A. Volungevičius: “Formulė-1” pergyvena ne pačius geriausius laikus

A. Volungevičius: “Formulė-1” pergyvena ne pačius geriausius laikus
logo 2020 Gruodžio 09 d. 19:08, F-1.LT

Ilgametis „Formulės-1“ komentatorius, vienas geresnių šio sporto specialistų Lietuvoje Arūnas Volungevičius atsako į „F-1.lt“ klausimus.

- Ką galima pasakyti apie „Daimler“ koncerno komandos dominavimą per hibridinių jėgainių erą?

-Manau, kad kiekvienas fanas šiuo klausimu turi savo nuomonę, bet pamatiniai dalykai yra ko gero neginčytini. Labai glaudžiai susiję klausime paminėti “Daimler” ir hibridinių jėgainių era. Ankstyva ir labai dosni investicija į labai komplikuotą (kaip vėliau paaiškėjo) jėgos agregato projektavimą ir vystymą paklojo, vulgariai tariant, labai tvirtą pamatą šios komandos dominavimui.

Vienintelis sezonas (2019 m.), kai Mercedes pavydžiai žvalgėsi į “Ferrari” pranašumą tiesiosiose, pasirodė italams panaudojus ne visai legalius procesus/sistemas savo jėgos agregato pranašumui pasiekti. FIA pasiekė slaptą susitarimą su prasižengusiais ir “Mercedes” persvara buvo atstatyta. Be abejo, šios komandos sėkmė negali būti siejama vien su pirmenybe variklio galios lenktynėse (nors tai yra niekada nesustojantis procesas), bet ta pradinė labai didelė persvara leido gerokai didesnius resursus nukreipti kitų komandos pajėgumo dedamųjų tobulinimui. Jų bolidas, vadyba, procesai, techninės naujovės sudaro sunkiai įveikiamą ansamblį net stipriausiems konkurentams. Dar vienas koziris, kuris sutapo šioje komandoje su hibridinių jėgainių era – Lewisas Hamiltonas – tikrai visapusiškas šio laikmečio lenktynininkas, turintis visus ingredientus ilgalaikei sėkmei, tiesiog nepaliko jokių šansų sėkmei išslyti per menkus atsitiktinumų plyšius. Na, o jaunų talentų kalvėje jau paruoštas naujas „karštas“ ginklas – George’as  Russellas. Klausimas, kaip jį efektyviai panaudoti, neužgaunant komandos piloto lyderio interesų, tema, kurią bus tikrai įdomu sekti.

-Mažai kas abejoja, kad antri Konstruktorių įskaitoje bus „Red Bull“. Bet kokią ateitį šiai ekipai galima prognozuoti, kai paaiškėjo, jog „Honda“ po metų pasitrauks iš F-1 kaip jėgos agregatų tiekėjas?

-“Red Bull” turi ne vieną dilemą. Jėgos agregatų tiekimas palankiausiomis sąlygomis yra tik viena iš jų. Ilgainiui variklių (taip leisiu sau pavadinti tas komplikuotas hibridines sistemas) rodikliai panašėja, kadangi visi artėja prie neišvengiamų vystymosi „lubų“, kai dedami resursai į vystymą duoda vis mažesnę grąžą, artėjančią horizonto taške prie nulio. Todėl kokį tolimesnį variklio tiekimo kelią “Red Bull” pasirinktų, jis nepadarys lemiamos įtakos jų artimiausio periodo konkurencingumui. O jei variklių specifikacijos nebus „įšaldytos“ nuo 2022 metų, savarankiškas eks “Honda” agregatų (būtent toks variklių plano scenarijus komandai indikuojamas kaip prioritetinis – perimti Honda variklius su jų intelektualios nuosavybės teisėmis) tobulinimas gali pasirodyti labai, galbūt net pragaištingai, brangus. Kita dilema – Maxas Verstappenas – kiek laiko jis pasiryžęs taikytis su pralaimėjimais prieš neįkandamai greitus konkurentus? Trečia, kodėl komandoje „užrūgo“ nerezultatyvus Alexas Albonas? Ar tik ne kyšo už tokio vengimo priimti sprendimus šio piloto atžvilgiu Tailando kilmės finansai. Ar trypčiojimas vietoje gali būti būdingas komandai, kurios tikslas nugalėti, gal net per daug retorinių klausimų vienu adresu, ir tai dar toli gražu ne pabaiga. Tik aklas žiūrovas nepastebėjo, kad “Red Bull” bolidas sezono pradžioje visada yra kaprizingas ir reikalauja tobulinimo vien tam, kad jame suprojektuoti sumanymai pradėtų veikti. Sezono pabaigoje šis bolidas tampa labai konkurencingu. Ar tokius resursus naudojantis organizmas negali pašalinti šio trūkumo? Sunku nesižavėti Adrian’o Newey talentu, daug komandoje ir kitų pirmo ryškumo žvaigždžių, bet jau seniai ji neprimena gerai sutepto mechanizmo, greičiau organizmą, kurį graužia ne viena, o kelios gerai pasislėpusios metastazės.

-Kaip vertini „McLaren“ ir „Racing Point“ pažangą šiais metais?

