Svarbiausieji 2011 m. F-1 įvykiai

Svarbiausieji 2011 m. F-1 įvykiai
logo 2012 Sausio 01 d. 18:48, Red Bull/Getty Images
Sveikindami savo skaitytojus su Naujaisiais 2012-aisiais metais, siūlome prisiminti svarbiausius praėjusių metų įvykius vienoje, visą sezoną apimančioje, santraukoje.
Sausis

Pirmasis metų mėnuo – tradiciškai ramiausias metuose „Formulės-1“ pasaulyje. Komandos užsidariusios gamyklose ruošia naujus bolidus, lenktynininkai atostogauja arba triūsia simuliatoriuose. Ramybę drumsčia tik pranešimai apie naujų automobilių premjeras ir vienas kitas pasisakymas apie artėjantį sezoną.
Nenuostabu, kad centrine mėnesio ašimi tapo sausio pabaigoje įvykę bolidų pristatymai. Tuomet pasaulį išvydo „Ferrari“, „Lotus“, „Renault“ ir „Sauber“ technika. Naujasis „Scuderia“ žirgas iškart buvo išmėgintas trasoje – tiesa, trumpuose ir uždaruose bandymuose.
Prognozuodamas artėjančio sezono kovas, „Ferrari“ pilotas Fernando Alonso pagrindiniu varžovu įvardino „Mercedes“ veteraną Michaelį Schumacherį. Kiti, tuo tarpu, abejojo vokiečio galimybėmis: vieni manė, kad legendiniam sportininkui nepadės nei naujosios „Pirelli“ padangos, kiti kalbėjo, kad jam apskritai sunku tinkamai pasiruošti sezonui. Pats sportininkas, tuo tarpu, tuomet pažymėjo tikintis savo galimybėmis dar kartą tapti čempionu – jei ne 2011 m., tai 2012 m..
Jau sausį buvo diskutuojama apie karštą Felipe Massos vietą „Ferrari“ komandoje bei vis dar kalbama apie nuslėptą „Red Bull“ piloto Marko Webberio traumą, galbūt kainavusią jam 2010 m. „Formulės-1“ čempiono titulą.
Lenktynių gerbėjus sausį sukrėtė žinia, kad jaunajam „Formulės-2“ čempionui Deanui Stonemanui diagnozuotas vėžys. Laimei, dvidešimtmetis sėkmingai įveikė ligą ir gruodį jau dalyvavo „Formulės-Renault 3.5“ bandymuose.
Sausį prasidėjo ir korupcijos skandalas, besitęsęs visus metus ir iki šiol nesibaigęs. Vokietijos prokurorai tuomet pateikė kaltinimus bankininkui Gerhardui Gribkowski priėmus 50 mln. JAV dolerių kyšį iš F-1 komercijos teisių valdytojo Bernie Ecclestone'o.
Vasaris

Vasaris prasidėjo tuo, kuo baigėsi sausis – naujų „Formulės-1“ bolidų premjeromis. Savo techniką prieš pat bandymų pradžią pristatė „Red Bull“ ir „Mercedes“ komandos, o kiek vėluodama, treniruotėms jau įsibėgėjus, – ir „McLaren“.
Bandymai prasidėjo jau nuo pirmosios vasario dienos, kai lenktynininkai ėmė sukti ratus Valensijos trasoje. Po to buvo surengtos dvi sesijos Barselonoje. Pasiruošimą turėjusios užbaigti treniruotės Bahreine buvo atšauktos, o kiek vėliau dėl neramumų šalyje teko atidėti, o vėliau ir apskritai atšaukti ten sezoną turėjusias atidaryti lenktynes.
Svarbiausiu vasario mėnesio įvykiu tapo iškart po pirmųjų bandymų Roberto Kubicos patirta avarija ralio lenktynėse Italijoje. Lenkas po incidento vos išsaugojo plaštaką, praleido visą sezoną bei neaišku, ar besugrįš į „Formulę-1“ apskritai. Ieškodama pamainos sportininkui, „Renault“ iš pradžių atmetė Kimi Raikkoneno ir Nico Hulkenbergo kandidatūras, pasirinkdama Nicką Heidfeldą.
Vos pradėjusios bandymus, naujaisiais bolidais iškart liko nepatenkintos ir „McLaren“ ekipa, ir „Mercedes“ komanda. Lygiagrečiai buvo daug diskutuojama apie juoduoju sezono arkliuku tuomet laikytos „Renault“ išradimą – į priekį nukreiptus išmetamuosius vamzdžius. Bandymuose, tuo tarpu, pirmavo „Ferrari“, šią ekipa tuo metu pagrindine savo varžove laikė ir „Red Bull“.
Be darbo trasoje, buvo prisiminti ir trejų metų senumo įvykiai „McLaren“ komandoje – F. Alonso apkaltintas noru sabotuoti Lewiso Hamiltono bolidą. Sebastianas Vettelis, savo ruožtu, prasitarė svajojantis ateityje atstovauti „Ferrari“.
Vasarį būta ir tikrai gerų naujienų – lietuvis Airidas Šiaurys „Formula BMW Talent Cup“ bandymuose nustebino skautus ir buvo pakviestas dalyvauti čempionate.
Kovas

