Praėjusių metų pabaigoje keturi variklių gamintojai „Formulei-1“ gavo pirmuosius ekologiškai švarių degalų pavyzdžius. Interviu „Auto Motor und Sport“ FIA technikos direktorius Gilles‘as Simonas papasakojo, kokių žingsnių imsis „Formulė-1“, kad iki 2025 metų pereiti prie ekologiškai švarių degalų.
- Kam FIA kūrė bandomuosius ekologiškai švarių degalų pavyzdžius?
- Mes sukūrėme prototipą, kadangi norėjome pažiūrėti, kokios pačios moderniausios technologijos šiuo metu egzistuoja. Teoriškai suprasti šį klausimą yra viena, visai kas kita, kai prieinama iki praktikos ir jūs darote užsakymą 1000 litrų degalų, tai netikėtai gaunate atsakymą, kad tai bus pagaminta po 2 metų. Mūsų sukurtas prototipas, žinoma, nėra idealus, bet atitinka „Formulės-1“ variklių fizikinius reikalavimus. Variklis su jais dirba. Mūsų pirmaeilis uždavinys – sukurti normalius degalus kiek galima anksčiau ir už prieinamą kainą.
- Egzistuoja kelios ekologiškai švarių degalų rūšys. Kokį variantą pasirinko FIA?
- Taip, yra kelios tokių degalų rūšys. Pirmasis variantas – mažai vandenilio turintys sintetiniai degalai E-Fuel, kurie kuriami laboratorijose iš vandenilio ir anglies dvidegenio dujų. Gaila, bet šiuo metu jų negalima pagaminti dideliais kiekiais. Be to, šie degalai kol kas netinka naudoti automobilių sporte, tai susiję su žemu oktaniniu skaičiumi. Juos sunku privesti prie A-95 lygio, jau nekalbant apie tai, kad sporte pageidaujamas oktanas – 102 ar net 104. Dar yra sintetiniai dyzeliniai degalai – vadinamieji HVO, kurie yra gaminami iš hidrogenizuoto augalinio aliejaus. Šie degalai bus pagrindiniai mūsų sunkvežimių lenktynių serijose. Iš dalies tokie degalai jau naudojami dabar, bet tikslas – ateityje pereiti prie 100 proc. HVO. Tokios bendrovės kaip „Neste“ ir „Total“ jau gamina tokius degalus, bet jie koncentruojasi tik ties dyzeliniu kuru. Tokiame gamybos procese kaip šalutinis produktas gali būti išgaunamas benzinas, bet tai užtruktų labai daug laiko, kurio mes neturime. Dėl to mes kuriame savo produktą, kuris susideda iš trijų elementų. Pagrindas yra biologinės atliekos. Mes prie jų pridedame 20 proc. etanolio, tai pat išgaunamo iš žemės ūkio produktų. Benzino kokybei pagerinti mes naudojame toluolą, kuris irgi gaminamas iš atliekų. Tai naujas ir neseniai užpatentuotas procesas, kurį mes tobuliname, norėdami gauti benziną „Formulei-1“. Mums padėjo startuolis, kuris dirba su sudėtingomis molekulių struktūromis. Mūsų benzinas turi oktaninį skaičių, artimą tam, kurį mes dabar naudojame F- 1 – nuo 102 iki 104.
- Kiek bandomųjų degalų gaus kiekvienas jėgos agregatų gamintojas?
- Kiekvienas gaus po 200 litrų.
- Kokia dabar yra pagrindinė gamintojų užduotis?
- Mūsų susitarimas su gamintojais yra toks: mes nustatome fizikinius degalų parametrus, kad su jais galėtų dirbti šiuolaikiniai lenktyniniai varikliai. Po to gamintojai visa tai išbando stenduose. Tokiu būdu mes geriau sužinosime skirtumą tarp mūsų degalų ir benzino, kuris yra naudojamas šiuo metu. Kalbama apie degimo greitį, atsparumą detonacijai, efektyvumą, sąnaudas. Žinoma, mes nesitikime, kad mūsų degalų pirminės charakteristikos bus tokios pat kaip ir dabartinių degalų, kurie buvo kuriami metų metais ir buvo gerinami vos ne kas trys mėnesiai. Mes surinksime visų keturių gamintojų ataskaitas, išanalizuosime ir padarysime išvadas, ką daryti toliau. Visi darbai turi vykti pagal griežtą grafiką.
