Vartotojo vardas:

Slaptažodis:


Prisiminti


Iki Vengrijos GP liko 5 d. 19 h 17 min.
 


1. Kas yra “Formulė-1”?
2. Kas nustato šias taisykles?
3. Dabartinė “Formulė-1”, kas tai?
4. Koks Techninio reglamento pagrindas?
5. Kas organizuoja “Formulės-1” čempionatą?
6. Kur “Formulės-1” ištakos?
7. Kas yra FIA (Federation Internationale de l’Automobile) ir kodėl ji buvo įkurta?
8. Kas yra “Concorde” susitarimas?
9. Kas yra “Grand Prix”?
10. Kaip iškovojamas pasaulio čempiono titulas?
11. Kaip skiriami taškai?
12. Kiek F-1 etapų rengiama kasmet?
13. Ar “Grand Prix” visada vyksta vienodu laiku?
14. Ar kiekvienoje trasoje gali vykti F-1 lenktynės?
15. Kaip nustatoma kokiose trasose gali vykti “Grand Prix”?
16. Ką reiškia frazė “F-1 automobilio konstruktorius”?
17. Kokius kriterijus turi atitikti konstruktorius, norintis dalyvauti “Formulės-1” lenktynėse?
18. Ar konstruktorius privalo dalyvauti visuose etapuose?
19. Ar bet koks lenktynininkas gali dalyvauti “Grand Prix”?
20. Ar ekipos gali keisti pilotus sezono metu?
21. Ar pilotai išlaiko savo numerius sezono metu?
22. Kokiu būdu lenktynininkai kvalifikuojasi lenktynėms ir kas yra 107% taisyklė?
23. Ar lenktynininkai gali keisti automobilius GP metu?
24. Kaip nustatoma startinė rikiuotė?
25. Kiek trunka “Grand Prix”?
26. Kodėl trasos distancija nevisada atitinka ratų skaičiaus ir vieno rato ilgio sandaugai?
27. Ar lenktynės vyksta neatsižvelgiant į oro sąlygas?
28. Kokia yra F-1 variklių galia?
29. Kokius greičius pasiekia F-1 bolidai?
30. Ar šiuolaikiniai bolidai yra greitesni už “turbo” eros automobilius?
31. Kodėl taisyklės reikalauja, kad bolido dugnas būtų plokščias?
32. Ar F-1 automobiliuose yra starteris?
33. Kiek pavarų turi F-1 bolido greičių dežė ir ar ji gali būti automatinė?
34. Kuo F-1 bolidų stabdžiai skiriasi nuo standartinių automobilių?
35. Ar “Grand Prix” varžybose naudojami specialūs degalai?
36. Kiek padangų galima sunaudoti per GP savaitgalį vienam pilotui?
37. Kaip pasirenkamas padangų tipas (rušis)?
38. Ar bolidai tikrinami GP metu?
39. Kaip tikrinami degalai?
40. Kodėl “Formulėje-1” draudžiami tokie dalykai, kaip stabdžių antiblokavimo sistema ABS ir traukos kontrolė (traction control – ang.)?
41. Kaip FIA užkerta kelia neleistinos elektronikos naudojimui?
42. Koks FIA techninio delegato vaidmuo?
43. Kiek yra teisėjų ir kokios jų pareigos?.
44. Kokios sankcijos gali būti taikomos?
45. Ka reiškia terminas “laiko nuobaudos”?
46. Ar teisėjų sprendimai yra galutiniai ir neapskundžiami?
47. Kas yra FIA Tarptautinis apeliacinis teismas?
48. Kokios Trasos klerko ir Lenktynių direktoriaus pareigos?
49. Kaip vyksta starto procedūra?
50. Kaip užfiksuojami per ankstyvi startai?
51. Kas nutinka, jei starto juostoje užgęsta bolido variklis?
52. Kas nutinka, jei į apšilimo ratą neišvažiuoja daugiau nei vienas pilotas?
53. Ar lijant duodamas ypatingas startas?
54. Ar F-1 lenktynės gali būti sustabdytos?
55. Kas vyksta tokiu atveju, jei lenktynės stabdomos?
56. Kada naudojamas saugos automobiles “Safety Car”?
57. Kokia yra saugos automobilio procedūra?
58. Ar lenktynių metu leidžiamas kuro papildymas?
59. Ar “Grand Prix” varžybose ribojamas greitis?
60. Kokiose trasose ekipoms draudžiama privačiai bandyti bolidus?
- - -
1. Kas yra “Formulė-1”?
Tai techninių taisyklių (Techninio reglamento) vienviečiams lenktyninėms automobiliams rinkinys, kurį Tarptautinė automobilių federacija (FIA) išleidžia kiekvienais metais. Šios taisyklės nustato didžiausius ir mažiausius bolidų parametrus, variklių darbinį tūrį, leidžiamus ir draudžiamus techninius sprendimus, o svarbiausia – daugybę lenktynininkų apsaugos priemonių.
2. Kas nustato šias taisykles?
FIA turi taip vadinamą Techninę grupę, kurią sudaro visų F-1 ekipų techniniai direktoriai. Ši grupė rekomenduoja taisyklių pokyčius F-1 Komisijai, kurią sudaro komandos, etapų organizatoriai, variklių tiekėjai, rėmėjai, padangų gamintojai ir FIA atstovai. Komisijos sprendimai keliauja į FIA Pasaulio sporto tarybą, kur jie turi būti patvirtinti, o galiausiai jie priimami FIA Generalinėje asamblėjoje.