Atšaukus lenktynes Bahreine, „Formulės-1“ sezonas prasidėjo vėliau negu buvo numatyta. Australijos GP kvalifikacijos rezultatai atspindėjo būsimojo sezono realijas – priekyje didele persvara buvo „Red Bull“ atstovas S. Vettelis, o „McLaren“ pilotai buvo pajėgūs konkuruoti tik su Marku Webberiui. „Ferrari“, tuo tarpu, liko nuošalyje. Pirmąsias lenktynes laimėjo S. Vettelis.
„McLaren“ Australijoje tapo didžiausiu siurprizu, nes po paskutinių bandymų britai nebuvo laikomi favoritais. Tuo metu apskritai galvota, kad jų laukia vidutiniokų duona.
„Mercedes“ ir M. Schumacheris, tuo tarpu, paskutinėmis savaitėmis prieš sezoną buvo nusiteikę tikrai pernelyg optimistiškai – vokietis neslėpė vilčių kautis dėl pačių aukščiausių pozicijų. Kuo viskas baigėsi, visi puikiai matėme...
Visgi, bene didžiausią smūgį Australijoje patyrė „Ferrari“ – dėl pergalės, kaip prognozuota, turėjusi kovoti komanda neprilygo nei „Red Bull“, nei „McLaren“. Buvęs „Renault“ vadovas Flavio Briatore, vėliau tapo aišku, greičiausiai buvo teisus, jau po pirmų čempionato lenktynių paraginęs italus nurašyti visą sezoną.
Įdomu tai, kad prieš varžybas Melburne buvo suabejota jų vykimu – įvairių naujų sistemų pridėjimu ir dėl to pasunkėjusiu vairavimu nepasitenkinimą reiškę lenktynininkai netgi grasino streikuoti. Laimei, sezonas visgi prasidėjo sklandžiai, pilotai priprato ir tokios kalbos nurimo.
Balandis

Balandį lenktynėmis Malaizijoje ir Kinijoje „Formulės-1“ sezonas jau įsibėgėjo. Varžybas Sepange vėl laimėjo S. Vettelis, o etapą Šanchajuje – vargais negalais L. Hamiltonas. Pamažu tapo aišku, kad nuo „Red Bull“ dominavimo gali išgelbėti tik stebuklas.
Imta vis labiau diskutuoti apie nuo 2013 m. turėjusį įsigalioti 1,6 l 4 cilindrų variklių su turbokompresoriais standartą. „Formulės-1“ pasaulio atstovams prasitarus, kad bolidai boksuose bus varomi vien elektra, kilo didelis šurmulys.
Didelio atgarsio sulaukė lenkimus palengvinusi DRS sistema. Triskart „Formulės-1“ čempionas Niki Lauda įtaisą pavadino kvailiausia idėja istorijoje, tačiau sportininkai stojo ginti naujovę.
„Mercedes“ ir M. Schumacheriui dar vieną sezoną pradėjus prasčiau nei buvo tikėtasi, vėl prasidėjo kalbos apie galimą vokiečio pasitraukimą ir įpėdinius.
Į nemalonų incidentą Kinijos GP lenktynių savaitgalį įsivėlė „Force India“ pilotas Adrianas Sutilas. Vokietis buvo apkaltinas vieno „Renault“ komandos savininkų Erico Luxo sužalojimu. Iki šiol neaišku, kuo lenktynininkui baigsis šis incidentas.
Balandį paaiškėjo ir liūdna žinia Lietuvos autosporto gerbėjams – stabdoma dvejus metus „Formulėje-2“ lenktyniavusio ir pergalių pelniusio Kazimiero Vasiliausko karjera.
Gegužė

