M. Hughesas: svarbus faktorius, įtakojantis greitį (18)

M. Hughesas: svarbus faktorius, įtakojantis greitį
logo Rugpjūčio 28 d. 14:16, Daimler

„Formulėje-1“ intensyviai vyksta darbas ties naujuoju reglamentu nuo 2021 metų, o kol kas „Mercedes“, „Ferrari“ bei „Red Bull“ pasilieka lyderių pozicijose. Apie vieną iš pagrindinių priežasčių diskutuoja britų ekspertas Markas Hughesas.

Visiems įdomu, kaip įvykiai „Formulėje-1“ klostysis po vasaros pertraukos, ypač turint galvoje tai, jog paskutinėse ketveriose lenktynėse „Red Bull“ gana aktyviai spaudė „Mercedes“, o artėjantys du etapai įvyks Spa ir Monzos trasose, kurios idealiai tinka „Ferrari“ ekipai.

Bet viena lieka nepakitę: greičio skirtumas tarp trijų „top“ komandų ir visų likusiųjų.

Kvalifikacijose pačios greičiausios antrojo ešelono ekipos (keturiais atvejais tai buvo „Haas“, tris kartus – „McLaren“ ir po du kartus – „Renault“ bei „Alfa Romeo“ ir vieną kartą – „Racing Point“) praėjusiose 12-koje lenktynių rodė laikus, blogesnius už „pole“ pozicijas vidutiniškai 1,385 proc., tai yra, jei šis laikas būdavo 1 min. 25 sek. lygio, tai pati geriausia antros grupės komanda ratą nuvažiuodavo maždaug per 1 min. 26,2 sek. O tas, kas kvalifikacijoje pralaimi maždaug sekundę, lenktynių pabaigoje nuo lyderio atsilieka daugiau nei ratu.

„Renault“ komandos vadovo Cyrilo Abiteboulo žodžiais, esmė ne viena tame, kad „top“ komandų mašinos generuoja kur kas didesnė prispaudžiamąją jėgą. Viskas yra kur kas sudėtingiau“.

Jis yra teisus, jog esmė yra ne vien prispaudžiamojoje jėgoje. Čia reikia kelti klausimą ir apie stabilumą ir sugebėjimą valdyti sujaukto oro srautą, kuris yra sukuriamas paskui priekinius ratus ir einantis išilgai šoninių pontonų, nepažeistų posūkių įveikimo proceso. Jei taip atsitinka, smarkiai mažėja difuzoriaus veiklos efektyvumas.

Štai kaip tai praėjusio sezono pabaigoje aiškino „McLaren“ vyr. lenktynių inžinierius Andrea Stella: „Pradedant nuo 2017 metų mašinos tapo platesnės, padangos – taip pat ir tai stipriai apsunkino prispaudžiamosios jėgos išsaugojimo užduotį įveikiant posūkius. Būtent tuo yra aiškinama, kodėl kai kurios mašinos tarsi priklauso aukštesnei kategorijai – todėl kai kurioms komandoms pavyksta kontroliuoti prispaudžiamąją jėgą įveikiant posūkius.

Šiuolaikinėje „Formulėje-1“ aerodinamikos specialistams vis dažniau tenka užsiimti problema, susijusia su sujaukto oro srautu paskui priekinius ratus. Po pakeitimų reglamente (2017 m.) ši zona tapo dar didesnė. Kur kas platesnis dugnas taip pat vaidina savo vaidmenį, todėl galiausiai problema tampa dar labiau kritiška bei sudėtinga“.

Norint tiksliai sumodeliuoti šį reiškinį, ekipos stengiasi išplėsti galimybių ribas, kurias duoda CFD technologijos ir tyrinėjimai vėjo tunelyje. O tai priklauso nuo to, kiek aukštai kvalifikuotų specialistų jūs galite pajungti šiam darbui.

Taip jau išėjo, beje, visai atsitiktinai, kad galiojančio reglamento ypatumai iškėlė šią problemą ir padarė ją viena iš pačių svarbiausių. Būtent ji labiausiai veikia greičio skirtumus tarp „top“ komandų ir visų likusiųjų. Bet kai reglamentas pasikeis, akcentai gali irgi pasikeisti.