3. Dabartinė “Formulė-1”, kas tai?
Kartu su aibe važiuoklės ir aerodinaminių elementų bei jų parametrų, dabartinė formulė riboja variklių darbinį tūrį iki 3 litrų, draudžia naudoti turbovariklius bei nustato minimalią – 600 kg – bolido masę kartu su pilotu ir pilna ekipiruote.
4. Koks Techninio reglamento pagrindas?
Siekiama dviejų tikslų: 1) mažinti automobilių greitį, išlaikant aukštą technologinį F-1 lygį; 2) apsaugoti lenktynių dalyvius avarijų ar incidentų metu.
Dėl to ribojamas variklių darbinis tūris, degalų sudėtis, padangų matmenys, bolido masė ir plotis, aerodinaminių elementų parametrai ir jų išdėstymo tvarka, elektroninės pagalbos pilotui priemonės.
Keliami aukšti reikalavimai kokpitui (piloto vietai), degalų bakams, gesintuvams, piloto galvos bei kaklo apsaugoms ir t.t.
F-1 varikliai turi būti keturtakčiai, negali turėti daugiau, nei 10 cilindrų iš kurių nė vienas negali būti ovalo formos. Stūmokliai turi judėti tik į priekį ir atgal.
Kiekvienas automobilis turi turėti tik keturis ratus iš kurių du yra varantieji.
5. Kas organizuoja “Formulės-1” čempionatą?
Šias, kaip ir daugelį kitų tarptautinių autosporto varžybų, organizuoja FIA. 1950-ais metais pradėtas rengti F-1 čempionatas yra pats seniausias ir kone daugiausia dėmesio sulaukiantis federacijos renginys. Štai 1999-ais metais visus “Grand Prix” varžybų etapus stebėjo 57 mlrd. TV žiūrovų.
6. Kur “Formulės-1” ištakos?
“Formulės” apibrėžimas FIA taisyklėse atsirado dar 1904-ais metais. Tuomet šiems automobiliams buvo taikomas maksimalios leistinos masės kriterijus. Vėliau buvo išbandytos įvairios formulės: ribojama maksimali ir minimali masė, degalų sąnaudos ir t.t.
“Formulės-1” vardas atsirado po Antrojo pasaulinio karo, 1950-ais metais buvo surengtas pirmas šių lenktynių čempionatas, o pirmas įskaitinis etapas buvo Didžiosios Britanijos GP, įvykęs Silverstouno trasoje gegužės 13-ą dieną.
7. Kas yra FIA (Federation Internationale de l’Automobile) ir kodėl ji buvo įkurta?
FIA įkurta 1904-ais metais. Iki to laiko kiekviena valstybė ir jos autosporto klubai organizuodavo varžybas pagal savo taisykles, dėl to tarptautiniai renginiai buvo beveik neįmanomi, todėl ir buvo įkurta FIA ir taisyklės, galiojančios pasauliniu mastu.
Viena pirmųjų naujosios federacijos užduočių buvo suformuluoti apribojimus, kad padidėtų lenktynininkų ir žiūrovų saugumas bei per automobilių sportą skatinti standartinių automobilių pramonės vystymąsi.
8. Kas yra “Concorde” susitarimas?
Pirmoji “Concorde” sutartis buvo sudaryta tarp "Formulės-1" Konstruktorių asociacijos (FOCA) bei Tarptautinės automobilių ir sporto federacijos (FISA) ir buvo taip pavadinta dėl to, kad ji buvo pasirašyta FIA būstinėje, Paryžiuje esančiuose Concorde rūmuose. Tuo metu FISA buvo tiesiogiai atsakinga už F-1, o FOCA – komandas (išskyrus "Tyrrell" ir "Ferrari") atstovaujanti organizacija, vadovaujama Bernie Ecclestone'o, tuometinio "Brabham" komandos vadovo.
Nuo aštuntojo dešimtmečio FOCA organizuodavo lenktynes, o FISA buvo atsakinga už taisyklų kūrimą bei visapusį teisėjavimą. FISA, vadovaujama Jean-Marie Balestre'o, bandė perimti pilną F-1 kontrolę iš FOCA. Tarp abejų asociacijų prasidėjo nesutartimai,vos nesuskaldę sporto, keletas lenktynių buvo FOCA boikotuotos. Gamintojai (variklių, padangų, kuro, tepalų) bei rėmėjai privertė abi asociacijas pasirašyti "Concorde" sutartį, apibrėžiančią visas F-1 lenktynių finansines bei organizavimo sritis, įskaitaint ir pinigų paskirstymus.
FISA šiuo metu jau nebeegzistuoja, jos pareigas yra perimusi FIA, FOCA yra įtraukta į B.Ecclestone'o vadovaujamą "Forumula One Administration" kompaniją.
"Concorde" sutartis yra pastoviai peržiūrima, pagrindiniai jos aspektai yra piniginių lėšų skirstymas bei minimalaus/maksimalaus lenktynių dalyvių skaičius. Dabartinė sutartis galioja iki 2007-ųjų metų pabaigos. "Concorde" sutartis nėra viešai skelbiama, tad jos tekstas žinomas tik siauram asmenų ratui.
9. Kas yra “Grand Prix”?
Pirmą kartą šiuo vardu pavadintas lenktynes Le Mans trasoje surengė Prancūzijos automobilių klubas. Nuo to laiko ”Grand Prix” (didysis prizas – pranc., trumpinamas GP) buvo siejamas su daugeliu automobilių žiedinėmis lenktynėmis, tačiau FIA rezervavo jį išskirtinai “Formulei-1”. Taigi dabar renginiuose, nesusijusiuose su F-1, “Grand Prix” vardą naudoti draudžiama (yra retų išimčių).
