M. Sureris apie galingiausią F-1 bolidą: ratai prasisukdavo važiuojant ketvirta pavara (14)

M. Sureris apie galingiausią F-1 bolidą: ratai prasisukdavo važiuojant ketvirta pavara
logo 2020 Balandžio 14 d. 13:44, Motorsport Images

Šiuolaikiniai F-1 bolidai yra neįtikėtinos mašinos. Juos pilotuodami sportininkai gerina trasų rekordus. Galios ir degalų sunaudojimo santykis taip pat vertas dėmesio. Bet kalbant vien tik apie brutalią galią, šių dienų varikliai yra tik šešėlis to, kas buvo naudojama „Formulėje-1“ daugiau nei prieš tris dešimtmečius.

Praeityje inžinieriai turėjo daugiau kūrybinės laisvės, tad jiems pavyko pasiekti įspūdingų rezultatų. Kad suprasti kaip skyrėsi tuometinė technika nuo šiuolaikinės, pakanka prisiminti komandų požiūri į kvalifikacinius važiavimus.

Šiuolaikinis motoras turi atlaikyti septynis etapus. Įvairūs nustatymai gali būti panaudoti važiavimų metu. Tuo tarpu prieš 35 metus, vieno variklio dažniausiai pakakdavo tik vienam greitam ratui. Daugiau jis neatlaikydavo, nes sprogdavo - tiesiogine to žodžio prasme.

Tik mažai dalelei sportininkų pasitaikė proga praeityje išbandyti itin galingus bolidus. Vienas iš jų - Marcas Sureris. Šveicaras prieš 35 metus pilotavo „Brabham BT54“ bolidą su BMW turbo varikliu. Buvęs F-1 pilotas pasidalino prisiminimais apie tuos laikus, kai varikliai atlaikydavo tik vieną greitą ratą kvalifikacijoje.

„F-1 variklis be turbinos tuo metu turėjo 150 AG. Tai buvo lyg paprastas 1,5 l variklis paimtas iš įprasto automobilio. Mažas variklis, mažai galios“, - pasakojo M. Sureris.

„Turbo variklio galia lenktynių metu siekdavo 850 AG. Jo galios kreivė buvo vertikali, tiesiog viskas arba nieko.“

Anot šveicaro, dėl tuomet naudotų variklių sportininkai turėjo keisti savo vairavimo stilių, jei norėjo išlaikyti bolidą trasoje.

„Atvažiuodamas į posūkį atleisdavai stabdžius ir spausdavai akseleratoriaus pedalą, kad sukeltum turbinos slėgį. Tada išvažiuojant iš posūkio staiga atsirasdavo daug galios. Tuomet turėdavai atleisti akseleratoriaus pedalą, nes priešingu atveju rizikuodavai apsisukti trasoje. Atleisdavai akseleratoriaus pedalą, nes galios tiesiog būdavo per daug. Tuo metu vairavimo stilius buvo labai keistas. Žinoma, visi prie to prisitaikė. Bet tuo metu, mano nuomone, sunkiausia buvo pilotuoti bolidą su BMW varikliu.“

Tų laikų bolidus būdavo sunku pilotuoti ne tik lenktynėse, bet ir kvalifikacinių važiavimų metu.

„Jei įveikdamas savo greičiausią ratą suklydai, viskas, kito rato negalėdavai įveikti. Varikliui būdavo galas. Jį išmontuodavo ir išmesdavo. Manau, kad naudojant kvalifikacinius nustatymus, variklio turbinos slėgis buvo šeši barai.“

Tikrąją variklio galią M. Sureris sužinojo tik po kurio laiko pasikalbėjęs su BMW motoro kūrėju Paulu Rosche.

„Po daugelio metų man teko pasikalbėti su Paulu. Pasakiau jam: „Tuo metu variklio galia siekė  1200 AG“. Ir jis tada man atsakė: „Marcai, variklio galia buvo 1400 AG“.“

„Su tokiu varikliu ratai prasisukdavo važiuojant ketvirta pavara. Tik įjungęs penktą ar šeštą pradėdavai normaliai judėti į priekį. Bet tada baigdavosi tiesioji. Tuomet norėjosi ilgesnių tiesiųjų. Tai buvo neįtikėtinas jausmas. Lyg sėdėtum ant raketos, kuri skrenda į mėnulį. Manau, kad turėtų būti panašus jausmas. Tiesiojoje bolidai būdavo velniškai greiti. Ir tik įjungęs penktą pavarą galėdavai spausti akseleratoriaus pedalą iki dugno. Ta patirtis budo neįtikėtina.“


