Geros strategijos ypatumai „Formulėje-1“

Geros strategijos ypatumai „Formulėje-1“
logo 2020 Sausio 14 d. 11:27, Unsplash

Strategija ir taktika „Formulėje-1“ – sritis gana paslaptinga, kurioje svarbu remtis ne tik tiksliais matematiniais skaičiavimais, bet ir pasikliauti intuicija ir turėti dovaną numatyti ateitį.

Toli gražu ne kiekvienas komandos strategas po lenktynių nuodugniai išaiškina vienos ar kitos strateginės schemos logiką, ne visuomet yra pasirengę pripažinti, vienas ar kitas sprendimas buvo sąmoningas pasirinkimas, ar veiksmus iššaukė varžovų veiksmai, ar tik aplinkybių sutapimas.

Todėl iš šalies yra nepaprasta įvertinti strategų indėlį į komandos sėkmę ar atvirkščiai – suprasti jų atsakomybės ribas dėl ne pačio geriausio rezultato.

Įdomu tai, jog strategijos specialistai labiausiai mėgsta sezono pradžią, kai ekipos tik pratinasi prie naujų mašinų, derinasi prie pasikeitusio reglamento, o kai kas adaptuojasi ir prie naujų lenktynininkų. Būtent tokių aplinkybių fone visiškai atsiskleidžia ekipų strategų vaidmuo.

„Pakalbėkite su strategais ir dauguma iš jų pasakys, kad pirmines sezono fazes jie mėgsta labiausiai, - sako Ruth Buscombe, „Alfa Romeo“ atsakinga už strategiją. – Todėl, kad mes mėgstame, kai galima įtakoti GP etapų eigą. Panašiai taip, kaip pilotai gauna malonumą lenktyniaudami lietaus sąlygomis, taip ir strategams patinka tos lenktynės, kuriose jų vaidmuo išryškėja labiausiai.

Metų pradžioje, kai strateginių dedamųjų būna daugiausia, jums pakanka gerai susitvarkyti su savo darbu ir tai, gali būti, privers varžovų komandą atlikti papildomą sustojimą serviso zonoje. Vėliausiose sezono fazėse, kai visi jau kur kas geriau viską supranta, geriausiu atveju jums pavyks atkovoti tik vieną poziciją ar kelias sekundes“.

Darbuotojų skaičius, kurie užsiima taktinių klausimų sprendimu, svyruoja priklausomai nuo komandų dydžio bei jų biudžetų. Pavyzdžiui, jei R. Buscombe „Alfa Romeo“ dirba trasoje ir bazėje Hinvile, kur jai padeda dar vienas kolega, tai „McLaren“ tokių specialistų yra dvigubai daugiau.

„Strateginėje grupėje mūsų yra keturi, - aiškino Randeepas Singhas, „McLaren“ komandos vyriausiasis strategas. – Aš atsakau už taktiką apskritai, bet mes turime ir specialistus, kurie užsiima kiekviena mašina atskirai, o dar vienas stebi varžovų veiksmus. Mes nuolat bendraujame radijo ryšiu, o tuo metu dirba specialios kompiuterinės programos, tai leidžia palaikyti nuolatinį informacijos apsikeitimo procesą. Visą analitinį darbą mes atliekame kolegialiai“.

Pasiruošimas kiekvienam etapui prasideda iš anksto.

Bernadette Collins, vyresnioji „Racing Point“ strategijos inžinierė: „Pasiruošimą lenktynėms mes pradedame pirmadienį prieš varžybų savaitgalį. Žiūrime, kas buvo tokiame pat etape prieš kelerius metus, pažiūrime, kokį orą žada sinoptikai, pasinaudojame ankstesne informacija apie galimus padangų degradacijos laipsnius.

Mes stengiamės numatyti, kaip galėtų vykti lenktynės, kiek bus sustojimų, kada jie gali įvykti. Remiantis tuo, mes kuriame programą penktadieniui ir šeštadieniui, tai padeda apsispręsti su prioritetais: ką būtent mes norime išsiaiškinti? Per treniruotes verta nuvažiuoti ilgas ratų serijas skaičiuojant, kiek sustojimų galėtų būti – vienas ar du? Kaip mes turime išnaudoti padangų resursą? Kokią informaciją yra svarbiausia gauti?

Per treniruotes gauname patvirtinimą apie tai, ar veikia priminiai teoriniai skaičiavimai. Penktadienį tampa aišku, kaip veikia padangos, o šeštadienį nustatomos starto pozicijos, tada vakare prieš startą mes naudojame kompiuterinio modeliavimo technologijas, po to klausimas yra keliamas maždaug toks: „OK, kvalifikacijos rezultatai yra štai tokie ir turint galvoje mūsų tempą, o taip pat jėgų išsidėstymą ir tai, ką mes matėme penktadienį – kokia schema mums leis pasiekti geriausio rezultato lenktynėse?“

„Mes galime gana kokybiškai sumodeliuoti įvykius trasoje, jei remsimės tuo, kad mūsų mašina bus vienintelė trasoje. Kas apsunkina mūsų užduotį – tai kiti bolidai trasoje, - juokiasi R. Singhas. – Todėl pasirinktą taktiką mes tikriname nuolatos“.