Gegužė tapo mėnesiu, kuriame „Red Bull“ visiškai įtvirtino savo dominavimą: S. Vettelis laimėjo ir lenktynes Turkijoje, ir varžybas Ispanijoje, ir – trilerio vardo vertą įtemptą kovą Monte Karlo gatvėse Monake.
L. Hamiltui, tuo tarpu, šis mėnuo buvo pažymėtas persilaužimu – deja, į blogąją pusę. Iš pradžių save laikęs vieninteliu lenktynininku, galinčiu pasipriešinti S. Vetteliui, sportininkas gegužę užbaigė dviemis avarijomis Monake bei po lenktynių sekusia tirada ant varžovų ir teisėjų.
Monake dar labiau nepasisekė Sergio Perezui iš „Sauber“. Patyręs šiurpią avariją kvalifikacijoje, meksikietis dėl smegenų sutrenkimo atsidūrė ligoninėje ir turėjo praleisti dvejas lenktynes.
Prasta sezono pradžia pareikalavo aukų „Ferrari“ komandoje – iš pareigų pasitraukė jos technikos direktorius Aldo Costa. Vėliau paaiškėjo, kad specialistas ilgai be darbo nesėdės – metų pabaigoje jį pasikvietė „Mercedes“.
Gegužę norą įsigyti „Formulės-1“ komercijos teises išreiškė „News Corp“ ir „Exor SpA“, per FIAT valdanti „Ferrari“. Dabartinius savininkus – CVC – atstovaujantis B. Ecclestone'as suskubo užtikrinti, kad sportas neparduodamas, tačiau kalbos apie šeimininkų pasikeitimą tebesitęsia iki šiol.
„Formulės-1“ gerbėjai gegužę prisiminė ir jau antrą sezoną už šio sporto ribų leidžiantį Kimi Raikkoneną – suomis debiutavo NASCAR varžybose.
Birželis

Birželis išsiskyrė vienomis ilgiausių ir dramatiškiausių lenktynių „Formulės-1“ istorijoje – Kanados GP. Dėl lietus keturias valandas trukusios varžybos išsisprendė tik paskutiniajame rate, kai suklydusį S. Vettelį aplenkė „McLaren“ pilotas Jensonas Buttonas.
Monrealyje puikiai pasirodė ne tik dažnai komandos draugo L. Hamiltono šešėlyje likdavęs britas, bet ir M. Schumacheris. Vokietis ilgai važiavo pirmajame trejetuke, tačiau ant apdovanojimų pakylos, deja, taip ir neužlipo.
Europos GP etapas Valensijoje, Ispanijoje, buvo nepalyginti nuobodesnis. Viskas sugrįžo į savo vietas – dar viena, šešta per aštuonerias pirmąsias sezono lenktynes, S. Vettelio pergalė.
Kalbų centre ir toliau buvo L. Hamiltonas. Kanados GP lenktynėse su komandos draugu J. Buttonu sugebėjęs susidurti pilotas pripažino nebeturintis vilčių kautis dėl titulo, o N. Laudos buvo pavadintas išprotėjusiu. Jau kuris laikas sklandė gandai apie galimą brito perėjimą į „Red Bull“.
Tarptautinė automobilių federacija (FIA), tuo tarpu, po silpno pirmojo mėginimo balandį, stojo jau į rimtą kovą su išmetamųjų dujų panaudojimo pagerinant bolidų aerodinamiką praktika. Organizacija paskelbė nebeleidžianti variklių reguliuoti specialiai kvalifikacijai, o nuo liepos uždraudžianti ir aktyvų difuzorių apipūtimą. „Red Bull“ tokius federacijos veiksmus pavadino nukreiptus prieš šios komandos dominavimą.
Birželį buvo galutinai apsispręsta dėl naujojo „Formulės-1“ variklių standarto – atsisakyta planų nuo 2013 m. įvesti, pasak gandų, „Volkswagen“ grupės pageidautą 1,6 l 4 cilindrų formatą, pakeičiant tai 1,6 l V6 motorais nuo 2014 m.
Liepa