-Akivaizdu, kad “McLaren” yra teisingame kelyje. Komanda galų gale pertvarkė savo struktūrą, pasitelkdama jaunus talentus daugelyje savo departamentų ir ji pradeda veikti labai efektyviai, Andreas Seidl perviliotas iš Porsche sportinio padalinio tapo trūkstama ašine figūra komandos virsmui. Žinoma, kad finansinis stabilumas jai pridėtų dar daugiau vystymosi greičio ir gal dar svarbiau, pokyčių tvarumo. Pilotų bare reikalai atrodo taip, kaip galima įsivaizduoti pavyzdinę F1 komandą. Jaunas kylantis talentas, kuriam reikia dar daug ko išmokti ir formuoti vertybių sistemą (Lando Norrisas) plius labai ambicingas, patyręs, bet aukštos klasės profesionalas, išsiskiriantis individualiomis savybėmis (tinka tiek nueinančiam Carlos’ui Sainzui, tiek ateinančiam Danieliui Riccardo). Kol kas sunku pasakyti, kokį efektą duos perėjimas prie “Mercedes” jėgaines nuo kitų metų, bet mažai kas abejoja, kad tai bus dar vienas žingsnis pirmyn (ar čia istorijos ratas vėl užsidaro, juk paskutinis sėkmingas “McLaren” periodas mena būtent šį variklių tiekėją?).

“Racing Point” komanda dabar yra didelio virsmo procese, todėl numatyti jos ateitį ar sprendimų pagrįstumą labai sunku. Žinoma, ėjimas „arkliu“ tapo metų triuku renkantis techninio vystymo kelią. Toks tiesmukas kopijavimas, kokį komanda pademonstravo šių metų savo bolidu iki šiol nusistovėjusioje aplinkoje, pasirodė išsišokančiai įžūlus. Bet jis davė laukiamą rezultatą – milžinišką šuolį bolido galimybėms. Labai dažnai šiais metais RP buvo faktiškai antras bolidas pagal greitį (po “Mercedes”). Tik daugybė komandos ir vieno piloto (spėkit kieno labai talentingo sūnaus?) klaidų lėmė, kad net šlubuojantis viena koja “Red Bull” nesunkiai užsitikrino 2-ą vietą Konstruktorių Taurės įskaitoje. Šiuo žingsniu būsimoji “Aston Martin komanda stipriai sutrumpino savo kelią aukštyn ir labai sutaupė naudojant savo projektavimo resursus. Strollas vyresnysis pasirūpino, kad finansinė ir kadrų situacija nuolat gerėtų (prie to labai efektyviai prisidės labai tikėtina 3-čia vieta Konstruktorių Taurės įskaitoje), taip pat didinama finansinė ir techninė simbiozė su “Daimler”. Ateitis atrodytų labai šviesi, jei ne pilotų pasirinkimas (dėl to tikrai prieštaraus daugelis Vettelio fanų). Kas „veža“ liūto dalį komandos rezultatų šiais metais? Tūlas Sergio Perezas, turėjęs kontraktą su komanda dar 2-iems metams ir padėjęs ją išsaugoti inicijuodami bankrotą. Meksikietis neturi darbo komandoje kitam sezonui, jo vietą užims Sebastianas Vettelis, kurio 4-is pasaulio čempiono titulus nugramzdino užmarštin, jo vardu pradėtos vadinti vairavimo klaidos. Žinoma, tai marketinginis sprendimas ir jo autorius tikrai padarė pelno/nuostolių analizę. Pagyvensim, pamatysim.

-Kada galėtų atsigauti legendinė „Ferrari“?

-“Ferrari” atrodo pasimetusi, ir tai, ko gero, net blogiau, negu tai, kad „apkarpytas“ po praeitų metų „žygdarbių“ jėgos agregatas yra silpnas ir bolidas taip pat yra nekonkurentabilus. Ši komanda jau seniai neturėjo geriausio bolido ir tai jai labai netrukdė bandyti kovoti dėl čempiono titulų. O pasimetimas ir krypties jausmo praradimas gali daryti žymiai reikšmingesnę žalą ir ją daro. Todėl apie atsigavimo terminus šiandien kalbėti būtų absurdiška. Matau du tikrai stiprius ingredientus: pilotai (Charlesas Leclercas net šiais talentų užderėjimo laikais labai pozityviai išsiskiria fone, o ateinantis Carlos Sainz rodo labai stabilius rezultatus, nėra ką prikišti) ir raudona spalva, leidžianti nesunkiai išskirti bolidus, kai šie bando skęsti vidutiniokų kamšatyje.

-Kadangi labai seniai stebi lenktynes, gal turi savo nuomonę apie būsimąjį „Formulės-1“ prezidentą ir vykdomąjį direktorių Stefano Domenicali?

-Lenktynes stebiu seniai, bet detaliau neteko domėtis būtent šiuo asmeniu ir jo nuveiktais darbais. Vadovauti “Ferrari” komandai po Jeano Todto pasitraukimo turėjo būti nelengva, kaip nešioti svetimus per didelius batus. Iš inercijos rezultatai dar „važiavo“, bet kiekviena era turi savo pradžią ir pabaigą, Stefano naujos eros nesukūrė. Galbūt tai buvo ne ta vieta, ne tas laikas. Pažiūrėsim, kaip seksis dar viename amplua. F1 pergyvena labai sunkius laikus, ir tai tikrai neapsiriboja COVID-19 pandemijos kirčiais. Pasaulis greitai keičiasi, automobilių pramonė dabar tikriausiai didžiausiame virsme savo šimtametėje istorijoje. Riebias F-1 sąskaitas moka žiūrovas, jis keičiasi skaitmeniniame pasaulyje dar greičiau. Reikia tikrai neeilinių savybių vadovo, visų pirma – vizionieriaus. Nepažįstu S. Domenicali, bet tokių savybių jo ankstesnėse inkarnacijose fontanais trykštančių nemačiau. Ačiū visiems už dėmesį.





Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 816
2. Giriby 812
3. mantioras 805
4. Gudas 796
5. Kęstutis Šimkus 794