų ribų, o po kelių mėnesių paaiškės, kad viskas yra kur kas blogiau...
  • Vienintelis scenarijus, kurio mes dabar negalime tiksliai įvertinti – kai kurių komandų praradimas. To negalime atmesti, be tikiuosi, kad mes nepakliūsime į tokią situaciją. Tokiu atveju komercinių teisių valdytojo mes turėsime paklausti, kaip jie įsivaizduoja „Formulę-1“ ateityje? Blogiausias scenarijus – tai, kad šiuolaikinės F-1, kokią mes žinome šiandien, daugiau nebebus.
  • Nedidelės komandos bijo prarasti finansavimą, jei negaus vienodų galimybių perspektyvų ateityje...
  • Aš suprantu šį argumentą, bet netikiu stebuklais. Niekada nebus taip, kad maža komanda galės stabiliai lygiomis kovoti su didele ekipa. Mes neturime savęs apgaudinėti. Kai mes kalbame apie biudžetų ribojimus 120, 130 ar 140 mln. dolerių – tai skaičiai, į kuriuos neįtrauktos išimtys. Didžiosioms komandoms tai galės būti ir 100 proc. nuo biudžeto. Ir kuo daugiau mes siūlome ribojimų, tuo daugiau jos nori išimčių sau. Aš esu prieš tai.
  • Jūs perkėlėte naujo reglamento įsigaliojimą iki 2022 metų. Turint galvoje, kad tam reikės labai rimtai pasiruošti. Ar šis sprendimas buvo sunkus?
  • Mes neturėjome kito pasirinkimo. Sprendimas buvo lengvas. Dabar mes net nežinome, kada prasidės šis sezonas. Visos bazės uždarytos. Visas pasaulis yra ypatingoje padėtyje. Sprendimas dėl naujo reglamento perkėlimo buvo logiškas, tačiau kai kurios komandos pradėjo reikalauti, kad visa tai būtų nukelta į 2023 metus. Bet mes atsisakėme, mūsų pozicija čia yra tvirta.
  • Ar nesibaiminate, kad kaip ir 2009 m., kai kurie gamintojai nuspręs palikti „Formulę-1“, kaip pretekstu pasinaudodami situacija su koronavirusu...
  • Matyt, kad tai gali būti ne pasiteisinimu, o realia priežastimi... Tačiau sprendžiant iš mūsų derybų su komandomis, aš nejaučiu tokių nuotaikų. Mes darome viską norėdami padėti gamintojams. Labai daug kas priklausys nuo mūsų sprendimų 2021 ir 2022 metais.
  • Sirgaliai nori žinoti, kada galima sulaukti sezono pradžios. Ką apie tai manote?
  • Čia yra du momentai. Iš vienos pusės – logistika ir susitarimai su etapų organizatoriais. Iš kitos, mums reikia duoti leidimą pradėti sezoną. Tam mes turime būti įsitikinę, kad mūsų klientai galės tame dalyvauti. Visa tai ir nulems konkrečią datą. Prieš pradedant, mums reikia geriau suprasti šią pandemiją. Ar yra tendencijų jos pagerėjimui? Ar atsidaro vaistai rinkoje? Visa tai gali įvykti labai greitai, tačiau – ir labai vėlai. Ar prisimenate Australijos GP? Manau, mes pasielgėme teisingai, nutardami nuvažiuoti ten. Bet vėliau viskas pradėjo vystytis nepalankia mums kryptimi. Norint vėl sugrįžti prie mūsų gerbiamų sirgalių, reikia priimti atitinkamus sprendimus. Bet aš manau, kad šis sezonas gali tęstis 6 mėnesius, su 2-3 etapais per mėnesį. O tai būtų nuo 15-kos iki 18-kos lenktynių.
  • Ar gali sezonas užtrukti iki kito sausio?
  • FIA neturi dėl to problemų, bet jų gali turėti komercinių teisių valdytojai. Manau, sezonas užsibaigs dar iki Naujųjų metų.
  • Pakalbėkime apie pernykščius „Ferrari“ variklius. Iš vienos pusės, FIA pripažino savo abejones, jog jie ne visada atitiko reglamento reikalavimus. Iš kitos pusės – federacija neturi jokių įrodymų...
  • Kai mes supratome, kad jų motorai gali pažeisti reglamentą ir komandos pranešė mums apie įtarimus, mes žengėme pirmą žingsnį, kad ateityje būtų išvengta bet kokių abejonių. Tai tenkino visus, išskyrus „Ferrari“. Po to aš ne kartą siūliau abejojantiems pateikti oficialų protestą. Protesto niekas nepateikė, todėl aš buvau labai nusivylęs, kai komandos viename iš savo laiškų pareiškė, kad aš jiems nesiūliau pateikti protesto. O buvo viskas atvirkščiai. Po kvalifikacijos Abu Dabyje mes patikrinome bako sudėtį vienoje iš „Ferrari“ mašinų ir suradome skirtumus su komandos mums pateikta informacija. Teisėjai tai interpretavo kaip žmogišką klaidą ir nubaudė komandą. Mes daug ką padarėme, norėdami suprasti, ką „Ferrari“ darė per žiemą. Mūsų žmonės specialiai skrido į Italiją. Paprasčiausiai būtų visą šį reikalą nutraukti, bet taip abejonės išliktų ir aš paprašiau mūsų techninių specialistų kuo nuodugniau išsiaiškinti šį klausimą. „Ferrari“ nesutiko nė su vienu iš mūsų argumentų. Mūsų teisininkų ir technikų nuomone, mes negalėtumėm 100 proc. įrodyti, kad jie darė kažką nelegalaus. Po konsultacijų su „Liberty Media“, mes nusprendėme neteikti pareiškimo FIA apeliaciniam teismui – tai taptų begalinės ir niekam nereikalingos polemikos pretekstu. Štai kodėl mes pradėjome derybas su „Ferrari“. Jie sutiko, tačiau su sąlyga, kad visi šie aptarimai ir nutarimai išliks paslaptyje. Ir mums teko sutikti. Mes neturėjome kito pasirinkimo. Šiame etape dar buvo galima tai nuslėpti nuo visuomenės, bet aš pamaniau, kad žmonėms svarbu pranešti apie atliktą tyrimą ir jo rezultatus. Nebuvo jokios būtinybės apie tai paskelbti penktadienį, likus 12 min. iki bandymų pabaigos, bet sprendimo priėmimas pareikalavo laiko ir aš nenorėjau ilgiau laukti, juolab, kad kitos komandos laukė šio išaiškinimo.
  • Ar „Ferrari“ neturėjo įrodyti, kad jų mašinos trasoje atitiko visas taisykles?
  • Jie tai bandė įrodyti. Mes nepatikėjome jų įrodymais, bet nesugebėjome savo abejonių patvirtinti 100 proc. Šiuo atveju mes veikėme absoliučiai skaidriai.


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 1005
2. mantioras 1001
3. Tadux15 1000
4. Kęstutis Šimkus 991
5. Giriby 983