Trumpai galiojęs aktyvaus difuzorių apipūtimo draudimas ir palankiai susiklosčiusios oro sąlygos Didžiosios Britanijos GP lenktynėse suteikė progą pasidžiaugti „Ferrari“ komandai – varžybas laimėjo F. Alonso, iškovodamas pirmąją ir, kaip vėliau paaiškėjo, vienintelę ekipos pergalę 2011 m. sezone. Tiesa, liepą ispanas dar nebuvo atsisakęs vilčių tapti čempionu.
Vokietijoje, tuo tarpu, triumfavo L. Hamiltonas. Britas galėjo laimėti ir po savaitės Vengrijoje, tačiau pirmaudamas apsisuko, taip atiduodamas pergalę komandos draugui J. Buttonui.
Taigi, liepa tapo mėnesiu be „Red Bull“ pergalių. S. Vettelis žibėjo ne trasoje, o už jos ribų – pavyzdžiui, populiarioje „Top Gear“ laidoje. Buvo galima pagalvoti, kad į „Formulę-1“ grįžta intriga, tačiau...
Rugpjūtis

Rugpjūtis – atostogų „Formulėje-1“ mėnuo. Komandų bazės uždaromos dviems savaitėms, visi bent jau bando imituoti poilsį. 2011 m. jis tapo ir vilčių mėnesiu – galbūt kam nors pavyks pavyti „Red Bull“?
Viltys dingo rugpjūčio gale Belgijoje. „Ferrari“ atsivežtas ženkliai patobulintas bolidas nepasiteisino ir Spa vėl triumfavo S. Vettelis. „Red Bull“ lenktynėse iškovojo dublį – antras finišavo M. Webberis.
Prieš lenktynes Belgijoje permainų ėmėsi „Renault“ komanda – R. Kubicą pakeitęs, tačiau lūkesčių nepateisinęs N. Heidfeldas buvo išprašytas iš ekipos. Vietoje jo į bolidą sėdosi Bruno Senna.
Belgijoje dvidešimtmetį „Formulėje-1“ atšventė M. Schumacheris. Vokietis užėmė penktąją vietą ir liko patenkintas savo pasirodymu lenktynėse.
Po dokumentinio filmo apie tragiškai žuvusį triskart „Formulės-1“ pasaulio čempioną Ayrtoną Senną sėkmės buvo paskelbta apie planus kurti meninį epą – šį kartą apie aštuntojo dešimtmečio viduryje vykusias N. Laudos ir Jameso Hunto tarpusavio kovas.
Rugsėjis

S. Vettelis dominavimą čempionate pratęsė ir rugsėjį, tačiau pergalių Monzos trasoje Italijoje ir tamsoje Singapūro miesto gatvėse jam dar nepakako antrajam titului užsitikrinti.
Po dar vieno L. Hamiltono ir F. Massos susidūrimo Singapūre, vėl užvirė žodžių karas tarp šių dviejų lenktynininkų. Brazilas neslėpė įniršio ant brito, o šis trumpam net atsisakė bendrauti su žurnalistais.
FIA paskelbus 2012 m. „Formulės-1“ čempionato tvarkaraštį paaiškėjo, kad sportas nebesilankys Stambulo trasoje Turkijoje, kur tik kelerius metus vykusios lenktynės taip ir nesugebėjo pritraukti pakankamai žiūrovų.
Jau rugsėjį kilo gandai, kad „Renault“ gali atsisakyti ir R. Kubicos, ir V. Petrovo. Be to, imta kalbėti apie Kimi Raikkoneno sugrįžimą į šias lenktynes. Nors daug kas tuo netikėjo, vėliau viskas iš esmės pasitvirtino.
Kai „Formulės-1“ sezono baigtis tapo visiškai aiški, lenktynių gerbėjai galėjo persikelti į virtualią realybę – rugsėjį pasirodė 2011 m. sezono kompiuterinis žaidimas „F1 2011“.
Spalis