10. Kaip iškovojamas pasaulio čempiono titulas?
Yra dvi įskaitos: asmeninė (pilotų) ir komandinė (konstruktorių). Čempionai asmeninėje įskaitoje yra skaičiuojami nuo 1950-ųjų, o komandinėje – nuo 1958-ųjų metų.
Ekipos suskaičiuoja savo automobilių per visus etapus pelnytus taškus, o pilotai – kiekvieną savo pelnytą tašką. Čempionu tampa tas, kas turi daugiausia taškų. Anksčiau, kai ne visi sezono etapai buvo įskaitiniai, kelių blogiausių rezultatų galima buvo atsisakyti. Jei surenkama vienodai taškų, atsižvelgiamą į antrųjų, trečiųjų ir t.t. vietų skaičių.
11. Kaip skiriami taškai?
Taškai skiriami tam tikram skaičiui finišavusių lenktynėse lenktynininkų (anksčiau – šešiems, dabar – aštuoniems).
Taškai F-1 čempionate skiriami tokia tvarka:
1950–1960: 1 vieta – 8 taškai, 2 – 6 t., 3 – 4 t., 4 – 3 t., 5 – 2 t., 6 – 1 taškas;
1961–1990: 1 vieta – 9 taškai, 2 – 6 t., 3 – 4 t., 4 – 3 t., 5 – 2 t., 6 – 1 taškas;
1991–2002: 1 vieta – 10 taškų, 2 – 6 t., 3 – 4 t., 4 – 3 t., 5 – 2 t., 6 – 1 taškas.
Nuo 2003-ųjų metų: 1 vieta – 10 taškai, 2 – 8 t., 3 – 6 t., 4 – 5 t., 5 – 4 t., 6 – 3, 7 – 2 t., 8 – 1 taškas.
12. Kiek F-1 etapų rengiama kasmet?
Pirmąjį “Formulės-1” sezoną sudarė tik 7 GP. Vėliau jų skaičius didėjo iki 17-os (1977 m.). Po to buvo sumažintas iki 16-os, bet 1995-2002 sezonuose vėl buvo 17 “Grand Prix”.
Taisyklėse minima, kad reikia mažiausiai aštuonių įvykusių etapų iš maksimalaus – septyniolikos – skaičiaus, kad galima būtų skaičiuoti asmeninę bei komandinę įskaitas.
13. Ar “Grand Prix” visada vyksta vienodu laiku?
Taip, bet yra kelios išimtys*:
Penktadienis:
11:00-12:00 – Laisvieji važiavimai
14:00-15:00 – Laisvieji važiavimai
Šeštadienis
10:00-10:45 – Laisvieji važiavimai
11:15-12:00 – Laisvieji važiavimai
14:00- Kvalifikacija (Visi pilotai važiuoja po vieną greitąjį ratą, pagal bendrus rezultatus nustatomas tolimesnių važiavimų eiliškumas. Visi pilotai vėl važiuoja po vieną greitąjį ratą, kuris skirtas lenktynių starto pozicijoms nustatyti.
Sekmadienis
14:00 – Lenktynės*
* Išskyrus Malaizijos GP (15:00), Kanados, D.Britanijos, JAV GP (13:00) ir Japonijos GP (14:30).
14. Ar kiekvienoje trasoje gali vykti F-1 lenktynės?
Ne, nors anksčiau lenktynės vykdavo bet kokiose trasose, nes FIA sugriežtino trasų atranką. Dabar lenktyniniam žiedui keliami įvairūs reikalavimai: trasos schemai (kad nebūtų ilgų tiesiųjų), pločiui, ilgiui, dangos kokybei, saugumui ir visai likusiai infrastruktūrai.
15. Kaip nustatoma kokiose trasose gali vykti “Grand Prix”?
Kiekviena tokių trasų turi atitikti FIA reikalavimus. Patikrinimai rengiami nuo pirmų statybos darbų iki trasos atidarymo. Kartais, saugumo sumetimais, etapų organizatoriams tenka tobulinti infrastruktūrą, kad trasa atitiktų naujausius standartus.
Anksčiau daugelyje trasų drekėsi ilgos tiesiosios, bet dėl nuolatinio technikos progreso sparčiai didėjo automobilių greitis, tad saugumo sumetimais ilgas tiesiąsias reikėjo “perkirsti” posūkiais.
Pertvarkymų neišvengė ir labai ilgi žiedai, kaip senasis Niurburgringas, kurio ilgis buvo 22,835 km. Trasos savininkų nuomone, kaštai saugumui užtikrinti bei infrastruktūrai palaikyti buvo pernelyg dideli. Dabartinio Niurburgringo ilgis yra 5,148 km. Iš šiuolaikinių “Grand Prix” trasų trumpiausia (3,340 km) yra Monte Karle (Monako GP), o ilgiausia (5,807 km) – Suzuka (Japonijos GP).
Beje, jei į F-1 kalendorių sugrįžtų Belgijos GP, ilgiausia trasa būtų Spa-Francorchamps (6,968 km).
16. Ką reiškia frazė “F-1 automobilio konstruktorius”?
Tai yra važiuoklės gamintojas, bet ne vienas žmogus, o visa komanda. Dažniausiai konstruktorius nėra variklio gamintojas, nors pastaraisiais metais ši tendencija keičiasi (pvz. “Toyota”, “Renault”). Konstruktoriaus vardas ekipos pavadinime visada rašomas prieš variklių tiekėją. Komandinės įskaitos čempiono titulą pelno važiuoklės gamintojas.
17. Kokius kriterijus turi atitikti konstruktorius, norintis dalyvauti “Formulės-1” lenktynėse?
Jis turi pateikti paraišką FIA bei įrodyti, kad yra važiuoklės kūrėjas bei gamintojas ir turi pakankamai finansinių ir techninių resursų dalyvauti visuose čempionato etapuose.. Dabar konstruktorių (komandų) skaičius yra ribojamas iki 12-os.