FOM ekspertai, dirbantys ties 2021 metų taisyklėmis, labai didelį dėmesį skiria būtent šiai problemai, stengdamiesi apriboti aerodinamikos įtaką. Štai kaip apie tai kalba F-1 sporto direktorius Rossas Brawnas: „Rezultatai mažesniu lygiu priklausys nuo aerodinaminio efektyvumo nei dabar.

Idėja tame, kad jei didelė komanda pritrauks kur kas daugiau resursų nei mažesnė komanda, ji vis tiek turės pranašumą. Bet jei dabar jis yra apie 2 sekundės, tai ateityje šis skirtumas sumažės iki 0,2 sek.

O tai reiškia, kad jei mažesnės ekipos bolidą pilotuos labai talentingas lenktynininkas arba ji turės puikius strategus, tai tokia komanda galės realiai dalyvauti kovoje dėl vietų ant podiumo“.

Komentarai (18)


Telemetrijus
| Rugpjūčio 29 d. 09:04
Klepsidra
| Rugpjūčio 29 d. 08:45

Drastiski sprendimai, kaip siulomi, iskart issaukia kalbas, kad F1 taps Indy.
Sitoje vietoje F1 uzduotis (jei imsim idealu atveji) yra sudetinga - kartu yra mazu biudzetu privatininkai ir milzininkos korporacijos su is esmes unlimited resursais, kartu yra tie, kurie nori viska gamintis patys ir tie, kurie nori pirkti kazkurias dalis ir t.t. t.t. ir visiems norisi tureti konkurencinga cempionata.
Dabartine situacija paprasta (kai jau aprasyta kitu) - didesnis biudzetas = didesni resursai = geresni rezultatai. Idealizuojantys praeiti daznai pamirsta, kad one off rezultatai mazu komandu daznai budavo nulemti patikimumo klausimu ir pan - vien sito nebuvimas paskutiniais metais ateme didele dali taip trokstamo "netiketumo"

Būtent - reikia pamiršti praeitį. F1 reikalingas rimtas perkrovimas, nes susidomėjimas šia serija krenta, ypač jaunimo tarpe. Dabar vyksta žygiavimas į priekį, žiūrint atgal: neduok "diev" Ferarri ar Mclren pasitrauks, F1 dvasia ir pan...
Klepsidra
| Rugpjūčio 29 d. 08:45
Telemetrijus
| Rugpjūčio 28 d. 22:39

Problemą galima spręsti labai sudėtingai, kaip dabar daroma - t.y. kosmetiškai keisti reglamentą tikintis, kad pereinamuosiuose sezonuose top komandoms ne iš karto sukris kortos. Ir taip turėsime 1-2 gan įdomius sezonus.
Arba labai paprastai, bet tuo pačiu drastiškai - labai apriboti reglamentais aerodinaminius elementus, uždraudžiant visokius išraitymus, "žiaunas" ir pan., suvienodinti PU, bei stabdžius ir tegu nugali greičiausias...

Drastiski sprendimai, kaip siulomi, iskart issaukia kalbas, kad F1 taps Indy.
Sitoje vietoje F1 uzduotis (jei imsim idealu atveji) yra sudetinga - kartu yra mazu biudzetu privatininkai ir milzininkos korporacijos su is esmes unlimited resursais, kartu yra tie, kurie nori viska gamintis patys ir tie, kurie nori pirkti kazkurias dalis ir t.t. t.t. ir visiems norisi tureti konkurencinga cempionata.
Dabartine situacija paprasta (kai jau aprasyta kitu) - didesnis biudzetas = didesni resursai = geresni rezultatai. Idealizuojantys praeiti daznai pamirsta, kad one off rezultatai mazu komandu daznai budavo nulemti patikimumo klausimu ir pan - vien sito nebuvimas paskutiniais metais ateme didele dali taip trokstamo "netiketumo"
Black_Death
| Rugpjūčio 29 d. 06:44
Telemetrijus
| Rugpjūčio 28 d. 22:39