Nors pirmąsias spalio lenktynes Japonijoje laimėjo J. Buttonas, S. Vetteliui pakako trečiosios vietos anksčiau laiko užsitikrinti antrąjį „Formulės-1“ čempiono titulą. Vokietis po dar pridėjo pergales Pietų Korėjoje ir naujoje Budos trasoje Indijoje.
Deja, S. Vettelio ir „Red Bull“ triumfą „Formulės-1“ čempionate spalį pritemdė dvi sporto pasaulį sukėlusios tragedijos. Iš pradžių paskutinėse „IndyCar“ sezono lenktynėse Las Vegase žuvo Danas Wheldonas, o po savaitės „MotoGP“ varžybose Malaizijoje netekome Marco Simoncelli.
Tai, kad čempionatas artėja į pabaigą, rodė ir „Red Bull“ bei „Ferrari“ komandų postringavimai apie dar tik ruošiamą kitų metų techniką. Visų dėmesys ėmė krypti į 2012 m.
Mėnesio pabaigoje buvo paskelbta apie antrąsias „Formulės-1“ lenktynes JAV – nuo 2013 m. ketinama rengti varžybas pačiose Niujorko prieigose.
Lapkritis

Lapkritį titulą sau ir komandai iškovojęs S. Vettelis, galima sakyti, leido pasireikšti savo varžovams. Abu Dabyje triumfavo jau daugelio nurašytas L. Hamiltonas, o Brazilijoje šiaip ne taip pirmąją savo pergalę 2011 m. pelnė M. Webberis. Sezonas baigėsi.
Vos pasibaigus čempionatui, pritrenkianti naujiena – K. Raikkonenas tikrai grįžta į „Formulę-1“, tačiau atstovaus ne „Williams“, o „Renault“!
Komandai pasirinkus suomį, iš esmės tapo aišku, kad joje nebeliko vietos vis dar sveikstančiam R. Kubicai. Imta kalbėti apie lenko ryšius su „Ferrari“.
Oficialiai patvirtintas trijų komandų pavadinimų keitimas – „Renault“ po sezono tapo „Lotus“, „Lotus“ virto „Caterham“, o „Virgin“ persivadino į „Marussia“.
Lietuvoje, tuo tarpu, trumpam apsilankė FIA prezidentas, buvęs „Ferrari“ komandos vadovas Jeanas Todtas.
Gruodis

Gruodžio akcentu tapo Diuseldorfe, Vokietijoje, vykusios tradicinės Čempionų lenktynės. Jų laimėtoju tapo ralio lenktynininkas Sebastienas Ogier, o komandų tarpe vėl triumfavo Vokietijos ekipa, sudaryta iš M. Schumacherio ir S. Vettelio.
„Renault“ komanda paskelbė atsisveikinanti su Vitalijumi Petrovu ir keičiant jį Romainu Grosjeanu. „Force India“, savo ruožtu, atsisakė Adriano Sutilo ir vietoje jo priėmė Nico Hulkenbergą.
Dar didesnių permainų ėmėsi „Toro Rosso“. Dukterinė „Red Bull“ komanda atleido abu savo lenktynininkus, Jaime Alguesuari ir Sebastieną Buemi, vietoje jų pasirinkdama Danielį Ricciardo bei Jeaną–Ericą Vergne.
Pasibaigus metams, rikiuotėje liko tik dvi laisvos vietos: po vieną „Williams“ ir HRT gretose. Tiesa, be darbo likus gausybei talentingų sportininkų, nenuostabu, kilo kalbos, kad dėl savo vietų negali būti tikri ir sutartys turintys pilotai.
Komandoms nepavykus tarpusavyje susitarti dėl kaštų ribojimo, ėmė byrėti jų asociacija FOTA – ją paliekančios paskelbė „Ferrari“ ir „Red Bull“.
F-1.LT lankytojai, tuo tarpu, tradiciškai atidavė savo balsus metų geriausiųjų rinkimuose. Metų pilotu buvo išrinktas S. Vettelis, bolidu – „Red Bull RB7“, o naujoko titulą pelnė Paulas di Resta iš „Force India“.
Sakome „ate!“ 2011-iesiems ir linkime visiems kiek įmanoma įdomesnių 2012-ųjų!


Primename, kad esate atsakingi už komentarus prieš LR įstatymus.
×

TOP naujienos

F-1.lt pulsas

Spėlionės TOP

# Vartotojas Taškai
1. f1a 1005
2. mantioras 1001
3. Tadux15 1000
4. Kęstutis Šimkus 991
5. Giriby 983