Apie Kiniją tu be reikalo taip skaudžiai droži, galima pagalvot, kad pas juos gavai seriją covid PGR testų iš išangės ir turi visiškai dėsningų nuoskaudų :) Nes jau ne pirmi metai didmiesčiuose didžioji dalis mopedų yra elektriniai, ženkli dalis viešojo transporto bent jau didmiesčiuose - irgi elektra. Tie patys paspirtukai pas mus važiuoja ne iš kur kitur o Kinijos. Apie išplėtotą Maglev'ų tinklą aš apskritai tyliu, Europai iki Kinijos (kreiseriniu) 350 km/h (nors gali važiuot >600 km/h) elektros traukinių tinklą tik pasvajot.
Tuo tarpu civilizuotoje Lietuvoje Ignitis tręšia 35ct/kwh savo stotelėse, o Audi fast chargeriai ir visus 70ct. Tai bent piguva toj Europoj, tai bent perspektyva. Teslistai Lietuvoj tiesiog sukandę dantis laukia superchargerio Kaune. Bus eilės iš visos Lietuvos papigiai (jei vis dar bus taikomas "už dyką" principas) "užsipilt elektros".
Maglev'ų tinklas su švarinimu nelabai susijęs, nes tokio transporto idėja visų pirma yra greita, patogi, efektyvi transporto priemonė.
Paimk, kad ir trūlikus, kurie jau važinėja nuo ~1900 metų. Sutiksi, kad apie co2 mažinimą turbūt tais laikais nebuvo labai daug kalbų. O kodėl jie važinėja elektra? Visada elektra buvo ir turbūt bus, kaip viena efektyviausių ir patogiausių energijų, tik jeigu traukiniams ir trūlikams gali nutiesti linijas, kurios tieks pastovią energiją, tai automobiliams, kurie važiuoja atsitiktiniais maršrutais tokių linijų nenutiesi. Tobulėjant ir pingant baterijoms, atsirado ir daugiau elektrinių transporto priemonių, kurios galėjo važiuoti nepririšant prie tinklo.
Jeigu grįžtant į istoriją, tai vidaus degimo ir elektros varikliai buvo pradėti naudoti labai panašiu laiku, tad elektrifikavimas su švarinimu susijęs tik tiek, kiek mes sugebėsim išgauti švarią elektrą.
Apie Kiniją tu be reikalo taip skaudžiai droži, galima pagalvot, kad pas juos gavai seriją covid PGR testų iš išangės ir turi visiškai dėsningų nuoskaudų :) Nes jau ne pirmi metai didmiesčiuose didžioji dalis mopedų yra elektriniai, ženkli dalis viešojo transporto bent jau didmiesčiuose - irgi elektra. Tie patys paspirtukai pas mus važiuoja ne iš kur kitur o Kinijos. Apie išplėtotą Maglev'ų tinklą aš apskritai tyliu, Europai iki Kinijos (kreiseriniu) 350 km/h (nors gali važiuot >600 km/h) elektros traukinių tinklą tik pasvajot.
Tuo tarpu civilizuotoje Lietuvoje Ignitis tręšia 35ct/kwh savo stotelėse, o Audi fast chargeriai ir visus 70ct. Tai bent piguva toj Europoj, tai bent perspektyva. Teslistai Lietuvoj tiesiog sukandę dantis laukia superchargerio Kaune. Bus eilės iš visos Lietuvos papigiai (jei vis dar bus taikomas "už dyką" principas) "užsipilt elektros".