Problemą galima spręsti labai sudėtingai, kaip dabar daroma - t.y. kosmetiškai keisti reglamentą tikintis, kad pereinamuosiuose sezonuose top komandoms ne iš karto sukris kortos. Ir taip turėsime 1-2 gan įdomius sezonus.
Arba labai paprastai, bet tuo pačiu drastiškai - labai apriboti reglamentais aerodinaminius elementus, uždraudžiant visokius išraitymus, "žiaunas" ir pan., suvienodinti PU, bei stabdžius ir tegu nugali greičiausias...

O jei nugales ne is turtinguju klano? Vel negeraj, reikes apribojimu
Telemetrijus
| Rugpjūčio 28 d. 22:39
Problemą galima spręsti labai sudėtingai, kaip dabar daroma - t.y. kosmetiškai keisti reglamentą tikintis, kad pereinamuosiuose sezonuose top komandoms ne iš karto sukris kortos. Ir taip turėsime 1-2 gan įdomius sezonus.
Arba labai paprastai, bet tuo pačiu drastiškai - labai apriboti reglamentais aerodinaminius elementus, uždraudžiant visokius išraitymus, "žiaunas" ir pan., suvienodinti PU, bei stabdžius ir tegu nugali greičiausias...
A85
| Rugpjūčio 28 d. 22:13
YZF
| Rugpjūčio 28 d. 20:04

Keli momentai.

1) tu kalbu apie labai mazas zmoniu grupes vs dideles ir monolitines kompanijas. Gi mano komentaras buvo apie didele vs labai didele zmoniu grupe nes abiejose jau vyrauja procesai ir tvarka ir taisykles. Nelabai rasi siuolaikines F1 komandos su nedidele komanda genialiu inzinieriu.

2) Matome kaip Mersai budami patys didziausi nelaimi. Taip kad realybe deja biski kitokia. Vienas konkretus pavyzdys is daugelio: kai 2014m+ eros MB varikliui reikejo suprojektuoti ir sukurti turbinos menteliu forma ir posvyrio kampus, ieskant optimaliausio (geriausio) varianto, Merso varikliu komanda pagamino 22000 skirtingu turbinos sparneliu versiju, visas jas isbande, ir issirinko ta forma kuri duoda geriausia efekta. Dvidesimt du tukstanciai Antanai! Ir cia vienos detales sukurimas. Pavieniai genijai ruko tyliai kamputyje. Jau praejo tie laikai kai garagistos galejo sukurti kazka tokio kas sujaukdavo reikalus lyderiams. Deja.

Na, tai ir sakau, kad ten kur reikia gamybos apimties efektyvumo, tai tam reikia darbo rankų. Tai čia ne apie idėjas kalbam, o apie vieno geriausio sprendimo radimą mokslinio bedimo būdu, kai nežinai kas tiksliai veikia ir prototipuoji n-kartų, kol randi būtent tą geriausią sprendimą.

Sutinku, kad F1 nėra tikslus mokslas, nes visi turėtų prieiti prie to paties sprendimo galų gale. Na, pusiau taip ir vyksta, nes bolidai vis labiau panašūs tampa.

Žodžiu, su išsakytais argumentais sutinku, tik kalbant apie idėjas, tai nėra tas pats, kas mokslininio bedimo būdas, kur tikrai reikia rankų apimties ;)
parte
| Rugpjūčio 28 d. 21:26
Pagal brauna tai bus tik vienas "aerodinamikas", kuris kurs bolida visiems, ir daugiau saibu uz kito daugiau suteikia tau 0.2s pranasuma?
ddt
| Rugpjūčio 28 d. 21:18
A85
| Rugpjūčio 28 d. 19:02