Komentarai (14)
YZF
| 04/16 15:41 Atsakyti
leksas
04/15 02:16

beje, kaip toks palyginti silpnas variklis sugebėdavo užpūsti šitokią žiaurią turbiną, tai neaišku

Viska galima uzpusti, klausimas per kiek laiko. Sako kad dar posukio viduryje jau spausdavo gaza
YZF
| 04/16 15:39 Atsakyti
maxpower
04/14 20:35

Žiūrint kur žiede dar ir kaip prie ko. Drage gal ir ne

Nesvaik gerai. Apie nezymu skirtuma nesnekam.
leksas
| 04/15 02:16 Atsakyti
beje, kaip toks palyginti silpnas variklis sugebėdavo užpūsti šitokią žiaurią turbiną, tai neaišku
leksas
| 04/15 02:07 Atsakyti
kai galia 1400, tai tie nuostoliai mazguose toks antraeilis dalykas, vistiek viskas subyrėdavo po 1 rato.
astralas
| 04/14 20:47 Atsakyti
bmw v8
04/14 20:36

Teisingai, bet dar visi pamiršta paminėti galios dinamiką ir transmisiją. Labai svarbu yra kokiam diapazone max galia ir kaip su tuo susitvarko transmisija. Manau šiais laikais čia lošiama daugiausia 😉

+ nuostoliai mazguose tarp alkuninio veleno ir padangos
bmw v8
| 04/14 20:36 Atsakyti
iXsas
04/14 19:59

Važiuoklė ir stabdžiai turi didelę įtaką max greičiui. Jei posukį įveiki didesniu greičiu, turi gerą išvažiavimą, greičiau ir su didesniu greičiu pradedi bėgėtis. Kuo geresni stabdžiai, tuo vėliau tiesiosios gale stabdai, vadinasi, gazas iki dugno ilgiau laikomas. Turbūt suprantat, kad nuo 300km/h galima sustoti per 4s, o galima ir per 14s. Vadinasis su gerais stbdžiais dar bėgėjiesi, kai tuo tarpu su blogais jau stabdai...

Teisingai, bet dar visi pamiršta paminėti galios dinamiką ir transmisiją. Labai svarbu yra kokiam diapazone max galia ir kaip su tuo susitvarko transmisija. Manau šiais laikais čia lošiama daugiausia 😉
maxpower
| 04/14 20:35 Atsakyti
YZF
04/14 18:55

Taip pat nereikia būti genijumi, kad suprastum jog važiuoklė ir stabdžiai, kalbant apie maksimalius greičius, ne prie ko.

Žiūrint kur žiede dar ir kaip prie ko. Drage gal ir ne
astralas
| 04/14 20:29 Atsakyti
iXsas
04/14 19:59

Važiuoklė ir stabdžiai turi didelę įtaką max greičiui. Jei posukį įveiki didesniu greičiu, turi gerą išvažiavimą, greičiau ir su didesniu greičiu pradedi bėgėtis. Kuo geresni stabdžiai, tuo vėliau tiesiosios gale stabdai, vadinasi, gazas iki dugno ilgiau laikomas. Turbūt suprantat, kad nuo 300km/h galima sustoti per 4s, o galima ir per 14s. Vadinasis su gerais stbdžiais dar bėgėjiesi, kai tuo tarpu su blogais jau stabdai...

matai, nevisiems lemta suprasti fiziką
iXsas
| 04/14 19:59 Atsakyti
Važiuoklė ir stabdžiai turi didelę įtaką max greičiui. Jei posukį įveiki didesniu greičiu, turi gerą išvažiavimą, greičiau ir su didesniu greičiu pradedi bėgėtis. Kuo geresni stabdžiai, tuo vėliau tiesiosios gale stabdai, vadinasi, gazas iki dugno ilgiau laikomas. Turbūt suprantat, kad nuo 300km/h galima sustoti per 4s, o galima ir per 14s. Vadinasis su gerais stbdžiais dar bėgėjiesi, kai tuo tarpu su blogais jau stabdai...
YZF
| 04/14 18:55 Atsakyti
astralas
04/14 18:27

Nereikia būti genijumi, kad suprastum jog skyrėsi padangos, važiuoklė ir stabdžiai.

Taip pat nereikia būti genijumi, kad suprastum jog važiuoklė ir stabdžiai, kalbant apie maksimalius greičius, ne prie ko.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas