Reikia nepamiršti ir "žemės efekto" - ground effect.
Iš manęs nekoks F1 istorikas, nes ją žiūriu viso labo nuo 2002 m., bet žinau, kad kažkuriais metais (apie kokius 1975) kažkuri komanda atsivežė bolidą, kuris šonuose turėjo tokias kaip ir užuolaidas (sunku paaiškinti), kurios važiuojant būdavo labai arti asfalto ir neleisdavo orui "pabėgti" pro dugno šonus, ir dėl to jis visas turėjo išeiti pro automobilio galą. Kad taip nutiktų, oras turėdavo judėti itin greitai, o kai kyla dujų greitis, krenta slėgis. Reziumė turim aukštą slėgį virš mašinos, žemą slėgį po ja, ir mašina labai efektyviai yra spaudžiama žemyn. Žinoma, tai galioja ir šiandien, bet 'užuolaidos' yra uždraustos, taigi efektyvumas yra toooooli gražu nebe toks. Žemės efektas yra viena priežasčių, kodėl F1 bolidai reguliuojami, kad būtų kuo arčiau žemės (tai sukelia prispaudžiamąją jėga NESUKELIANT papildomo pasipriešinimo, kitaip nei sparnai).
Dar kita komanda (dovanokit, nepamenu kas, o dabar landžioti po ineto platybes nėra laiko), mašinos gale pritaisė ventiliatorių, kuris buvo prijungtas prie alkūninio veleno, ir traukdavo orą iš po dugno. Kiek pamenu, skaičiau kad tas automobilis sugebėdavo pajudėti iš vietos pirma pavara iš maksimalių apsisukimų visiškai neprasukdamas ratų. Pliusas tas, kas kuo greičiau sukasi motoras, tuo daugiau prisp. jėgos.
Žinoma, visa tai jau seniai uždrausta. Per kažkurią TV programą girdėjau kalbant, kad jei žemės efekto automobiliai būtų sugrąžinti, tai pilotams tiesiogine to žodžio prasme reikėtų G-kostiumų (G-suit, tokie kuriuos dėvi naikintuvų pilotai, kad neprarastų samonės prie +9G perkrovų).
Ačiū už dėmesį, jei kas žinot ką nors konkretesnio, prašom mane pataisyti.