18. Ar konstruktorius privalo dalyvauti visuose etapuose?
Taip. Komanda, kuri neatvyksta bent į vieną GP, gali būti nubausta kelių šimtų tūkstančių JAV dolerių bauda, išskyrus nenugalimos jėgos (“force majeure”) atvejus. Be to, komanda negali prisijungti prie čempionato jau sezono metu.
19. Ar bet koks lenktynininkas gali dalyvauti “Grand Prix”?
Ne. Norėdamas dalyvauti F-1 lenktynėse pilotas turi gauti “super-licenciją”, kuri skiriama atsižvelgus į lenktynininko pasiekimus žemesnės klasės čempionatuose bei turinčiam galiojantį kontraktą su viena iš F-1 komandų.
20. Ar ekipos gali keisti pilotus sezono metu?
Vienai ekipai gali atstovauti iki keturių pilotų vieno sezono metu. Atskirais atvejais galimos išimtys. Pranešimą apie komandos piloto pakeitima komanda turi pateikti iki ketvirtadienio prieš “Grand Prix” 16:00 val. vietos laiku (Monake – iki trečiadienio). Po nustatyto termino pilotai gali būti keičiami tik teisėjų sutikimu.
21. Ar pilotai išlaiko savo numerius sezono metu?
Taip, jei jie lieka toje pačioje komandoje. Starto numeriai skiriami konstruktoriams, o ne pilotams, tačiau asmeninės įskaitos čempionas visada gauna pirmąjį numerį, o jo komandos partneris – antrąjį. Jei pilotas, tapęs čempionu, pasitraukia iš F-1, kitame sezone komandos, kurioje jis iškovojo titulą, bolidai turės numerius “0” ir “2”. Beje, F-1 nėra bolido su numeriu “13”.
22. Kokiu būdu lenktynininkai kvalifikuojasi lenktynėms ir kas yra 107% taisyklė?
Kvalifikacija vyksta šeštadienį 14:00 val. Pirmojoje jos dalyje, lenktynininkams leidžiama įveikti tik vieną greitąjį ratą ir, pagal rato įveikimo laikus, nustatoma antrosios kvalifikacijos dalies pilotų tvarka (geriausią laiką parodęs pilotas startuoja paskutinis, blogiausią – pirmas).
Antrojoje dalyje, kuris prasideda iškart po pirmosios, kiekvienas lenktynininkas vėl gi gali įveikti tik po vieną greitąjį ratą, pagal ratų įveikimo laikus nustatoma starto rikiuotė (geriausią laiką parodęs pilotas startuoja iš pirmos pozicijos, blogiausią – iš paskutinės).
Taisyklė, pagal kurią lenktynininkams, kvalifikacijos metu įveikusiems trasą lėčiau už “pole” pozicijoje esantį pilotą, neleidžiama dalyvauti lenktynėse, vadinama 107% taisykle. Tai įvyksta, kai jų rato įveikimo laikas būna didesnis nei 107% kvalifikacijos nugalėtojo laiko.
23. Ar lenktynininkai gali keisti automobilius GP metu?
Pilotai gali keistis automobiliais t.y. naudoti vienas kito bolidą iki pat lenktynių. Atsarginį automobilį galima naudoti tik tuomet, kai pagrindinis piloto automobilis yra visiškai nepataisomas.
Per lenktynes bolido negalima keisti po to, kai užsidega žalia šviesa važiuoti į apšilimo ratą. Jei lenktynės stabdomos, lenktynių lyderiui neįveikus dviejų ratų, procedūra kartojamą ir bolidas vėl gali būti pakeistas iki užsidegant žaliajam šviesoforo signalui.
24. Kaip nustatoma startinė rikiuotė?
Vienoje starto rikiuotės eilėje stovi du automobiliai vienas iš kurių yra toliau starto linijos atžvilgiu, nei kitas. Kita eilė yra už 8-ių metrų, kur vėl stovi du automobiliai tokia pat tvarka ir t.t. Pirmas starto rikiuotėje (“pole” pozicijoje) stovi pilotas, kuris laimėjo kvalifikacijoje.
Jei kvalifikacijoje du pilotai parodė vienodą rato įveikimo laiką, aukščiau starto rikiuotėje bus tas, kuris parodė tą laiką pirmas.
25. Kiek trunka “Grand Prix”?
Lenktynių distancija yra ne trumpesnė, nei 305 km (išskyrus Monako GP), bet kiekvienos lenktynės trunka ne ilgiau, kaip 2 valandas (jei lenktynių metu lija ir jos gali užsitęsti, varžybos stabdomos po 2-jų val).
26. Kodėl trasos distancija nevisada atitinka ratų skaičiaus ir vieno rato ilgio sandaugai?
Tai yra todėl, kad kai kuriuose trasose starto ir finišo linijos yra ne vienoje ir toje pačioje vietoje, o tam tikru atstumu viena nuo kitos (pvz. A1-Ring žiede tai yra 0 metrų, o Imoloje – 237 metrai).
27. Ar lenktynės vyksta neatsižvelgiant į oro sąlygas?
Taip, lenktyniaujama bet kokiu oru, tačiau lenktynės gali būti sustabdytos dėl saugumo sumetimų, nes, nepaisant specialių padangų, skirtų lietingam orui, lietaus metu labai pablogėja matomumas, kurį sumažina bolidų sukelti vandens purslai. Kiekvieno bolido, apauto šlapiam orui skirtas padangas, gale turi degti raudona lemputė.