O sintetika šiai dienai yra energijos švaistymas, nes tokio kuro gavybai naudojama ta pati elektra ir t.t. Pvz. iš atminties, vandenilio gavybos kaštai išauga ~2 ir daugiau karto lyginant su elektra. Apie tai būtent ir kalbu. F-1 nenori elektrifikuotis, todėl turi eiti žiauriai neefektyviu keliu. Faktas, kad tokios technologijos orientuotos į turtingųjų rinką, vien tik todėl, kad kažkas patirtų malonumą už bet kokią kainą.
:D jaunas aš irgi buvau toks durnas, tikėjau tokiomis gražiomis pasakomis apie gražesnį rytojų.
Nagi pagalvokim kas būtų, jeigu staiga Kinija pereina ant brangesnės elektros. Hmmm, turbūt pasaulio gamintojams nebeapsimokėtų Kinijoje laikyti visą gamybą, skirtą ne jų rinkai ir pradėtų atsitraukinėti į kitas šalis. Kinija, po truputi praranda ekonominę galią ir patirdama krachą dar nusineša paskui save visus kitus.
Kinijos komunistinis rėžimas tik apie tai ir svajoja, kaip dešimtmečiais statomą įmperiją sugriauti su kažkokiomis ekologinėmis nesąmonėmis :D Taip, ateis laikas ir jie rinksis įvairius kitus energijos šaltinius, bet tikrai ne dėl pasaulio švarinimo, o tik dėl to, jog tai bus pigiau. Jeigu bus pigiau anglis - kūrens anglį ir vargo nematys.
Apie vėją ir saulę aplamai reikia mažiau svaigti, nes pramonei reikia stabilios energijos, o ne nuo oro sąlygų priklausomos.
Tuo tarpu civilizuotoje Lietuvoje Ignitis tręšia 35ct/kwh savo stotelėse, o Audi fast chargeriai ir visus 70ct. Tai bent piguva toj Europoj, tai bent perspektyva. Teslistai Lietuvoj tiesiog sukandę dantis laukia superchargerio Kaune. Bus eilės iš visos Lietuvos papigiai (jei vis dar bus taikomas "už dyką" principas) "užsipilt elektros".
niekas nesakė, kad "ims rytoj ir padarys" (sutaupant laiko durniems ginčams - visi suvokiam, kad 'rytoj' yra tarkim netolima ateitis šitam kontekste, OK), tiesiog išlindo propiesorius kart su savo kaštų ir naudos analizėm, kurių taip ir nepateikė, o bendrai gal ten buvo faktų iš š1knos analizėm? Reikėtų paskrolint ir patikrint. Tada pažvengiau iš jo bukumo ir senatviško užsispyrimo, nes ne pirmas ir ne penkioliktas kartas, po tokiom temom tie komentarai visada iš vieno molio drėbti. Prie diskusijos prisijungė kitų fosilijų, o galiausiai TomTomas iš lempos sugalvojo oponentam priskirt kažkokius argumentus kad jau poryt kvėpuosim grynu oru visi, tada prisipažino, kad pats mato progresą, tai galiausiai kaip automobilis su lievu GPS diskusijoje apsuko bereikšmį ratą ir niekur nenuvažiavo :D Nu tiesiog šaunuolis. Kaip sakoma, kai neturi šuo ką veikt, tai laižo kiaušinius. Tai skanaus.
O dėl tų sunkvežimių, kuriuos tau taip sunku suvokt, tai va, komentaras po šita tema keliolika žinučių žemiau: "O kiek degalų sudegina furos, laivai ir lėktuvai vežiodami visa karavaną po pasaulį ?" ir tokių būna visada keli po šitom temom. ir runkeliam čia yra logična, nes nu arba viskas yra žalia, arba nieko. Apie tą ir kalbėjau.
Svarstant švarinimo įstatymus buvo aiškiai išreikšta pozicija, jog "Future changes in
the carbon reduction goals should be based on the economic costs and benefits of any
new targets"
Aiškinu nupušusiems pasaulio žalinimo fanatikams ką tai reiškia: apsimokės anglis labiau nei saulė - deginsim anglį.