Ruth Buscombe: „Strategų darbas 98 proc. yra pasiruošimas lenktynėms – tai ne tie „greitieji šachmatai“, kuriuos jūs matote per TV. Tai tėra tik aisbergo viršūnė, kaip praktiškai ir visuose kituose darbuose. Pavyzdžiui, jūs sukuriate planą „A“, kuriame nėra numatytas saugos automobilio pasirodymas; padangos elgiasi maždaug taip, kaip jūs planavote ir lenktynininkai startuoja tiksliai iš tų pozicijų, kurios buvo numatytos. O tada vėlai šeštadienį išaiškėja dar kai kas, kas priverčia jus atsisakyti šio plano.

Prieš lenktynes mes nagrinėjame įvairius scenarijus ir po to pateikiame pilotams bei visai komandai tikslias instrukcijas. Ir tada visi supranta, kad mes numatome planą „B“ ar planą „C“ padangų panaudojimui, kokias padangas mes montuosime sustojimo metu. Niekam nereikia rūpintis konkrečiais skaičiavimais, todėl, kad viskas yra padaroma iš anksto. Kai tenka užsiimti matematika jau lenktynių metu, tai niekada prie gero nepriveda“.

Jei didžiausią galvos skausmą strategams sukelia permainingas oras, o koreguoti planus dažniausiai tenka dėl padangų degradacijos, tai saugos automobilio pasirodymas gali akimirksniu pakeisti lenktynių eigą ir priverčia komandas priimti itin rimtus sprendimus. Beje, tokie sprendimai taip pat yra numatomi iš anksto.

2018 m. Kinijos GP etape Danielis Ricciardo 31 rate, kuriam vėliau čia atiteko pergalė, važiavo atsilikęs 13 sek. ir nepretendavo į sėkmę. Bet kai trasoje pasirodė saugos automobilis, australas kartu su Maxu Verstappenu, jo komandos draugu, automatiškai pasuko į boksus.

Red Bull“ vyriausiasis strategas Willas Courtenay paaiškino, kad lenktynininkai žinojo, jog „langas“ sustojimui atidarytas ir buvo pasirengę paskuti į boksus be papildomų instrukcijų – paprasčiausiai pagal saugos automobilio pasirodymo signalą.

„Mes priėmėme tokį sprendimą, berods, dar prieš penkis ratus, - pasakojo W. Courtenay. – Pilotai žinojo, kad esant tokioms aplinkybėms, reikia važiuoti į boksus. Ir taip išėjo, kad saugos automobilis pasirodė trasoje tuo momentu, kai jie priartėjo prie įvažiavimo į serviso zoną. Aš jiems tada apskritai nieko nesakiau. Visi žinojo, ką reikia daryti, kokias padangas uždėti ir jau po 10 sek. visi buvo pasiruošę.

Tai idealus pavyzdys to, kodėl mes stengiamės priimti sprendimus iš anksto. Spontaniškai jūs negalite taip veikti – mes paprasčiausiai nesuspėtumėm taip greitai sureaguoti. Nors strategija – tai mokslas, bet tiksliuoju mokslu jos nepavadinsi. Todėl instrukcijos, kurias mes duodame lenktynininkams, turi būti aiškios ir skambėti įtikinamai, nors iš tikrųjų abejonių ir lieka...“

Didelis darbas strategams lieka ir po varžybų: jie analizuoja, kas buvo padaryta teisingai, o kas – ne, kiek jų skaičiavimai sutapo su realybe, tyrinėja sprendimus, kuriuos priėmė varžovai. Savikritika šiuo atveju – vertingas ir svarbus instrumentas, kadangi sėkmė lenktynėse – nebūtinai tik teisingų sprendimų padarinys.

„Viskas remiasi statistika, - sako R. Buscombe. – Jei jūs priiminėjate sprendimus, paremtus 80 proc. tikimybe, o realiai suveikia likę 20 proc. – vadinasi, jums nepasisekė, nors jūs ir darėte viską teisingai. Sezono bėgyje jūs veikiate kur kas efektyviau, jei pavyksta maksimaliai atskirti emocijas nuo rezultato ir paprasčiausiai susikoncentruoti ties darbu.

Jūs visiškai tam atsiduodate, su visa aistra. Lenktynės tampa jūsų gyvenimu, norite jūs to ar ne. Tai gali erzinti, bet vis tik tikrai privilegija – užsiimti reikalu, nuo kurio priklauso galutinis rezultatas“.

Kaip tampama „Formulės-1“ strategijos specialistu? Įvairiai. Ruth Buscombe pradėjo karjerą nuo inžinierės pareigų, dirbdama su simuliatoriumi. Willas Courtenay prieš tai užsiėmė lenktynių elektronika. Bernadette Collins taip pat buvo inžiniere. Ir tik Randeepas Singhas visą laiką norėjo būti būtent F-1 komandos strategu, o bankinėje sferoje dirbo tik laikinai ir sulaukė tinkamo momento.

Strategai turi reikalų su skaičiais, manipuliuoja procentais ir turi priimti teisingus sprendimus, kartu išsaugodami išorinę ramybę ir ramindami kitus. Bet suprantama, tai tik išorinė pusė. Iš tikrųjų jų pulsas lenktynių metu gerokai padidėja, kaip ir pas daugelį kitų.



Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. Tadux15 565
2. ramasgo 556
3. Dainius Bendikas 556
4. mantioras 554
5. Kęstutis Šimkus 553