28. Kokia yra F-1 variklių galia?
Dauguma gamintojų nelinkę atskleisti tikrosios variklių galios, bet šiuo metu ji yra apie 830-900 AG.
Variklių gamintojai taip pat teigia, kad svarbi yra galia, kuri pasiekiama esant mažiems variklio apsisukimams (pvz. išvažiuojant iš posūkių).
29. Kokius greičius pasiekia F-1 bolidai?
Didžiausias vidutinis greitis buvo užfiksuotas 2003-ais metais Italijos GP metu (Monza). Lenktynių nugalėtojas Michaelis Schumacheris ("Ferrari") lėkė vidutiniu 247,585 km/h greičiu., o mažiausią vidutinį greitį pasiekė “McLaren” pilotas Mika Hakkinenas. Jis Monako GP distanciją įveikė vidutiniu 144,458 km/h greičiu.
Greičiausią rato įveikimo laiką (fastest lap – ang.) lenktynių metų 1993-ais metais Italijos GP pasiekė “Williams” atstovavęs Damonas Hillas (249,835 km/h).
Tuo tarpu greičiausiai vieną kvalifikacijos ratą 2002-ais metais to paties Italijos GP metu pasiekė Juanas Pablo Montoya (“Williams”). Jo pasiektas greitis, kuris yra didžiausias vidutinis greitis “Formulėje-1”, buvo 259,379 km/h.
Didžiausias greitis tiesiojoje buvo pasiektas vėl gi Italijoje 2001-ais metais. Rekordo – 363,2 km/h – autorius yra Jeanas Alesi (“Jordan”).
30. Ar šiuolaikiniai bolidai yra greitesni už “turbo” eros automobilius?
Jeigu 1,5 litro darbinio tūrio varikliai (buvo gaminami iki 1988 m.) būtų naudojami dabar, jie būtų žymiai galingesni nei dabartiniai. Vis dėl to naujausių technologijų dėka dabartiniai bolidai su 10-ies cilindrų "V" formos atmosferiniais varikliais pasiekia net didesnį greitį už turbovariklius, o juk kai kurių turbovariklių galingumas kvalifikacijose siekdavo net 1200 AG!
31. Kodėl taisyklės reikalauja, kad bolido dugnas būtų plokščias?
Tai daroma, siekiant sumažinti automobilio sukibimą su trasą bei greitį. Anksčiau bolido apatinėje dalyje naudoti apversto lėktuvo sparno formos aerodinaminiai elementai ypatingai prispausdavo automobilį prie trasos.
FIA nutarė, kad automobilio dugnas turi būti plokščias nuo priekinių ratų pabaigos iki galinių ratų vidurio. Vis dėl to konstruktoriai šį praradimą kompensavo aerodinaminiais elementais už greičių dėžės, tad šiuolaikinis F-1 bolidas gali atlaikyti perkrovas iki 5G, tuo tarpu geras įprastas automobilis atlaiko vos 1G.
32. Ar F-1 automobiliuose yra starteris?
Tai neprivalomas įrenginys. Komandos jo nenaudoja, kad nesukeltų gaisro ar sprogimo bei taupydami bolido masę. Starto rikiuotėje komandoms leidžiama naudoti nešiojamą starterį.
33. Kiek pavarų turi F-1 bolido greičių dežė ir ar ji gali būti automatinė?
Pagal taisykles leidžiamos septynios pavaros ir viena atbulinė pavara, kuri negali būti naudojama techninio aptarnavimo zonoje.
Automatinės pavarų dėžės yra leistinos nuo 2001-ųjų metų Ispanijos GP, tačiau draudžiamos nuo 2004-ųjų metų sezono.
34. Kuo F-1 bolidų stabdžiai skiriasi nuo standartinių automobilių?
“Grand Prix” automobiliuose naudojami stabdžiai, gaminami iš sintetinių medžiagų (pvz. anglies pluoštas), žymiai atsparesni karščiui ir mažiau sveria. Jų galimybės neįtikėtinos – 340 km/h greičiu tiesiąja lekiantis F-1 bolidas prieš staigų posūkį stabdo tik per 100 metrų!
35. Ar “Grand Prix” varžybose naudojami specialūs degalai?
Kurį laiką F-1 boliduose buvo naudojami angliavandenių mišiniai, tačiau dabar naudojamas bešvinis benzinas, kiek primenantis tą, kurio galima įsipilti degalinėse. “Formulėje-1” naudojami degalai jau šiandien atitinka ekologinius reikalavimus, kurie Europoje įsigalios tik 2005-ais metais.
36. Kiek padangų galima sunaudoti per GP savaitgalį vienam pilotui?
Kiekvienam “Grand Prix” padangų tiekėjas paruošia komandai ne daugiau, kaip dviejų rūšių sausam orui, ir ne daugiau, kaip vienos rušies šlapiam orui skirtų padangų.
Taisyklės leidžia kiekvienam pilotui naudoti iki 40-ies sausam ir iki 28-ių šlapiam orui skirtų padangų. 12 sausam orui skirtų padangų (6 priekinės ir 6 galinės) pilotas privalo naudoti tik penktadienio trenioruotėse. Iš šių 12-os sausam orui skirtų padangų ne daugiau kaip 8 (4 priekinės ir 4 galinės) gali būti vienos rūšies.
37. Kaip pasirenkamas padangų tipas (rušis)?
Kietesnės ar minkštesnės sausam orui skirtos padangos pasirenkamos atsižvelgiant į piloto vairavimo stilių, trasą, oro temperatūrą ir automobilio konstrukciją.