Ir tai labai gerai atsispinti pasaulinėse elektros kainose. Kol vieni žalinasi, bei keldami kainas išstumia pramonę iš savo šalies, tol kiti perima visą jų pramonę uostydami dūmus, bei nepaisydami visų žalinimo programų didina emisijos kiekius.
niekas nesakė, kad "ims rytoj ir padarys" (sutaupant laiko durniems ginčams - visi suvokiam, kad 'rytoj' yra tarkim netolima ateitis šitam kontekste, OK), tiesiog išlindo propiesorius kart su savo kaštų ir naudos analizėm, kurių taip ir nepateikė, o bendrai gal ten buvo faktų iš š1knos analizėm? Reikėtų paskrolint ir patikrint. Tada pažvengiau iš jo bukumo ir senatviško užsispyrimo, nes ne pirmas ir ne penkioliktas kartas, po tokiom temom tie komentarai visada iš vieno molio drėbti. Prie diskusijos prisijungė kitų fosilijų, o galiausiai TomTomas iš lempos sugalvojo oponentam priskirt kažkokius argumentus kad jau poryt kvėpuosim grynu oru visi, tada prisipažino, kad pats mato progresą, tai galiausiai kaip automobilis su lievu GPS diskusijoje apsuko bereikšmį ratą ir niekur nenuvažiavo :D Nu tiesiog šaunuolis. Kaip sakoma, kai neturi šuo ką veikt, tai laižo kiaušinius. Tai skanaus.
O dėl tų sunkvežimių, kuriuos tau taip sunku suvokt, tai va, komentaras po šita tema keliolika žinučių žemiau: "O kiek degalų sudegina furos, laivai ir lėktuvai vežiodami visa karavaną po pasaulį ?" ir tokių būna visada keli po šitom temom. ir runkeliam čia yra logična, nes nu arba viskas yra žalia, arba nieko. Apie tą ir kalbėjau.
O tu ziurau labai arogantiskas. Bet nelabai kas is to gaunasi, nes vel eilini karta sumetei komentara "as va dabar kai pasakysiu tai bus" ir vel prisvaigai apie kazkokius sunkvezimius ir dar kazka. Nu baik...
Niekas is musu tu kaitriniu lempuciu nenaudoja ir nesiilgi. Senai visur ledai arba bent jau energija taupancios. O kaip tas tavo mama namuose, patikrink, nes ten ir tebegyveni?
Tave vel prie argumentu (kuriu tu neturi sugebejimo naudot) grazinsiu. Imete Life grafika, kur rodo, kad Kinija vietoje 75% anglies 2015m, po 20metu naudos tik 45%. Bet ar matai (Life, tu irgi) kad nuo 2000m iki 2015m Kinijos anglies naudojimas isaugo 400% (!!!!)? Ekologai jus ekologai...lenteles ismokit pradziai interpretuot.
Kart imete kita lentele - musu salys taip, biskeli sumazino anglies naudojima, o like pasaulis nuo 2000 kai sove tai sove 3x daugiau. Ir svaikime toliau kaip viskas "zaleja"...
Niekas is musu negina anglies naudojimo ar to, kad ateitis turi but labiau ekologiska nes nereikia sikti ten kur valgai, bet vyruciai, nesvaikit kad va jau kad ims rytoj ir padarys ir jau bus tai bus. Arba dar blogiau - kad jau dabar va vyksta toks zalejiimas ir ekologija. Taip, judama link to, bet tai dar yra tik pradziu pradzia. Va kai sita suprasit, tada pradesim susikalbet, nes dabar jus nesuprantat apie ka mes.
O dėl tų sunkvežimių, kuriuos tau taip sunku suvokt, tai va, komentaras po šita tema keliolika žinučių žemiau: "O kiek degalų sudegina furos, laivai ir lėktuvai vežiodami visa karavaną po pasaulį ?" ir tokių būna visada keli po šitom temom. ir runkeliam čia yra logična, nes nu arba viskas yra žalia, arba nieko. Apie tą ir kalbėjau.
Ta sintetika jau seniai egzistuoja, bet didžiausia tokių technologijų problema yra kaina. Čia kaip ir dauguma technologijų, komercijoje pradedamos naudoti po 20-50 metų nuo jų atradimo.