Žiūrint KUR daugiau žmonių. Gamyboj, kai reikia greičiau pagaminti didesnį kiekį detalių, tai taip. Bet dėl pačių idėjų generavimo, tai veikia tik mažos komandos. Skunkworks, tprasme. Maža, dedikuota, motyvuota komanda sugalvos daugiau idėjų, nei 100 vienoj posėdžių salėj susodintų inžinierių. Plius, svarbu ir tai, ar yra komandoje lyderis tvirtinantis sprendimus, o ne mėtomasi ratais-kvadratais, arba dar blogiau, lyderis tvirtinantis blogus sprendimus ir nesiklausantis argumentų. Kas dėl visokių idėjų testavimo, braižymo ir etc., tai taip, kiekybė yra geriau, bet genijai paprastai dirba arba po vieną, arba poroj, nelabai atsimenu tokių, kurie mėgavosi darbu didelėj komandoj, nes taip idėjos tiesiog išskysta.

Kiek yra, tarkim, telefonus gaminančių įmonių, kuriose nėra šimtų ir šimtų salėje susodintų inžinierių? Kur lengviau realizuoti kompleksines idėjas? Didelėje komandoje ar mažoje? :)
Fekkalli
| Rugpjūčio 28 d. 20:22
YZF
| Rugpjūčio 28 d. 19:52

Tai gal geriau grisk i 1950-tuosius? Nes apie praeiti juk Rosas ir mes kalbam. Beabejo. Nu - turbut. Gal. Tipo. #facepalm

Ka tu cia kazkokius pastoviai peripetijas vedzioji. Gi tau aiskiai pasakyta buvo, nebesimazink #saitotriochala
YZF
| Rugpjūčio 28 d. 20:04
A85
| Rugpjūčio 28 d. 19:02

Žiūrint KUR daugiau žmonių. Gamyboj, kai reikia greičiau pagaminti didesnį kiekį detalių, tai taip. Bet dėl pačių idėjų generavimo, tai veikia tik mažos komandos. Skunkworks, tprasme. Maža, dedikuota, motyvuota komanda sugalvos daugiau idėjų, nei 100 vienoj posėdžių salėj susodintų inžinierių. Plius, svarbu ir tai, ar yra komandoje lyderis tvirtinantis sprendimus, o ne mėtomasi ratais-kvadratais, arba dar blogiau, lyderis tvirtinantis blogus sprendimus ir nesiklausantis argumentų. Kas dėl visokių idėjų testavimo, braižymo ir etc., tai taip, kiekybė yra geriau, bet genijai paprastai dirba arba po vieną, arba poroj, nelabai atsimenu tokių, kurie mėgavosi darbu didelėj komandoj, nes taip idėjos tiesiog išskysta.

Keli momentai.

1) tu kalbu apie labai mazas zmoniu grupes vs dideles ir monolitines kompanijas. Gi mano komentaras buvo apie didele vs labai didele zmoniu grupe nes abiejose jau vyrauja procesai ir tvarka ir taisykles. Nelabai rasi siuolaikines F1 komandos su nedidele komanda genialiu inzinieriu.

2) Matome kaip Mersai budami patys didziausi nelaimi. Taip kad realybe deja biski kitokia. Vienas konkretus pavyzdys is daugelio: kai 2014m+ eros MB varikliui reikejo suprojektuoti ir sukurti turbinos menteliu forma ir posvyrio kampus, ieskant optimaliausio (geriausio) varianto, Merso varikliu komanda pagamino 22000 skirtingu turbinos sparneliu versiju, visas jas isbande, ir issirinko ta forma kuri duoda geriausia efekta. Dvidesimt du tukstanciai Antanai! Ir cia vienos detales sukurimas. Pavieniai genijai ruko tyliai kamputyje. Jau praejo tie laikai kai garagistos galejo sukurti kazka tokio kas sujaukdavo reikalus lyderiams. Deja.
YZF
| Rugpjūčio 28 d. 19:52
Fekkalli
| Rugpjūčio 28 d. 15:34

Tai gal grizt prie limonadu eros? Ka tu kalbi, deve deve

Tai gal geriau grisk i 1950-tuosius? Nes apie praeiti juk Rosas ir mes kalbam. Beabejo. Nu - turbut. Gal. Tipo. #facepalm
×

F-1.lt pulsas