38. Ar bolidai tikrinami GP metu?
Dieną prieš pirmąsias treniruotes visų bolidų atitikimą techniniams reikalavimams tikrina FIA atstovai. Vėliau bet kokios komandos bolidas gali būti patikrintas bet kuriuo GP metu. Speciali kompiuterinė programa atsitiktinai parenka bolidus, kurie bus tikrinami. Pilotas sužino, kad jo automobilis bus patikrintas, kai ant jo vairo užsidega speciali lemputė.
Po lenktynių sveriami visi finišavę bolidai ir pilotai. Jei automobilių masė ar techninės charakteristikos neatitinka reikalavimų, lenktynininko rezultatai anuliuojami.
39. Kaip tikrinami degalai?
Sezono pradžioje visos komandos pateikia FIA naudotinų degalų mėginius. Išanalizavę jų atitikimą reikalavimams, FIA specialistai padaro savotiškus etalonus tam, kad etapų metu iš bolidų paimti mėginiai atitiktų šiems etalonams. Sezono metu komanda gali keisti degalus, bet kaskart turi pristatyti naujus mėginius FIA analizei.
40. Kodėl “Formulėje-1” draudžiami tokie dalykai, kaip stabdžių antiblokavimo sistema ABS ir sukibimo kontrolė (traction control – ang.)?
F-1 bolidai gaminami taikant naujausias technologijas (kurios neretai perkeliamos į serijinius automobilius), bet pagrinde tai yra lenktynininkų meistriškumo ir tarpusavio kovos sportas, tad pilotai turi verstis be specialių pagalbų.
Beje, sukibimo kontrolė “Formulėje-1” buvo naudojama anksčiau, vėliau buvo uždrausta, po to vėl leista nuo 2001-ųjų metų Ispanijos GP. Nuo 2004-ųjų metų sezono pradžios bus uždrausta starto kontrolės sistema ir automatinės pavarų dėžės.
41. Kaip FIA užkerta kelia neleistinos elektronikos naudojimui?
Šiuo atveju naudojama panaši, kaip ir degalų tikrinimo metodika: komandos sukurta programinė įranga siunčiama FIA ekspertams. Jeigu ji atitinka reikalavimus, FIA palieka programos kodo kopiją. Tuomet, kiekvieno GP metu šis kodas sutikrinamas su boliduose esančiu ir tikrinamas jų atitikimas taisyklėms. Visa bolido programinė įranga saugoma taip vadinamoje “juodojoje dėžutėje”, kurią FIA ekspertai užantspauduoja bei įmontuoja įrenginį, blokuojanti neatitinkančias FIA standartus programas.
42. Koks FIA techninio delegato vaidmuo?
Tai savotiškas policininkas, vadovaujantis techniniams ekspertams. Jei randama taisyklių neatitikimų, techninis delegates praneša apie tai teisėjams, bet pats anuliuoti rezultatų ar bausti kitaip negali.
43. Kiek yra teisėjų ir kokios jų pareigos?.
“Grand Prix” vadovauja trys teisėjai. Du iš jų skiriami FIA, trečiąjį paskiria šalies, kur vyksta GP, FIA įgaliota valdžia (pvz. vietinė autosporto federacija). Pirmieji du negali būti tos GP šalies atstovai.
Teisėjai nagrinėja oficialių asmenų pranešimus, išklauso incidentų dalyvius, bei sprendžia, kokių sankcijų imtis. Jie gali skirti Tarptautinio sportinio kodekso numatytas baudas arba reikalauti, kad pilotas ar komandos elgesys būtų svarstomas Pasaulio autosporto taryboje.
44. Kokios sankcijos gali būti taikomos?
Galimos įvairios nuobaudos: diskvalifikacija visam laikui, keliems etapams, anuliuojami vieno etapo ar viso sezono rezultatai, skiriamos piniginės nuobaudos ir t.t. Nusižengus taisyklėms kvalifikacijos metu, piloto laikas gali būti anuliotas, bet teisėjai gali leisti jam startuoti lenktynėse iš paskutinės pozicijos.
45. Ka reiškia terminas “laiko nuobaudos”?
Tai yra nuobaudos, kurios taikomos pilotams lenktynių metu.
“Stop-Go” nuobaudai atlikti lenktynininkas privalo užsukti į techninio aptarnavimo zoną, sustoti prie savo ekipos garažo ir pajudėti tik po 10-ies sekundžių.
“Drive Through” nuobaudai atlikti lenktynininkas privalo užsukti į techninio aptarnavimo zoną ir, įveikus ją nustatytu greičiu, vėl gali tęsti lenktynes.
Jei nuobauda paskirta likus 5-iems ratams iki lenktynių pabaigos, lenktynininkas gali kirsti finišo liniją, tačiau prie jo laiko bus pridetos 25 sekundės.
46. Ar teisėjų sprendimai yra galutiniai ir neapskundžiami?
Laiko baudos yra neapskundžiamos, bet kitais atvejais dalyvis, kuris jaučiasi neteisingai nubaustas, gali paduoti protestą į FIA Tarptautinį apeliacinį teismą. Tokią pat teisę turi ir FIA, jeigu, federacijos nuomone, teisėjų sprendimai buvo klaidingi.
47. Kas yra FIA Tarptautinis apeliacinis teismas?
Galima sakyti, jog tai – aukščiausias FIA teismas. Jį sudaro 15 su sportu nesusijusių teisėjų, kuriuos 3 metams renka FIA Generalinė asamblėja. Visi šie žmonės yra teisininkai arba teisėjai (kartais ir savo valstybės Aukščiausiojo teismo atstovai). Kad būtų priimtas sprendimas, posėdyje turi dalyvauti trys teisėjai. Nė vienas jų negali būti tos šalies, kuriai atstovauja suinteresuoti asmenys.