Vat aš iš tos pusės ir kalbu, kad dabartinė tokių technologijų kaina vis dar neatitinka realijų, bet dėl pasaulinių tendencjų F-1 įspausta į kampą nori/nenori privalo su jomis dirbti. Alternatyva nueiti pigesniu keliu pilnai elektrifikuojantis, kas būtų vinis į F-1 karstą. Bet sprendžiant iš brendų kurie ateina į F-1, pilnos elektrifikacijos idėja yra seniai uždarytas klausimas.
reikes, peres ant sintetinio kuro. visgi tai premium klases sportiniai auto, per daug kaina nekirs nei gamintojui nei vartotojui, juolab jei sintetinis kuras bus ateityje lengviau ir pigiau pagaminamas, tai neturetu sukelti katastrofos :)
O man labai patinka sintetinių "eko" degalų idėja sporte. Sure, bus daug brangiau, bet su F1 kaštais kažin, ar tai pasijaus. Ir galbūt nėra tai nei kiek ekonomiškiau, nei dabar naudojamas benzinas. Bet užtai atsikabins visi greenpeace & co nuo F1, dėl ko nebereiks apsimetinėt super ekologiškais su V6 hybrid varikliais ir galėsim grįžt prie rėkiančių V8 ar net V10.
Bet aišku, galbūt tai tik kvailos svajos
Vat aš iš tos pusės ir kalbu, kad dabartinė tokių technologijų kaina vis dar neatitinka realijų, bet dėl pasaulinių tendencjų F-1 įspausta į kampą nori/nenori privalo su jomis dirbti. Alternatyva nueiti pigesniu keliu pilnai elektrifikuojantis, kas būtų vinis į F-1 karstą. Bet sprendžiant iš brendų kurie ateina į F-1, pilnos elektrifikacijos idėja yra seniai uždarytas klausimas.
O tu ziurau labai arogantiskas. Bet nelabai kas is to gaunasi, nes vel eilini karta sumetei komentara "as va dabar kai pasakysiu tai bus" ir vel prisvaigai apie kazkokius sunkvezimius ir dar kazka. Nu baik...
Niekas is musu tu kaitriniu lempuciu nenaudoja ir nesiilgi. Senai visur ledai arba bent jau energija taupancios. O kaip tas tavo mama namuose, patikrink, nes ten ir tebegyveni?
Tave vel prie argumentu (kuriu tu neturi sugebejimo naudot) grazinsiu. Imete Life grafika, kur rodo, kad Kinija vietoje 75% anglies 2015m, po 20metu naudos tik 45%. Bet ar matai (Life, tu irgi) kad nuo 2000m iki 2015m Kinijos anglies naudojimas isaugo 400% (!!!!)? Ekologai jus ekologai...lenteles ismokit pradziai interpretuot.
Kart imete kita lentele - musu salys taip, biskeli sumazino anglies naudojima, o like pasaulis nuo 2000 kai sove tai sove 3x daugiau. Ir svaikime toliau kaip viskas "zaleja"...
Niekas is musu negina anglies naudojimo ar to, kad ateitis turi but labiau ekologiska nes nereikia sikti ten kur valgai, bet vyruciai, nesvaikit kad va jau kad ims rytoj ir padarys ir jau bus tai bus. Arba dar blogiau - kad jau dabar va vyksta toks zalejiimas ir ekologija. Taip, judama link to, bet tai dar yra tik pradziu pradzia. Va kai sita suprasit, tada pradesim susikalbet, nes dabar jus nesuprantat apie ka mes.
O man labai patinka sintetinių "eko" degalų idėja sporte. Sure, bus daug brangiau, bet su F1 kaštais kažin, ar tai pasijaus. Ir galbūt nėra tai nei kiek ekonomiškiau, nei dabar naudojamas benzinas. Bet užtai atsikabins visi greenpeace & co nuo F1, dėl ko nebereiks apsimetinėt super ekologiškais su V6 hybrid varikliais ir galėsim grįžt prie rėkiančių V8 ar net V10.
Bet aišku, galbūt tai tik kvailos svajos