48. Kokios Trasos klerko ir Lenktynių direktoriaus pareigos?
Trasos klerkas koordinuoja visų kitų pareigūnų ir teisėjų darbą per “Grand Prix”. Šį žmogų skiria nacionalinė automobilių sporto valdžia, jis privalo turėti “super-licenciją”. Trasos klerkas pavaldus Lenktynių direktoriui, kurį visam sezonui paskiria FIA. Lenktynių direktorius atlieka ir saugumo delegato pareigas bei duoda varžybų startą. Finišo vėliava dažniausiai mojuoja Trasos klerkas.
49. Kaip vyksta starto procedūra?
Iki starto likus 30 minučių lenktynininkai gali palikti boksus ir sustoti savo vietoje startinėje rikiuotėje.
Lenktynininkams leidžiama įveikti ir daugiaų ratų, bet kaskart jie turi pravažiuoti per techninę aptarnavimo zoną. Iki starto likus 15 minučių uždaromas išvažiavimas iš techninio aptarnavimo zonos. Visi pilotai, nepalikę boksų, galės dalyvauti lenktynėse, startuojant iš techninio aptarnavimo zonos.
Iki starto likus 5 minutėms lenktynininkai, nespėję atsistoti starto rikiuotėje, privalo nuvykti į techninio aptarnavimo zoną ir startuoti iš ten. Jų vietos rikiuotėje nėra užimamos.
Iki starto likus vienai minutei užvedami bolidų varikliai.
Iki starto likus 15 sekundžių visi mechanikai privalo palikti starto vietą. Lenktynininkas, kuris dėl tam tikrų priežasčių negali pajudėti iš vietos (pvz. nepavyko užvesti variklio) turi signalizuoti mojuojant rankomis. Kai užsidega žalios šviesoforo šviesos, lenktynininkai gali pajudėti į apšilimo ratą, o likusiems starto rikiuotėje mechanikai gali suteikti pagalbą (pvz. pabandyti užvesti variklį).
Lenktynininkams įveikus apšilimo ratą jie vėl sustoja savo pozicijose ir laukia starto. Jei lenktynininkui, atsilikusiam apšilimo rato metu pavyksta pasivyti peletoną iki tol, kol “pole” pozicijoje esantis pilotas užimą savo vietą, jam leidžiama užimti savo startinę poziciją. Jei jis pavėluoja, startuoja paskutinis arba iš techninio aptarnavimo zonos.
Lenktynininkams sustojus starto linijoje užsidega specialiai suprogramuotas raudonos spalvos šviesoforas (penkios lempų poros užsidega viena po kitos). Lenktynių startas įvyksta, kai lempos užgesta 0,2-3 sekundžių tarpe po paskutinės lempų poros užsidegimo. Šis laiko tarpas nustatomas atskirai kiekviename “Grand Prix”.
50. Kaip užfiksuojami per ankstyvi startai?
Prie kiekvienos starto pozicijos įtaisyti elektroniniai davikliai. Jeigu pilotas pajuda iš vietos anksčiau nei užgęsta šviesoforo lempos, jie siunčia signalus į pagrindinę duomenų bazę, įrengtą laiko kontrolės bokšte. Teisėjai skiria laiko baudą.
51. Kas nutinka, jei starto juostoje užgęsta bolido variklis?
Jei taip nutinka per apšilimo ratą: komandos mechanikai turi teisę užvesti motorą stumdami bolidą. Tačiau tik po to, kai nuvažiuoja kiti lenktynininkai. Jeigu variklį pavyksta užvesti padedant pašaliniams, pilotui neleidžiama lenkti varžovų ir jam tenka startuoti iš paskutinės pozicijos.
Lenktynininkas, kuris turi problemų dėl automobilio, tačiau pajuda iš vietos, kol starto ir finišo liniją kerta paskutinis varžovas, per apšilimo ratą turi teisę aplenkti varžovus ir sugrįžti į savo starto poziciją.
Jei bolido variklis užgęsta jau po apšilimo rato, bet dar prieš užgęstant raudoniems šviesoforo signalams: lenktynininkas turi iškelti ranką į viršų ir pranešti apie problemą startą duodančiam pareigūnui. Šis nutraukia startą ir jungia įspėjamąsias geltonas šviesas. Po 5 minučių varžybos pradedamos iš naujo, o distancija sumažinama vienu ratu. Pilotas, kuris kaltas dėl nutraukto starto, lenktynes turi pradėti paskutinis.
Jeigu boldio variklis užgęsta jau prasidėjus varžyboms: kai nuvažiuoja kiti sportininkai, teisėjai stumia automobilį į techninio aptarnavimo zoną. Jeigu tada variklis užsiveda, pilotas gali tęsti varžybas. Antraip jis nustumiamas į boksus.
52. Kas nutinka, jei į apšilimo ratą neišvažiuoja daugiau nei vienas pilotas?
Jeigu dėl kokių nors automobilių problemų daugiau nei vienas lenktyninkas nepradeda apšilimo rato, kol starto ir finišo liniją kerta paskutinis varžovas, visi jie turi startuoti iš paskutinės eilės, aišku, jei mechanikai laiku sutvarko bolidą.
53. Ar lyjant duodamas ypatingas startas?
Jei Lenktynių direktorius mano, jog lyja labai smarkiai ir duoti įprastą startą pavojinga, pilotai gali pradėti varžybas iš eigos. Tokiu atveju prieš lenktynių dalyvius išvažiuoja saugos automobilis. Likus minutei iki starto ant mašinos stogo įsižiebia besisukančios geltonos šviesos. Tai reiškia, jog sportininkai turės sukti ratus paskui šį automobilį. Pastarasis ir visi pilotai iš vietos pajuda, kai įsižiebia žalias šviesoforo signalas. Varžybos prasideda iškart, be apšilimo rato. Lenkti varžovą leidžiama tik po to, kai saugos automobilis pasuka į boksus. Iki tol galima aplenkti tik starto vietoje likusį stovėti bolidą. Jeigu šis pajuda iki to laiko, kol pasktinis varžovas kerta starto ir finišo liniją, irgi gali lenkti, kad sugrįžti į buvusią vietą.
Jeigu lietus prasideda, kai iki lenktynių pradžios lieka 5 minutės, startas gali būti atidėtas 15 minučių.
Jeigu smarkiai lyti pradėjo prieš pat startą, Lenktynių direktorius gali atidėti lenktynių pradžią mažiausiai 10-čiai minučių (rodoma lentelė su raudonu skaičiumi “10”). Jei per tą laiką smarkus lietus liaujasi, rodoma lentelė su žaliu dešimtuku. Tai reiškia, jog apšilimo ratas prasidės dar po 10 minučių. Jeigu ir toliau pliaupia, vėl rodoma lentelė su raudonu skaičiumi "10" – lenktynių pradžia atidedama dar 10-čiai minučių.
54. Ar F-1 lenktynės gali būti sustabdytos?
Taip, jeigu Lenktynių direktorius mano, jog tai būtina saugumo sumetimais.
55. Kas vyksta tokiu atveju, jei lenktynės stabdomos?
Tai priklauso nuo įveiktų ratų skaičiaus:
1) kai lenktyninkai apvažiavo mažiau nei du ratus;
2) pilotai apvažiavo daugiau nei du ratus, bet mažiau nei 75% distancijos;
3) lenktyninkai įveikė daugiau nei 75% distancijos.
Pirmuoju atveju lenktynės dažniausia stabdomos dėl masinių avarijų per startus. Po 20 minučių varžybos tęsiamos toliau.
Antruoju atveju galimi du sprendimo variantai. Jei dalyvių saugumui negresia pavojus, po 20 minučių duodamas naujas startas. Sportininkai išsirikiuoja tokia tvarka kaip važiavo priešpaskutiniame rate iki nutraukiant varžybas.
Jeigu lenktynes tęsti pernelyg pavojinga, jos stabdomos, o pirmųjų aštuonių finišavusių pilotų taškai dalinami pusiau.
Trečiuoju atveju lenktynės iškart stabdomos. Pilotai finišuoja tokia tvarka kaip važiavo priešpaskutiniame rate iki nutraukiant varžybas, o taškai paskirstomi įprastai.
56. Kada naudojamas saugos automobiles “Safety Car”?
Saugos automobilio (SC) pareigos – neutralizuoti lenktynių eigą avarijos ar kito incidento, kuris gręsia lenktynių dalyviams ar trasos personalui metu.
Taip pat SC gali būti naudojamas staigaus ir smarkaus lietaus atveju.
SC nenaudojams, kai trasa yra visiškai užblokuota.
57. Kokia yra saugos automobilio procedūra?
FIA Lenktynių direktoriaus nurodymu Trasos klerkas išleidžia į trasą SC. Kai SC palieka techninio aptarnavimo zoną, visuose teisėjų postose rodomos geltonos vėliavos ir baltos lentelės (vėliavos) su užrašu “SC”. Tokiu atveju lenkimai yra draudžiami ir visi lenktynėse dalyvaujantys automobiliai turi sumažinti greitį ir judėti paskui SC tokia tvarka, kokia jie lenktyniavo iki SC fazės.
Kai tik situacija trasoje leis, SC signalinės šviesos užgęs, kas reikš, jog SC šiame rate pasitrauks į techninio aptarnavimo zoną ir, lenktynių peletonui kirtus starto-finišo liniją, lenktynės tęsis toliau.
SC fazės metu lenktynininkams leidžiama lankytis boksuose kuro atsargoms papildyti bei padangoms pasikeisti. Visi lenktynių ratai, įveikti paskui SC yra įskaitomi į lenktynių distanciją.
58. Ar lenktynių metu leidžiamas kuro papildymas?
Taip, bet tai turi būti atliekama su įranga, kurią naudoti leidžia FIA ir kuri atitinka visus saugumo reikalavimus. Kuro papildymas lenktynių metu nėra privalomas.
59. Ar “Grand Prix” varžybose ribojamas greitis?
Greitis ribojamas tik techninio aptarnavimo zonoje. Per treniruotes čia leidžiama važiuoti 60, o per lenktynes 100 km/h greičiu (Monake visada iki 60 km/h). Išilgai šios zonos išdėstyti greitį matuojantys radarai. Jeigu pilotas viršyja greitį per lenktynes, teisėjai skiria prasižengeliui laiko baudą, ne lenktynių metu už 1 viršytą km/h skiriama 250 JAV dolerių bauda. Siekdami išvengti greičio viršyjimo, komandų inžinieriai ant bolidų vairo įmontuoja greičio limito mygtuką, kurį pilotas nuspadžią įvažiavęs į techninio aptarnavimo zoną.
60. Kokiose trasose ekipoms draudžiama privačiai bandyti bolidus?
Tose trasose, kur vyksta pasaulio čempionato etapai, išskyrus Barseloną, Monzą, Silverstouną, Manji-Kūrą bei Imolą, bandymai yra uždrausti visus metus.
Tačiau komandos, kurios apriboja privačių bandymų dienų kiekį iki 10-ies, gali bandyti bolidus kiekvieno penktadienio prieš “Grand Prix” rytą trasoje, kur vyks lenktynės.
Taip pat bandymai draudžiami trasose, kurios neatitinka F-1 reikalavimų ir standartų.